MaRoMo (MalmanRoboMower)
Bygger inte egen för att det på något sätt skulle bli billigare.... Mer typiskt teknik nerderi... Typ, Kan själv... O tyckte att tråd baserad slumpvis klippning var så tråkig metodik... Så positionering, linjeklippning utan begränsningsslinga var målet.... Sen har ju komerciella alternativ kommit ikapp nu med gps mm. Men fanns inte när jag började ... Tittade länge på positionering med UVB ToF moduler från decawave... Men landade i rtk-gpser när dessa blev överkomliga i pris... Har en bas/refstation på taket... Och två gpser på maskinen för att få pos samt riktning, då magnetisk kompass är opålitlig i denna typ av applikation...
Skyndar långsamt... Ett par framsteg då och då.. när tid och lust sammanfaller.... Pågått under ett par år nu..
Systemet bygger på ardupilot rover mjukvara på en 'the cube purple'. Hw stack, med en raspberrypi3 som companion computer som står för wifilänk för gps korrektionsdata, fjärrstyrning mm.
Bidde bara lite trött idag då jag upptäckte att de motorer jag byggt på inte levde upp till vad kineserna lpåstod i databladen.... Eller iaf hur jag tolkade dem...
Motorerna i fråga är nedväxlade borstlösa moduler med inbyggd drivelektronik...
Model 36GP-BL3650-100-20D15
Inhandlade från DX för några år sedan... (DealExtreme)
Här med div påbyggd mekanik för att separera hjulupphängning från växellådslagren.
Byggt ram och div saker runtikring baserat oå dessa....
Ville använda encodrar på motorerna för att kunna nyttja odometri... Dvs feedback på hur långt hjulen flyttat klipparen...
Visade sig att motorernas FG utgång gav pulser som ej var relaterade till motorns rotation, utan verkar mera vara en spegling av pwm signalen till motorn....
Vidare dissikering av en av dem visar att det inte fanns någon sensor elektronik utöver drivspolarna...
Då det var platsbrist både i motorer o kring dessa så blir det nog till att leta efter några andra motorer... Tveksamt med utrymme för att lyckas bygga lösa encodrar på dem...
Motorerna är i storlek 37mm diameter
Borstlösa, 24v, intern drivelektronik, nedväxlade 1:100.
Ca 80rpm olastat, typ 40 lastat enl knapphändig online info.
5ledare:
+V
GND
PWM (5v input)
CW/CCW (5v input)
FG (open collector Output)
Hade tolkat det som att FG var kopplat till faktiskt axel rotation.. men så verkar inte vara fallet...

Får pulser ur dem fast axeln står still.. Viss PWM in men ingen rotation ut..
Någon som har erfarenhet av FG utgångar på dylika motorer.. Är detta enl förväntan?
Letat lite på ali, ebay mm men inte hittat något roligare i motorväg ännu... Iaf inte med borstlös motor vilket jag helst ville ha, för att slippa utslitna borstar, effektivitet osv..
Någon som har några tips...
Det mesta är byygt på magkänsla, så även motor dimensionering. Drivhjulen är ca 200mm i diameter... Ramen är byggd i 20x20mm fyrkantrör (järn) så viss massa... Div 3d printade delar... Osv.. i slutändan vill ardupilot hw ha kvadratur signaler från motorerna, men hade i detta fall planerat alstra denna i separat cpu mha tacho signal från motor tillsammans med cw/ccw styrsignalen...
Ett steg frammåt... Två tillbaka....