CNC till enklare mekanisk prototypframtagning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jojje skrev:Igår kväll fick jag telefon från BobCAD-CAM om att dom ville ha mig som återförsäljare. Pga att jag säljer kontrollerkort och snart även färdiga fräsar så tyckte dom, att om jag även har CAD & CAM så blir det lättare för mig.

Jag skulle få väldans bra priser, så programmet dom tar $2.495 (ca 17.500:-) för, kan jag sälja nu i början för 5.000:- + moms. Kruxet är att jag måste beställa minst 3 paket.

Finns det något intresse här, så kan jag ta hem några paket.

http://www.bobcad.com/index.php?select_page=pricingfull
Hej Jojje,
Personligen skulle jag hålla fingrarna från 'bobben', de har varit på mig för flera år sedan och så mycket skit som det fortfarande skrivs om bobben så skulle då jag som sagt hålla mig ifrån deras metoder.....

my 2 cents....
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo tecno, och tack för dina ord. Desto mera man läser om dom på olika forum, desto mindre vill man ha med dom att göra. Pat har ringt flera gånger och han vill att jag ska lägga en beställning samma dag, utan att jag ens har fått tid att testa programmet. Om någon är så enormt ivrig att sälja något, då "måste" det ligga en hund begraven någonstans. Det jag har sett av det så långt, så verkar det ganska gammaldags och behöver en förnying för att komma ikapp dom andra. Förhoppningsvis sker det nu i v22. Sen finns det inte heller några bra tutorials för att lätt komma igång, iaf inte vad jag har hittat.

Så det är som du säger, lika bra att dra öronen åt sig och iaf lägga det på is och se vad v22 har att komma med. Allt det "vi" behöver finns antingen i gratisprogram eller ev. i SheetCAM. Jag behöver bara ett enkelt och lättarbetat CAM-program, som man inte behöver lära om varje gång man använder det. :)
JBV

Inlägg av JBV »

Jag att BobCad känns väldigt oseriöst, skulle inte röra det med tång :D Jag har kört lite PowerMILL och VisualMILL, Det förstnämda är väldigt kapabelt, det andra lite simplare men enklare att komma igång med! Dock skiljer det ganska många tusen dollar i pris :shock:

För "enklare" delar har jag jag skrivit ett script till rhino. Man ritar upp i 3D exakt hur man vill verktyget ska gå, och sen exporterar man linjerna till G-Kod. Fungerar klockrent!! Med lite fantasi och tid kan man göra riktigt avancerade program!

Min tråd om scriptet på CNCzone: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=16661
Och nedladdnings sidan:
http://www.cnczone.com/modules.php?name ... icle&id=67
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

JBV:
Tack för det, men jag orkar inte lära mig ett nytt program (Rhino), just nu iaf. Har i stället börjat å titta på VisualMill, som verkar vara klipp & skuret för mig. :D
Ska även titta lite närmare på FreeMill å se om det kan vara nåt att skicka med när jag kommer ut med mina nya fräsar.

En annan sak. Har läst att i SheetCAM så är det lätt att fixa till om man har ATC (AutomaticToolChange). Eftersom jag håller på att ta fram en ATC-lösning tillsammans med en snubbe i Norge så undrar jag; Är det någon som vet om man kan göra det lätt även i VisualMill eller något annat 3D-program?
JBV

Inlägg av JBV »

CAM biten är inga problem, det är bara att "posta" alla olika operationer till en fil så får du med verktygsbyten... Dock måste du använda samma verktygslista som styrprogrammet så att det inte plockar fram fel verktyg och krashar :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, principen för bytet blir liknande du kan se här.

http://www.bergan.se/downloads/MOV00482.mpeg

(Kan vara att du måste tanka hem den för att kunna titta.)

Det är i SheetCAM man gör allt, inte Mach3.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ohhh jojje den var söt :tumupp: :drool: :bravo:
Skriv svar