0-30V stab.PSU med strömbegr. 0,002-3A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Mjo det bästa om jag skulle få för mig att bygga något är ju att jag inte skulle behöva köpa en enda pryl :) Kylflänsen kan kanske bli ett problem iof, men det går ju att lösa om man letar lite

kanske ska bygga upp en testrigg å se om det är värt att bygga något större

Hur många trissor kan behövas tro? Har några färdiga flänsar med 4x 2N3055 på varje, hmm undrar om man har tillräkligt med 0,1Ohms motstånd bara...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En 2N3055 klarar väl ca 15A så du kan kanske beräkna utifrån från det. Till mitt agg håller dom för mer utan att gå sönder så dom klarar en hel del så länge som dom kyls ordentligt förstås. Den kylflänsen jag har till båda är inte så extremt stor ca 12x8x5.5 cm men den är ju också fläktkyld och det gör en väldig massa för kylningen. Med fläkten på max så är lite drygt 20A kontinuerligt inga problem att ta ut.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag rekomenderar inte att ligga över max data, istället ska du ha marginaler. Speciellt på ett labagregat som du kanske kopplar till dyra utrustningar till för att testa. Inte så kul då, om fläkten stannar och du får kortis i en 3055 och du blåser ut full spänning. Livslängden blir så mycket längre ju lungnare grejorna går.

Det är inte bara strömmen den ska klara utan även max förlusteffekt. Om jag inte minns fel har 3055 ett Pf på 115W. Om man då matar transistorn med 35V och tar ut 10V och 10A så är Pf
(35-10) * 10 = 25V * 10A = 250W
trots att du bara kör 10A genom transistorn så har förlusteffekten överskridits med över det dubbla. Den att grillas kanska snabbt om du inte kyler med kolsyresnö eller nått annat verkligt effektivt.

Minst 2st 2N3055 tycker jag att det behövs för att ta ut 20A. 3st om du tänker plocka ut mycket ström vid låg utspänning.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Att bränna 115W från en 2N3055 är väl inte praktiskt möjligt utan vatten/kompressorkylning eller liknande? Den termiska resistansen junction-to-case är ju 1,52 °/W, alltså kommer den överhetta redan där. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Enligt databladet klarar 2N3055 endast 2,8A om spänningsfallet över den är 40V. De utlovade 15A gäller vid SMÅ spänningsfall. Plus att ju högre temperatur trissan har, ju mindre effekt kan den klara av. T.ex vid 75° är det max 80W.
Matar du in exempelvis 30V, och ska plocka ut 12V 15A, kan du bara få ut 6A per trissa, så du behöver då 3st parallellt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag använder givetvis inte detta agg till att strömförsörja känsliga grejer med en ström på 20A eller så för som det sägs just för bipolära trissors dåliga egenskap att ibland gå i kortslutning med max spänning ut som följd. Strömförsörjer jag några kretsar och annat samtidigt så handlar det kanske bara om tex max en 50mA eller så och att någon av trissorna då skulle gå vid en sådan ström är obefintlig så det är ingenting som jag oroar mig för överhuvudtaget. Vid strömmar på många Ampere så matas förstås enbart okänsliga grejer som där det inte gör något om det hade blivit max spänning ut som tex någon motor just för att jag inte satt in några direkta säkerhets lösningar på detta agg.

Dom där strömmarna var egna erfarenheter av att trissorna klarar, i alla fall när jag testat dessa som jag har på agget, även precis som det sägs att dom inte bör gå över enligt databladet. Skulle egentligen använt 4 trissor då jag inte heller tycker om att ligga på gränsen för någon komponent men då jag gjorde detta agg så hittade jag bara 2 så det fick bli dom. Jag har dock faktiskt inte bytt trissorna en enda gång sedan jag byggde det så dom håller oväntat bra trots allt men förr eller senare så.

Under denna tid har agget fått stå ut med grejer som jag ibland varit lite förvånad över att det klarat utan att något gett upp. Men som jag skrev innan så kom det en vit tunn rökstrimma från bryggan när det visade sig gå 46A genom den under alldeles för många sekunder för något år sedan. Det var visserligen inte var så konstigt då den bara var speccad till 35A. Trissorna sa dock ingenting vilket jag var lite förvånad över men spänningen från trafon hade säkert sjunkit vid denna ström för dom borde inte ha klarat 26.8V över sig vid denna ström annars tycker jag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe nej... Vad har du för trafo till detta egentligen?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Faktiskt inte en ringkärnstrafo som nog hade varit perfekt och lite mer kompakt, utan en vanlig EI variant.

Hittade faktiskt denna fastsatt på en industriell vedklyv modell stor som en mindre lastbil, som skulle skrotas. Den var egentligen en hel DC enhet med brygga och glättningskonding på 10mF men jag har numera dock lagt till någon konding till. Den var till för att kunna strömförsörja det hela som relän och så för att kunna styra klyven med radiokontroll och det står att den är speccat 6.3A vid 24V. Men det är ju med ordentliga marginaler då den klarar mycket mer utan problem och dom har ju också satt dit en 35A brygga på det hela. :roll: Trafon är 10x12x9 cm stor där järnkärnan är 4.2cm tjock så jag tycker inte att den är så speciellt stor i förhållande till vad den egentligen kan ge ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ok. Har en ringkärna på 32V 240VA i källaren, och en 24V EI i ungefär samma storlek som din. Den är 12x10x10cm. Kärnan är 56x47mm, alltså 26,32cm². Sekundärens ledare är 3mm². Skulle det kunna vara 10A? Eller mer?
Får kolla om jag hittar en tabell över kärnareor mm...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

10A känns som det skulle kunna stämma rätt bra. Men dom klarar förstås av mycket mer men då sjunker förstås spänningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har kollat runt lite nu, och hittat lite olika formler för att räkna ut VA från kärnarean.
Först var det A²*0,8 --> 554VA
Kändes lite väl mycket.
Sen hittade jag en på en amerikansk sida, (5,58xA)² --> 518VA
Och så på en engelsk sida:
"Core area in sq.cm. = C X squareroot of VA.
C = constant of 1 - 1.25
Say it's for continuous use so take figure / constant = 1.2"

Vilket skulle betyda P = (A/C)² (eller hur man nu betecknar VA) --> 481VA

I vilket fall som helst är det bra mycket mer än 10A, om något av det här stämmer...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle tro att det är vid optimala förhållanden (vad den nu skulle kunna vara) och inte i praktiken. För teori och praktik vet vi ju att det inte alltid stämmer.

Men det kan nog kanske testa dig fram till detta eftersom trafos normalt är speccade att vid en viss ström ge en viss spänning i från sig. Så är trafon speccad för tex 24V 6.3A som min är så borde den då ge ifrån sig 24V när den belastas med 6.3A. Mer ström och spänningen sjunker och ingen belastning alls lite högre. Obelastad så ger tex min trafo ut 26.8V. Har dock inte testat detta med strömmen det borde nog stämma rätt bra tror jag. Vet dock inte om detta stämmer lika bra på ringkärnstrafo men det borde det väl tycker jag.

Men testa det om du har grejer till det och mät spänningen från den och belasta det tills du har den speccade spänningen från den så får du ut den ström som den är speccad till vid denna spänning. Ser i alla fall ingen direkt anledning till att det inte skulle gå att göra på så vis. Men om det av någon konstig anledning skulle tomgångsspänningen som anges så går det förstås inte så bra.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man kanske skulle bygga sig en konstlast. Jag har inte en aning om vad jag ska belasta med. Halogenlampor? :P
Hmm... en 500W konstlast. Billigt :P
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla med vukan, han hadde resostater till salu, vet inte om han hadde några kvar, köpte två för att ha som variabel last

ska göra en annan sak jag velat ha länge, har en bunta effektmotstånd från 1ohm till några tiotalet ohm i effekter 100 till 300w, tänkte montera dom på en fläktkyld kylfläns och montera i någon låda och ansluta dom till kontakter på fronten, så man har lite olika möjligheter att göra sig av med effekt upp till några khz utan bekymmer

annars brukar man hålla på att fjoppla med massa effektmotstånd och kablar kors och tvärs

andra saker som är bra effektmotstånd är, elelement av alla dess former

några gånger har jag kört med några 11kw elbjörnar, eller 6kw vattenvärmare
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fungerar väl i princip med vad som helst som du kan belasta det med men lampor fungerar förstås alldeles utmärkt. Använd några billampor på några 20 - 60W eller så och parallellkoppla och seriekoppla (då dom ju normalt är gjorda för 12V) så kan du nog få en acceptabel reglering av strömmen för att se vad trafon är gjord för i strömväg. Finns kanske andra sätt men kan inte komma på några just nu mer än lampor.
Skriv svar