16 kanal multiplex

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KristoferV

16 kanal multiplex

Inlägg av KristoferV »

Hej

Behöver förslag.

Vill komprimera 16 analoga signaler via någon bus, rs485 kanske, sen i andra änden vill jag få ut dessa 16 analoga signaler

Input 16 tactila brytare - någon form av bus - Output 16 signaler för att dra reläer

Detta för att undvika en fet mångtrådig kabel.

Kommer vara en brytarpanel som skall styra ett reläkort

En till önskan är kvittens, tända led på panelen när relät är draget

Finns ju sånna adam multiplexers, men jag vill ha något tunnare, mindre/smäckrare.
Helst någon färdig pcb

Tackar på förhand /Kristofer
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 16 kanal multiplex

Inlägg av Icecap »

Jag har ett problem med din beskrivning.

16 analoga signaler -> kommunikation -> styra 16 reläer.

Med analoga signaler menas t.ex. alla värden mellan 0V och 10V.
För att styra reläer ska man ha ett digitalt signal - som ju är AV eller PÅ.

Om jag antar att du verkligen menar digitala signaler är själva funktionen enkel att uppnå.
Jag känner inte till färdiga moduler som klarar jobbet, de kan såklart finnas.

Men sändaren ska ju ha ström så vad finns det av matning?

Med RS485 får man ganska hygglig störskydd på ett tvinnad par.
2 ledare mer och det kan komma ström fram till styrenheten.

Kommunikationen tar ju en viss - kort - tid, finns det krav på maximum latens?

Det kan lösas analogt också med bara 2 ledare men då får man nog fixa elektroniken i mottagerdelen själva.

Ett problem som faktisk kan finnas är om brytarna kräver en viss minimum ström för att fungera stabilt.
Detta kan läsas i databladet.
KristoferV

Inlägg av KristoferV »

Hej Icecap

Ja det är av/på signaler från taktila knappar. Klick på-klick av, den hållande funktionen kanske man kan implementera på reläkortet

Med analog menade jag konstant signal, är ju iallafall inte digital data från taktila brytare, om man inte är jävligt snabb i fingrarna :D

Spänningen får man anpassa till vilket chip man nu väljer.

Applikationen är i fordon så matningsspänning 12-24v, ska väl till någon spänningsregulator, 10-36v till 5v kanske.

Finns färdiga lösningar med canbus som Carling technologies tillverkar, brytarpanel - canbus - reläbox.
Men det är dyrt och jag skulle vilja bygga något eget att sälja.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Förr fanns UART:ar som inte behövde mikroprocessor.

Det är annars rätt enkelt att bygga en UART själv.

Då behövs bara tvåledare, balanserat par eller signal+jord, för att överföra valfritt antal bitar.

Men idag är det nog lättast och billigast att göra detta med en mikrokontroller i varje ända. För gör-det-själv-ändamål så en Arduino med tillägg med 16 reläer eller 16 relädrivarutgångar i ena änden, och i andra änden bara en Arduino (med enkla filter för att skydda mot ESD och elände på varje ingång) till knapparna, och driva LED. Finns 74xx-kretsar med skiftregister som kan användas för att smidigt läsa av många insignaler eller styra många utsignaler med få I/O-pinnar.

Om du vill bygga med ren hårdvara:
Ena änden: två 74xx165 i serie, andra änden txå 74xx595 i serie. I någon ända oscillator som dels ger klocka till dessa, och klocka delat med 16 styr latch-signal (och om man vill så kan man göra så att klocka delat med 17 gör reset av delaren om man vill maximera utnyttjandet av hastigheten). Nackdelen med detta är för att det ska fungera helt tillförlitligt så bör du ha tre par (typ RS485-drivkretsar t.ex.) och dessutom plus och jord, så dina 16 signaler krympte bara till en åttaledare (typ nätverkskabel). Med mikrokontrollers så räcker det med ett par för alla signaler. Det går i princip att använda signalledarna även för matningsspänning.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det kommer finnas lika många lösningar som personer på detta. :)

Här är en lösning:
Basera på arduino, det är relativt billigt och väldigt enkelt att komma igång med. Finns en miljard exempel på nätet hur man gör olika funktioner. Läsa av knappar, kommunicera med mera.

Tar du en arduino mega 2560 så har du 50-talet I/O, det täcker ditt behov lätt med både drivning av reläer och indikering med lampor med mera. 2st åtgår, en i var ände.
Prisexempel: Länk till amazon

Till den ena kopplar du ett reläkort:
Prisexempel: Länk till amazon

Till den andra ansluts dina knappar och en knippe LED som lyser när relä är draget.

Finns billigare och mindre lösningar på detta, men det här svaret är som sagt ett svar på frågan.
Din egna kunskapsnivå avgör mycket vad som blir bäst för dig.
KristoferV

Inlägg av KristoferV »

Jo det finns många busar som kan göra det men i2c fixar inte avståndet, spi kan nog funka. Men bäst är nog canbus eller rs485?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Avstånd? 10cm? 10m?

Som sagt, svaren kommer av info given. :)

Försök beskriv så mycket du kan.
Vad kan du?
Vad är din budget?
Avstånd som sagt?
Vad är det för knappar du har?
Med mera
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Vad menar du med kvittens?

Att du tryckt på knappen eller att reläet faktiskt dragit? I det senare fallet måste du ha dubbelriktad kommunikation. Dvs sända knappinfo åt ena hållet och relä-info åt det andra.
H.O

Inlägg av H.O »

Det finns kommersiella produkter, t.ex MOXA 1210 (16xDI) <---> 1211 (16xDO).
Jag har inte använt dom och jag vet inte om de stödjer den efterfrågade "latchande" funktionen eller om de "bara" kan spegla signalen rakt av.

Om detta görs på arbetstid så blir en kommersiell COTS-lösning under 10kkr svårslagen - förutsatt att den levererar önskad funktionalitet såklart. Är det för hemmabruk och man har lite erfarenhet av inbäddade system så exempelvis två Arduino med tillräckligt många IO samt två RS485 sändtagare betydligt billigare, långt under tusenlappen - i hårdvara...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Frågan är om Moxan klarar av attt vara fristående. Skummat igenom dokumentationen, så verkar de inte kunna funka fristående, utan snarare tänkta att fungera som IO till en PLC eller liknande
H.O

Inlägg av H.O »

Som sagt, jag har inte använt dom personligen men de säger
With peer-to-peer networking, users may now map a pair of ioLogik Series modules so that input values will be directly transferred to output channels, greatly simplifying the wiring process and reducing wiring costs.

Det tolkar jag som att de inte behöver någon överordnad PLC eller liknande men det är möjligt att de fortfarande måste sitta på ett Ethernet-nätverk och inte bara ha en (nätverks)kabel mellan sig. Som sagt, jag har bara skummat dokumentationen i samband med att jag letade efter liknande produkter för ett tag sedan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

KristoferV: Ett digitalt signal växlar mellan 2 nivåer: ON och OFF.
Det har inget med hastighet att göra eller datamängd.

Att designa systemet anser jag är ganska enkelt.

En µC i vardera ända, RS485 drivkrets i vardera ända.

Mjukvaran är inget större problem heller, även med kvittens på att kommunikationen kom fram.

Som hobbyprojekt ett roligt lite projekt - kommersiellt blir det "lite" mer än det!

Projektbeskrivning, systemkrav, EMC-krav, EMC-test för CE-märkning...

Det drar duktigt iväg ekonomisk - men det är ju med syfte att sälja...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Swech har en poäng där.. :D
Skriv svar