Jag funderar på varför man växlar ner en stegmotor, med tex remdrift. Om jag har förstått det rätt så är vridmomentet proportionellt mot varvtalet (effekten konstant). Det borde ju göra att man får samma moment vid ett givet varvtal även om man växlar ner? Eller är det något jag missat?
Brukar inte vridmomentet i stegmotorer avta så snabbt med ökande hastighet att nerväxling är helt meningslöst? Det är bara vid riktigt låga hastigheter på motorn som man kan få ut lite högre vridmoment.
Den högre upplösningen kräver ju å andra sidan en mycket bra transmission för att inte ge glapp mm.
Så summasumarum är det nog bättre att lägga pengarna på större motorer om det är högre vridmoment man är ute efter.
Jo, och att köra stegisar riktigt fort kräver bra drivsteg också. Har för mig att någon på forumet hade en hembyggd NC med ett satans varvtal på motorerna. Problemet med induktansen löser man med högre spänning och ballastresistor eller med PWM om man gör lite bättre drivsteg - enda problemet är att lindningarna har en maxspänning som tyvärr inte alltid står på motorerna.....
Större motorer ÄR en bättre lösning, men stora motorer är tyvärr lite dyra..
En annan rolig sak jag upptäckte när jag mekade med en motor var att efter att jag fått upp den i lagom varv kunde jag koppla bort ena lindningen och den fortsatte snällt snurra. Inte så konstigt egentligen, men men...