Vad är detta för komponent (ser ut som ett motstånd men det står 1 A på den)?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
DDD80

Vad är detta för komponent (ser ut som ett motstånd men det står 1 A på den)?

Inlägg av DDD80 »

Hejsan!

Har tagit itu en brandvarnare hemma och kom ner till denna lilla del (se bild). Vet någon vad det kan vara?

Köpte brandvarnaren på Kjell & Co för länge sedan och den skulle hålla i tio år. Det har inte gått tio år, nu fungerar den inte längre och Kjell säljer inte längre dessa. Ny kostar den 499 kr på Amazon, så det är ändå värt att försöka byta batteriet.

Inga problem att byta och punktsvetsa dit elektroderna. Men sedan dök denna sak upp, som sitter mellan minuspolen på batteriet och kretskortet.

Vet någon vad detta är? Jag har mätt över den och det är ingen kontakt, och antagligen därför som brandvarnaren inte fungerade längre + att batteriet hade gått ner under 3 V obelastat. Jag tycker mig se att det står 1 A på den, är det i så fall en säkring?

Tacksam för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Vad är detta för komponent (ser ut som ett motstånd men det står 1 A på den)?

Inlägg av Danny »

Picosäkring 1A
DDD80

Re: Vad är detta för komponent (ser ut som ett motstånd men det står 1 A på den)?

Inlägg av DDD80 »

Tack, och följdfråga: vad har man en sådan till i en brandvarnare?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Snabbutlösande. För att brandvarnaren inte ska elda upp huset :)
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Det låter ju iofs. lämpligt. Men då antar jag att den behövs främst om det blir något fel på saken? Eller är det om den larmar som strömmen blir så pass stark?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Lithiumbatteriet som sitter i kan ge mycket ström och vid kortslutning orsaka brand, därför måste man ha säkring.

En möjlig teori är att du förstörde säkringen med värme om du skulle löda fast den på nya batteriet.

Står det något tillverkningsdatum eller bäst före datum på brandvarnaren eller gamla batteriet?
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Jag skulle snarare säga att din teori är mer eller mindre sann. Försökte först löda fast kontakten på ett nytt batteri, men det gick inte alls och jag sabbade antagligen säkringen (och batteriet) på samma gång. Sedan tog jag ett nytt batteri och punktsvetsade fast kontakten, men då var antagligen säkringen redan brunnen.

Det står 2027 på brandvarnaren och 2017 på batteriet, så tanken var väl att det skulle hålla i tre år till.

Om jag ska ha en ny säkring, går det med vilken som helst som är på 1 A och snabb? Försöker hitta en picosäkring, men de flesta verkar ligga på 1,5 A.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

mrfrenzy skrev: 29 augusti 2024, 19:11:00 En möjlig teori är att du förstörde säkringen med värme om du skulle löda fast den på nya batteriet.
Nåt jag har förstått att man får vara försiktig med, om man försöker byta celler i laptopbatterier.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Det är supersnabba säkringar
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Ok, så den är alltså ännu snabbare än en vanlig snabb? Det låter med andra ord som att man bör skaffa en supersnabb säkring om man ska ordna detta.

Edit: nu är jag med, det blir en flink flink eller very fast fuse.

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Prova och bygla och testa innan du köper en ny säkring?
bearing

Inlägg av bearing »

DDD80 skrev: 29 augusti 2024, 17:43:01 Inga problem att byta och punktsvetsa dit elektroderna
Hur gjorde du det?
Låter inte som något de flesta skulle klara av.

Det kan inte vara så att punktsvetsningen sabbade något?

Jag tror för övrigt inte att en litium-luft knappcell, som jag antar att det handlar om, är någon större risk. Jag tror snarare att säkringen är där för att inte kretskortet ska börja brinna.

Har brandvarnaren pipit någon gång?
10 år gäller nog bara vid passiv drift.

Är det något speciellt med brandvarnaren, med tanke på att den kostat en del?
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Jonaz skrev: 30 augusti 2024, 12:04:51 Prova och bygla och testa innan du köper en ny säkring?
Bra idé, nu hann jag iofs. redan köpa ett antal säkringar, men till dess kan det ju vara intressant att kolla så att inget annat är fel.
DDD80

Inlägg av DDD80 »

bearing skrev: 30 augusti 2024, 12:50:17
DDD80 skrev: 29 augusti 2024, 17:43:01 Inga problem att byta och punktsvetsa dit elektroderna
Hur gjorde du det?
Låter inte som något de flesta skulle klara av.

Det kan inte vara så att punktsvetsningen sabbade något?

Jag tror för övrigt inte att en litium-luft knappcell, som jag antar att det handlar om, är någon större risk. Jag tror snarare att säkringen är där för att inte kretskortet ska börja brinna.

Har brandvarnaren pipit någon gång?
10 år gäller nog bara vid passiv drift.

Är det något speciellt med brandvarnaren, med tanke på att den kostat en del?
En simpel minisvets på Amazon för några hundralappar, som mestadels verkar vara till för att just svetsa anslutningar till batteripack. Så jag tror inte att svetsandet sabbade, utan det bör ha varit den rätt rejäla grillningen som blev när jag försökte löda fast kontakten på batteriet.

Den har pipit lite då och då, men då har den varnat för låg batterinivå, den har alltså inte tjutit för att det rykt.

Det är säkert inget särskilt med den, men jag köpte ett antal av dessa just för att slippa byta batteri alldeles för ofta som man annars fick med de vi hade tidigare, särskilt om de var sammankopplade.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur ofta du får byta batterier beror ju oftast på vilka batterier du sätter in. Har själv en del billiga brandvarnare som sitter på taskiga ställen för att byta batterier. Ser till att använda longlife batterier på dessa. T.ex den i köket sitter bra till och har bara ett vanligt standardbatteri. Den har väl löst några ggr genom åren. Då man sällan har longlife batterier på lager hemma är det enklast att sätta in ett batteri från kylen.

Bra man får en påminnelse om att man ska kolla bäst före datum på varnaren också.
Skriv svar