Köra tryckluftskompressor via omformare
Köra tryckluftskompressor via omformare
Är det någon fördel att köra tryckluftkompressorn via omformare?
Energimässigt borde det inte bli någon skillnad.
Användarmässigt blir ju trycket i tanken jämnare, iom att den styrs via en trycktransmitter istället för ren On/Off.
En annan fråga klarar själva kompressorn att gå med varierande varvtal, vilket lägstavarvtal är lämpligt.
Det är en Ceccato Blueline 3kW 200l tank troligen ca 480 l/min genomlupen cylindervolym.
https://www.ceccato.com/en-internationa ... ueline-pro
Energimässigt borde det inte bli någon skillnad.
Användarmässigt blir ju trycket i tanken jämnare, iom att den styrs via en trycktransmitter istället för ren On/Off.
En annan fråga klarar själva kompressorn att gå med varierande varvtal, vilket lägstavarvtal är lämpligt.
Det är en Ceccato Blueline 3kW 200l tank troligen ca 480 l/min genomlupen cylindervolym.
https://www.ceccato.com/en-internationa ... ueline-pro
-
Re: Köra tryckluftskompressor via omformare
Jag ser inte någon direkt fördel att köra frekvens. Ofta har du ju en regulator som stabiliserar utgående tryck.
Dessutom måste du satsa på en överdimensionerad frekvensomformare, eftersom det är en tung start mot trycket i tanken. Den måste klara att ge den ström som kippmomentet i motorn kräver för att med säkerhet klara starten. Det bir ca 1,5 ggr märksströmmen för en vanlig omformare, som tillfälligt kan ge ytterligare ca 50%.
Dessutom måste du satsa på en överdimensionerad frekvensomformare, eftersom det är en tung start mot trycket i tanken. Den måste klara att ge den ström som kippmomentet i motorn kräver för att med säkerhet klara starten. Det bir ca 1,5 ggr märksströmmen för en vanlig omformare, som tillfälligt kan ge ytterligare ca 50%.
Har en bunt liggande, största är väl runt 40kW, så den räcker nog.
Vet inte hur bra/dåliga kompressorer är, men eventuellt läck i backventiler och också eventuell kraft som krävs för att övervinna backventilerna lär väl utgöra en allt större andel av totala vad-man-ska-kalla-det vid allt lägre varv?
Jämför t.ex. att förbränningsmotorers lägsta varvtal visserligen till åtminstone en mindre del bestäms av att kompressionen blir sämre vid låga varvtal.
Antar att även en kompressor har kolvringar som luft kan läcka förbi vid låga varv?
Jämför t.ex. att förbränningsmotorers lägsta varvtal visserligen till åtminstone en mindre del bestäms av att kompressionen blir sämre vid låga varvtal.
Antar att även en kompressor har kolvringar som luft kan läcka förbi vid låga varv?
någonstans i bakhuvudet tror jag att man kunde köra ner till 1/3 av varvtalet
med en tryckgivare in till frekvensomformaren kan man då hålla mindre av/på om man jobbar i högre området av vad kompressorn klarar att leverera
med en tryckgivare in till frekvensomformaren kan man då hålla mindre av/på om man jobbar i högre området av vad kompressorn klarar att leverera
Ja, fördelen är som jag ser det att det blir längre driftstider och i princip inga fluktuationer av trycket.
Skruvkompressorer finns med omformare och variabelt varvtal, de är konstruerade för att gå dygnet runt.
Kolvkompressorer är oftast gjorda för intermittent drift, antingen kyls de av genomgående luft vid avlastning eller naturligt när motorn är stoppad.
En kolvkompressor som snurrar sakta med 8 bars mottryck kommer nog bara öka i temperatur tills kolvarna smälter.
(Jag har varit med om detta på en kolvkompressor med feldimensionerad anslutning, det var för smalt utloppsrör så det blev för varmt i toppen.)
Om du vill göra detta på en kolvkompressor bör du nog ha en avlastningsventil och köra kompressorn på lite för högt varvtal så avlastningsventilen är öppen minst 40% av tiden.
Mät temperaturen på luften precis vid utloppet när du experimenterar, ett vanligt maxvärde är 180 grader.
Kolvkompressorer är oftast gjorda för intermittent drift, antingen kyls de av genomgående luft vid avlastning eller naturligt när motorn är stoppad.
En kolvkompressor som snurrar sakta med 8 bars mottryck kommer nog bara öka i temperatur tills kolvarna smälter.
(Jag har varit med om detta på en kolvkompressor med feldimensionerad anslutning, det var för smalt utloppsrör så det blev för varmt i toppen.)
Om du vill göra detta på en kolvkompressor bör du nog ha en avlastningsventil och köra kompressorn på lite för högt varvtal så avlastningsventilen är öppen minst 40% av tiden.
Mät temperaturen på luften precis vid utloppet när du experimenterar, ett vanligt maxvärde är 180 grader.
Om det är stationärt bruk på något ställe där fastighetspriserna är lägre än i säg centrala Tokyo så kanske enklaste lösningen för att undvika korta på-av-på-av-cykler är att helt enkelt ha en klart större trycktank?
Atlas Copco t.ex. har med och utan VFD, de kallar det VSD. Båda har finesser beroende på vad man gör. Behöver du mycket luft ibland och lite under långa tider är VFD styrd ett bra alternativ för att spara energi.
https://www.atlascopco.com/en-us/compre ... ixed-speed
https://www.atlascopco.com/en-us/compre ... ixed-speed
Annars om man t.ex. har en verkstad där man mestadels använder små mängder, typ blåsa bort smuts eller liknande, men ibland använder rejält mycket luft, så kan man ha en liten och en stor kompressor med varsin backventil till samma tank. Ställer man den lilla så att den försöker åstadkomma lite högre tryck kommer den gå igång först, och när den inte räcker till kommer den större hjälpa till.
En av tankarna med det hela är att få lägre ljudnivå, då den inte behöver gå med full fart vid användning.
Så har jag det, den lilla är en oljefri membrankompressor från Jula, rätt tyst och enkel att flytta när jag behöver lite luft nån annanstans. Den stora är en Atlas Copco på 1 kubik som man inte gärna flyttar runt, när jag byggde styrskåpet byggdes det så den antingen kan köras on-off eller som ventilavlastad. Det är nästan uteslutande när jag blästrar den går ventilavlastad, allt annat kräver ju mindre luftmängd och lilla färgsprutan där räcker den lilla membrankompressorn bra, båda kompressorerna är normalt kopplade till gemensamt tryckluftnät.MiaM skrev: ↑17 augusti 2024, 07:37:27 Annars om man t.ex. har en verkstad där man mestadels använder små mängder, typ blåsa bort smuts eller liknande, men ibland använder rejält mycket luft, så kan man ha en liten och en stor kompressor med varsin backventil till samma tank. Ställer man den lilla så att den försöker åstadkomma lite högre tryck kommer den gå igång först, och när den inte räcker till kommer den större hjälpa till.
En kolvkompressor är stänksmörjd. Så den mår inte bra av att gå för långsamt.
Köp en tyst kompressor, eller bygg in den befintliga i en ljudisolerad låda.
Att sänka varvtalet är som sagt ingen bra lösning av flera skäl.
Att sänka varvtalet är som sagt ingen bra lösning av flera skäl.