Strömförsörjning scanner, störningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_xyz
Kontakt:

Strömförsörjning scanner, störningar

Inlägg av Micke_xyz »

Har tillverkat två AA-"batterier" med anslutningar för att slippa köra min radioscanner på dyra batterier. Nu har jag två långa trådar ner till ett spänningsaggregat istället. Dock uppstod en tråkig bieffekt. Scannern är nu mycket känsligare och öppnar lättare kanalerna fast ingen sänder. På låg "squelch" så öppnar den upp alla kanaler där den med batteridrift endast öppnade när någon sände.
Kan det vara så att trådarna till spänningsmatningen fungerar som antenner? Har tyvärr inga ferritcylindrar att prova med men kan det hjälpa att använda en sån på spänningsmatningen?

Som kurosa kan jag visa batterialternativen jag fick ihop.

Bild
En bit skärbräda lika långt som ett AA. Två hål har borrats, ett för skruven och ett för anslutningen. På bilden är skruven färdig att tryckas i och tråden följer då med skruven ner.

Bild
Två "batterier" på plats i scannern.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det kan hjälpa

men prova även att ansluta en eller två kondensatorer tvärs över + och - på kablarna direkt utanför scannern

ferriter brukar man kunna plocka på skrotade dator kablar, ser ut som en klump på kablen
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Prova att lägga både en stor och en liten kondensator parallellt vid radion. T.ex. 100n och 470µ.

I min Yaesu finns det stora och små kondensatorer på ingången. Det finns också ferriter runt matningen.
Prova också att tvinna kablarna för matningen, det dämpar också störningar en del.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kör du med ett switchat nätaggregat ?
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Tack för svaren.

Kablarna är tvinnade. Får prova med kondensatorer nästa vecka. Aggregatet är inte switchat. Likriktat och stabiliserat och en LM350K som regulator.
Micke_xyz
Kontakt:

Inlägg av Micke_xyz »

Hade tråkigt så jag provade med en gång.

Hittade en ferrit. Den gjorde så jag kunde sänka squelchen två steg. Däremot gjorde kondensatorerna varken till eller från tyvärr. Men det räcker som det är nu. Tack för hjälpen.
Skriv svar