1 fF (femtoFarad)???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Kontakt:

1 fF (femtoFarad)???

Inlägg av matseng »

Kan någon tala om för mig vad man har för nytta av en kondensator på 0.001 pF = 1 femtofarad? Jag tycker att det är så oerhört lite att det kan varesig göra till eller från i vilken applikation som helst. Men förmodligen så finns det något oerhört fiffigt användningsområde för den. Eller?

Länk till auktion på eBay här: 0.001pFkonding
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

åhh.. en luftkondensator. Har hört att det skulle finnas. Somsagt, skulle vara roligt o veta vad dom används till. 8)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Priset tyder på att den används i någon militär 100GHz anläggning.
Men kontakterna tyder på motsatsen. My best shoot! :shock:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ser ut som nått man sätter på antennsladden typ, kontakterna tyder på nått sånnt. :?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en lustig pryl, jag tycker att bara anslutningarna borde bidra med 10-tals pF
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag hittade General radios gamla katalog där hade de en brygga på sidan 155 som kan mäta 10 aF. Fast jag har svårt att förstå hur det går till att ha koll på så små kapacitanser.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

det är General Radios egna kontakter, könlösa GR874, Har lite olika instrument som använder kontakten här hemma.

Dom ska vara dugliga upp till 8,5 GHz har jag läst nånstanns
xxargs

Inlägg av xxargs »

I radiosammanhang måste man ibland ha så låga värden i bl.a trimmningssammanhang av filter - där kopplingsgraden mellan resonatorer ligger i femtofaradsklassen även så lågt som 400 MHz.

Själv hade jag filter där man trimmade nollstället och där skillnaden mellan 1.2 och 1.5 pF var det som avjorde om filtret var trimbart eller inte, det blir så när det handlar om kvoter och ingångsvärdena redan från början är väldigt små.

Det är också genom kvoter och balanskopplingar som gör att man kan mäta i attofaradnivå.

---

I vissa sammanhang vid matcning av kristallfilters termineringar så vill dom
också ofta ha komplex terminering - vilket brukar resultera i capacitanser långt under 1 pF som man dessutom vill ha trimmningabart.

Detta löses genom att göra en parallellresonanskrets - induktans-konding mellan kristallens port och jord, och genom att justera dess frekvens upp och ned en smula så kan den erbuda kristallen en steglös reaktiv komponent från lite induktivt - högresistivt - lite capacitivt och med en enkel trimmejsel lätt justera värden inom femtofaradområden steglöst.

dvs. massor av trix används istället för att försöka få tag på diskreta femtofaradkondingar - men ju högre frekvens ju mindre val har man.

I RF så gäller det också att kondingarna inte har för stora förluster och luft är då oöverträffat som dielektrikum. I keramkondingar så är ofta inte dielektrikumen som är bekymmer utan övergången mellan dielektrikumet och lödtennet och lödtennet i sig.

Gjorde 100 MHz bandpassfilter med förkortade stavar vilket innebär hög kapacitans i toppen på stavarna - värden låg på runt 40 - 60 pF tillsammans med en trimmer mellan 2-8 pF - vid 2 Watt ineffekt så fick man en ström av 22 ampere genom kondingarna och spänning runt 500 Volt över kondingarna och trots att kondingar brukar räknas som förlustfria i RF-kretsar så stod dom här för ca 1/3 del av filtrets förluster - och det mesta var alltså i anslutningarnas lödtenn (vi pratar nu om högkvalitativa RF-chipkondingar)

Mycket saker man stöter på som man i normala fall inte tycker har någon betydelse, men i RF-världen som tex. kondingarnas förluster som knappt kan mätas, kan välta ett projekt om det vill sig illa...
peter555

Inlägg av peter555 »

xxargs: Jo det har du rätt i att man kommer nog ner på fF nivå speciellt i kavitetsresonatorer. Det jag inte riktigt förstår är hur man mäter på prylarna, att man kör med en bryggkoppling är klart, men hur vet man vad man mäter på ? Man behöver ju inte flytta anslutningarna särskilt mycket för att kapacitansen ska ändras åtskilliga fF.
Skriv svar