Vinkelslip för undervattensbruk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Vinkelslip för undervattensbruk

Inlägg av xrayspex »

Jag skulle behöva en vinkelslip att använda under vattnet. Det är sötvatten och max 4m djup. Finns såklart att köpa men kostar 3000 Euro.
Min tanke var att att köpa en billig batteridriven med borstlös motor och modifiera. Bortslösa motorer brukar fungera bra i vatten så det är batteri, elektronik och brytare som måste byggas in i någon slags vattentät låda. Någon gjort något liknande? Tror ni det är görbart?
Akai

Re: Vinkelslip för undervattensbruk

Inlägg av Akai »

Tryckluftdrivet? Då behövs det mindre modifiering.

Möjligen läcker det in i lager osv, men engångs, alternativt ta isär och torka borde gå
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Hmm det är såklart en möjlighet att köra med luft från flaskan, skall kolla på det alternativet också.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ta en utombordsmotor och byt ut propellern mot en slipskiva? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Håller annars med om förslaget att köra tryckluft. Fast jag skulle nog köra nån slags kompressor på land / i båt. Om det du ska bearbeta är såpass litet att en flaska räcker så kan du väl sätta slipskivan på handvevad borrmaskin rent av?
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Akai skrev: 21 augusti 2024, 15:50:30 Tryckluftdrivet? Då behövs det mindre modifiering.

Möjligen läcker det in i lager osv, men engångs, alternativt ta isär och torka borde gå
Går utmärkt, jag har själv använt luftmaskiner under ytan när jag jobbade med dykning samt byggt både vinkelslipar modell större och kedjesågar, till dom senare använde jag Atlas Copcos stora sliphuvud och trots att det är mer än 30 år sen dom byggdes så lever dom än. Viktigast är bara att hälla i en skvätt olja eller diesel direkt i dom när dan är slut och så köra igenom den, då blir dom i stort sett outslitliga. Lamellmotorer förresten som detta handlar om går också utmärkt att köra på vatten från en vattenslang med ganska moderat tryck. :)
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Tack för utförliga svar, verkar som tryckluft är enklast. Vet inte riktigt om jag kan lösa kompressor på land på ett smidigt sätt dock.
Luften i flaskan borde räcka för inte alltför omfattande arbeten. Batteridrivet hade varit kalas men det blir en hel del jobb för att få till det.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Batteridriven kompressor på flotte/roddbåt annars?

Annars är det lätt att skarva femtioelva tryckluftslangar om man vill.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En tryckluftsdriven kap brukar dra stora mängder luft, tror det blir svårt att få det att fungera med en batteridriven kompressor.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

MiaM skrev: 22 augusti 2024, 11:04:50 Batteridriven kompressor på flotte/roddbåt annars?

Du måste skämta, vet du hur en lamellmotor fungerar ens?

Kompressorer hyr man om man inte har en egen med tillräcklig kapacitet och inte vill köpa en som räcker till.
svanted

Inlägg av svanted »

får man fråga vad du ska göra?
slipa eller bara kapa?
bearing

Inlägg av bearing »

Det går inte att använda handverktyg?

Jag hjälpte till med att laga en brygga i somras, och då använde vi borrsväng när vi borrade under vatten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Teknikern skrev: 22 augusti 2024, 12:31:53
MiaM skrev: 22 augusti 2024, 11:04:50 Batteridriven kompressor på flotte/roddbåt annars?

Du måste skämta, vet du hur en lamellmotor fungerar ens?

Kompressorer hyr man om man inte har en egen med tillräcklig kapacitet och inte vill köpa en som räcker till.
Jag utgick bara från att TS har koll nog att en medhavd flaska räcker, vilket jag visserligen tyckte verkar tveksamt, men en batteridriven kompressor (med ett flertal batterier för elverktyg att byta mellan) lär ju orka fylla en flaska. :)

Tror inte TS berättat hur mycket jobb som ska göras. Det lär väl iofs vara rätt mycket eftersom det är värt besväret att lösa detta problem istället för att köra handverktyg, men ändå.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

En liten "flaska" på t.ex. 10 liter och 300 bar... den batterikompressorn vill jag gärna se. Sen finns det större "flaskor".
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När jag körde med min AtlasCopco skålslip hade en 1m³ kompressor fullt upp.
Kan verkligen en dykartub fungera till detta?
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Nu har jag inte provat men en vanlig dykflaska (typiskt 10L/300Bar) borde kunna driva ett luftverktyg för kortare arbeten i alla fall.
Jag är fullt medveten om att många luftverktyg är extremt luftkrävande och det är många kompressorer som inte orkar med. Jag får nog baxa ner min kompressor till stranden och skaffa flera slangar. Blir bara rätt bökigt, därav tanken på att modifiera en elektrisk vinkelslip/kapmaskin.
Handverktyg är inget alternativ, jag har försökt... Det är några stål-konstruktioner som skall kapas och bärgas, med en vinkelslip skulle det inte ta många minuter.
Skriv svar