Lödfanor för batteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Trident

Lödfanor för batteri?

Inlägg av Trident »

Vet någon var man kan köpa tunna lödfanor för batterier? Elfa har inga alls. Får köra med kretskorts fanor just nu.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag tror jag förstå, det är inte den engelska fanan. Skämt åsido, ska du ansluta tråd direkt till batteriet, löd direkt men löd snabbt så det inte blir onödigt varmt inne i batteriet, eller är det något annat du ska göra.

Prototypen
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Varför ska du lösa fanor?

Dom som normalt sitter på batterierna är inte lödda på batterierna utan svetsade. Jag har aldrig sett sådana lösa, vilket kanske är förklarligt eftersom man inte svetsar sånt själv hemma.

Är det inte bättre att använda batterier med färdiga lödfanor? Alternativt löda direkt så som prototypen föreslår.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

har byggt ihop batterier till mobiltelefoner av vanliga NiMH R03 batterier och det har fungerat bra

slipade toppen på + sidan men slipa inte för mycket för så kommer man in i själva cellen

löd snabbt o kyl med lite kylspray efteråt
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kjell.com har "Lödbleck" om man ska bygga egna accar av lösa celler.

typ 67347 osv..
Trident

Inlägg av Trident »

jag har använt kabel innan men det ser inte lika bra ut. Jag löder AAA batterier med en liten metallbit imellan som man egentligen ska löda fast i kretskort. Anledningen till att jag inte köper färdiga med lödfanor på är att det kostar en miljard att köpa dom batterierna. Nu köper jag 4 st 1000mah för 40kr istället för att få ett sånt. Det funkar bra somjag har det nu men det hade varit najs med lite tunnare material.

Jag kollade på kjell dom tar 10kr st då blir det för dyrt för dom jag köpte på Elfa kostade typ 30 kr eller nått för ett 50 pack. Man får forma dom lite själv men det är det ju värt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Lödöron ? :?
Trident

Inlägg av Trident »

dom små metallbitarna som sitter på polerna. Endel kallar dom öron andra fanor eller bleck
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var till att vara pedant, klipp ur en konservburk, fiskbullar har slät, lödbar plåt.

Prototypen
Trident

Inlägg av Trident »

Najs det har jag inte tänkt på. Tack för tipset. Inte nog med att jag är pedant jag är lat med därför jag vill kunna löda på fanorna så man slpper sitta och pilla med trådar. ;)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Att vara lat innebär det att man gör två lödningar när andra gör en? Lödning 1 lossnar då man gör lödning 2.

Prototypen
Trident

Inlägg av Trident »

Det återstår att se.
Skriv svar