Strömaggregat för att driva flera Philips hue lightstrips.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fragsack

Strömaggregat för att driva flera Philips hue lightstrips.

Inlägg av Fragsack »

Tjenare,

Håller på att hjälpa en polare att installera smarta ljusslingor och har stött på patrull när det kommer till strömförsörjningen.
Grejen är den att vi gärna vill gömma all strömförsörjning i ett skåp och undrar om man skulle kunna dra 24 volt till slingorna med hjälp av exempelvis:
https://ledmegastore.se/24v-transformat ... wQQAvD_BwE

Slingan som ska användas men kommer förlängas till 10m på en vägg: https://www.philips-hue.com/sv-se/p/hue ... 4#overview

signalen till slingorna fås av en dongel som sitter på ena änden av ljusslingan, den behöver bara strömsättas för att få signal.
Maxlängden på ledarna kommer vara 15m
ha en total belastning av nu högt räknat 80W

Tack för hjälpen
ToPNoTCH

Re: Strömaggregat för att driva flera Philips hue lightstrips.

Inlägg av ToPNoTCH »

När jag läser manualen så kan man förlänga slingorna till max 10m.
I manualen säger man inget om annan försörjning i samband med den förlängningen, så antagandet är att den medföljande klarar det.

Att överstiga dessa 10m innebär inte bara att det krävs mer effekt till slingan utan även att drivkretsen i "dongeln" belastas högre.
Så jag skulle säga att det är en dålig ide att överstiga 10m då det med stor sannolikhet skulle paja dongeln förr eller senar och dessutom kan medföra brandrisk.

Gå på med två separata slingor med egen drivning om ni vill ha 15m är mitt förslag.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det är lite udda med dessa HUE strip.

Medföljande adapter är rätt liten, minns jag inte fel så är det typ 20W. (24VDC ~800mA om jag minns rätt)
Så nånstans sker en strömbegränsning då en 2meters slinga ska vara på 20W, men med samma adapter och driver så kan man ha 10meter slinga.
Antingen är inte en 2 meters på 20W, eller så får du bara 20W oavsett 2meter eller 10meter.

Det kan ju vara att adaptern är även strömbegränsande, vilket betyder att om man sätter till en kraftigare adapter så kommer drivern brinna upp?
Jag har inte tänkt så mycket mer kring detta, men det känns som det är såhär?
Fragsack

Inlägg av Fragsack »

Ja altså jag kommer ha fyra slingor med 10m vadera frågan gällde mer om man kunde förlänga kabeln mellan nätaggrigatet och dongeln
FormerMazda skrev: 30 augusti 2024, 11:40:01 Det är lite udda med dessa HUE strip.

Medföljande adapter är rätt liten, minns jag inte fel så är det typ 20W. (24VDC ~800mA om jag minns rätt)
Så nånstans sker en strömbegränsning då en 2meters slinga ska vara på 20W, men med samma adapter och driver så kan man ha 10meter slinga.
Antingen är inte en 2 meters på 20W, eller så får du bara 20W oavsett 2meter eller 10meter.

Det kan ju vara att adaptern är även strömbegränsande, vilket betyder att om man sätter till en kraftigare adapter så kommer drivern brinna upp?
Jag har inte tänkt så mycket mer kring detta, men det känns som det är såhär?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Du kan förlänga mellan medföljande nättagg och dongel utan problem, bara kabeln är grov nog.

Frågan som är nu är om du kan mata donglar med nåt annat än medföljande nätagg.
Fragsack

Inlägg av Fragsack »

Ja altså det är inget måste att använda ett annat nätagg, men du tror fortfarande att det går att lösa med förlängning så länge som kabeln är tillräckligt grov.

Tack för hjälpen.
Skriv svar