Radiostyrd gräsklippare
Radiostyrd gräsklippare
Detta är min första tråd hoppas att jag förstått rätt.
Jo planen vara att frammåt våren bygga en radiostyrdgräsklippare av en gammal motorgräsklippare, 2 billiga elborrmaskiner och en RC-utrustning från en gammal sandbuggy. Vad jag undrar är om någon har en tråd eller sida där det finns lite ledning, förslag osv hur man ska gå tillväga. Har lite ideer själv men kul att liknande.
Jo planen vara att frammåt våren bygga en radiostyrdgräsklippare av en gammal motorgräsklippare, 2 billiga elborrmaskiner och en RC-utrustning från en gammal sandbuggy. Vad jag undrar är om någon har en tråd eller sida där det finns lite ledning, förslag osv hur man ska gå tillväga. Har lite ideer själv men kul att liknande.
-
Låter som att du kommer att behöva en mikrokontroller(uC) som mixar signalen för fram/back med signalen för vänster/höger, och omvandlar till lämpliga signaler för dina 2 elmotorer. Sker lämpligen med AVR/PIC. Sedan behöver du bygga/köpa 2 motorstyrningar/fartreglage till motorerna. Ska du köra med dom inbyggda batterierna, eller ett externt batteri?
Frågan är om han vill svänga som:
1. en bil
2. en bandvagn
3. som en tvåhjulig släpkärra
Bilen är ju bra på att köra rakt men kan inte göra för tvära svängar. Jämför med hur is-maskinen kör på en hockyrink...
Bandvagnen slirar när den svänger och det kan ju finnas estetiska krav på gräset.
Tvåhjulig kärra med sporre då. Har lite svårt att köra rakt men kan svänga på 0mm. Sporre hjulet får inte vara ivägen när man svänger ... kanske kan man låsa det för att få den att köra absolut rakt?
1. en bil
2. en bandvagn
3. som en tvåhjulig släpkärra
Bilen är ju bra på att köra rakt men kan inte göra för tvära svängar. Jämför med hur is-maskinen kör på en hockyrink...
Bandvagnen slirar när den svänger och det kan ju finnas estetiska krav på gräset.
Tvåhjulig kärra med sporre då. Har lite svårt att köra rakt men kan svänga på 0mm. Sporre hjulet får inte vara ivägen när man svänger ... kanske kan man låsa det för att få den att köra absolut rakt?
Tack för de snabba svaren. Jag har tänkt såhär: ska svänga som en bandvagn. Två borrmaskiner behövs, sen tänkte jag bygga det mekanikskt från RC- servo motorerna så att de trycker på det det som var borrmaskinens knapp, men nån finurlig lösning. man ska alltså köra maskinen med 2 spakar. Jag tänkte ta externa batterier för att få lite körtid på det hela. Det som kostar på en borrmaskin är väl batteriet??
Sen ha ett hjul i fram som kan svänga och snurra fritt.
Sen ha ett hjul i fram som kan svänga och snurra fritt.
-
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Det här låter ju spännande!
Välkommen till forumet och lycka till!!
Varför inte göra den fyrhjulsdriven, det vore ju riktigt tufft i alla fall!
Är inne på samma linje som Jim_the_one då slipper man en felkälla i alla fall (den mekaniska delen som trycker på borrmaskinsknappen). Det bör bli enklare att backa om man styr motorerna direkt.
Välkommen till forumet och lycka till!!
Varför inte göra den fyrhjulsdriven, det vore ju riktigt tufft i alla fall!

Är inne på samma linje som Jim_the_one då slipper man en felkälla i alla fall (den mekaniska delen som trycker på borrmaskinsknappen). Det bör bli enklare att backa om man styr motorerna direkt.