störa ut radio?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag har inte som vana att låsa och/eller ta bort trådar. Det skall dock inte tolkas som att jag accepterar att man stör ut radio.

Kan hålla helt med Jimmy, istället för att störa ut radion, så stäng av den. Är det någon annans radio du skall störa så du inte kan stänga av den, låt bli.
Bygg istället något konstruktivt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag hadde inte tänkt mig att störa ut andras radio, o jag kan inte tänka mig att det kan vara olagligt att ha en sak som stör ut radion om den är mindre än en halv meter bort?! jag hadde tänkt att testa denna metod av trådlös överföring för att sätta på en klockradio, men men efter som alla klagar får jag väll ta ett annat sätt....

är det någon som vet hur långt man får sända på tex, 10mhz? (och lite utanför pga en dålig sändare)

Förlåt om detta var olagligt.

//Daniel A
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

squiz3r skrev:Nej nej :shock: nu ha du missupfattat, jag ska ha den för att störa ut en radio :twisted:
Man kan ju lätt få uppfattningen av att du vill störa ut någons radio. Om det är dataöverföring du vill ha så låte det inte som en bra väg att gå. Kan du föklara lite mer vad du vill uppnå.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

igentligen vill jag inte upnå något :D jag bara exprimenterar lite, jag hadde tänkt att jag skulle ha en lite sändare, som skickar en freqvens som stör radion så att det blir brus eller en "ton" tex. sedan skille jag ha en microC som märker det o öpnar ett räla så att det kommer ljud till högtalarna i radion. på så vis kunde man haft den som en typ fjärkontroll :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Oberoende hur mycket den stör så är det ej tillåtet. Att försöka överföra något med ett bredbandigt brus måste nog vara det sämsta tänkbara sättet. Kolla på några billiga radiomoduler istället.

Det finns inga bestämmelser över hur långt du får sända på någon specifik frekvens, det bestäms antingen som strålningseffekten ur antennen (ERP) eller som effekten som körs in i antennen. Det kan också finnas bestämmelser över maximal förstärkning i antennen.

På 10MHz får du inte sända alls utan certifikat.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Kan ju bidra med den här grejen om du vill gå riktigt hardcore när det gäller att störa saker.

http://www.ladyada.net/make/wavebubble/

OBS! Jag bidrar med denna länk endast för att understrycka yttrande- och tryckfriheten, vad gällande störande av radio etc. håller jag helt med Macce och Jimmy.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Länk till gamla tråden om FM sändare:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c.php?t=85

Max uteffekt är 50nW för "butikens" FM sändare.

Dessa brukar dock gå fint att modda för andra ändamål, bör inte vara olagligt så länge man ej ändrar på uteffekt eller frekvensomfång.

En kvalificerad gissning är att det ofta rör sig om tämligen enkla prylar basserade på tex en colpitts ocillator. (ungefär som skoltidens trådlösa mickar, om någon kommer ihåg dem, olagligt eller ej, så fick man dom ju fullt öppet tilldelade (av lärare) att löda ihop för undervisnings ändamål, de fungerade i högsta grad att sända till radio, även ganska långt bort och innifrån byggnader vill jag minnas...)

Edit: Nej, det är ju inte olagligt att lära sig.
Naturligtvis skall alla sändare användas med förstånd och hänsyn
till rådande allmänsäkerhet.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det är ej alltid tillåtet att ändra sändare till andra ändamål. För att göra det själv måste du ha certifikat för det.
Dessutom bör man tänka på, att olika frekvensområden är reserverade för olika ändamål. Rundradiobandet (UKV) är för musik och prat, där är ingen dataöverföring tillåten (förutom givetvis RDS etc.).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

danei skrev:En laglig sändare stör inte ut en annan radiokanal även om den är myckt nära motagaren.
Vad är då en laglig sändare? Är det bara för vem som helst att bygga?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Nej, du får inte bygga din sändare själv om du inte innehar certifikat för det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag syftar på en sändare på 50nW oavsett vem som byggt den.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om du har kunskap, kalibrerad utrustning och mäthallar för att kontrollera din konstrution inte är utanför specen så att tom. PTS tror på dig så låt gå, annars låt bli.

Det är mycket enkelt att sända mycket mer nivå än 50 nW även med den enklaste FM-oscillatorkopplingen driven av en 1.5 Volt knappcell !!

Konsten är just att garantera att din utrustning inte ger mer än 50 nW oavsett termperaturvariationer, batterispänning, håller frekvensen, inte modulerar för brett eller med övertoner etc. etc.

När det gäller radiosändare så var det länge sedan som det var mästerskap att få ut så mycket effekt som möjligt, nu är det mästerskap att följa alla reglerna som finns och skapa högsta och dyraste mätinstrumentstack för att imponera på advokater (för trovärdighetens skull) som gäller istället! och det är jävla mig inte lätt ens för företagen som jobbar inom den här branchen.

Det är mera advokater, finansfolk, patent och certifieringskonsulter än vad det är RF-konstruktörer i sådana här projekt idag - 'nybyggarandan' är sedan länge borta...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En annan fråga, när vi ändå är inne på området (tar det här istället för att skapa en fjärde tråd om detta...)

Är sk. radioscanners tillåtna?

Såvitt jag kan se borde de ju rimligen inte vara problem, så länge man endast scannar frekvensen, och tex tal och liknande ej går att urskilja, eller?

Edit: squiz3r--> Kanske du skulle ta och experimentera litet med saker som "antljud" och liknande? Kanske kan man även störa ut högtalaren på annat sätt, tror jag. (själv får jag rätt ofta in mobilsignaler och liknande i både högtalare och TV antenn)
För att få tyst på enbart klockradion, enligt vad du beskrev ovan kan det ju funka. Sedan kan man ju till fjärren tex använda ultraljud, UV, eller liknande.
Senast redigerad av Mizzarrogh 8 januari 2007, 10:43:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Visst är principen att man får lyssna på allt som sänds okrypterat över etern sålänge man inte för det vidare till någon?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inte för det vidare? Vad tror du alla journalisten gör? Nu är visserligen polisradion snart krypterad.... Men ja du får lyssna på allt som sänds öppet.

Nu tycker jag vi inte ska överdriva lagligheten i denhär tråden. Man får inte bygga en enda pryl utan att CE märka den. Så å läng man har ambitionen att lite vara olaglig tycker jag det är ok även med radio byggen. Men en bredbandig radio störare ligger ju klart utanför den gränsen.
Skriv svar