Bygga samman flera kamerablixtar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Berra

Inlägg av Berra »

Ja det vore enklast. Men jag måste skriva rapport över mit arbete och då måste jag ge förslag på inköps ställe och pris, för vidare produkt utveckling.

Vad ska man med huvud transformatorn till? I alla böcker och sidor jag läst räcker det att koppla ett batteri genom ett motsrånd över kondensatorn för att ladda upp den!.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Kondensatorn ska laddas upp med 300-500 volt, så om du har det tillgängligt i väskan så behövs inte trafon.

Trafon ingår annars i en svängningskrets, eller tar hackad likspänning från batterierna, och transformerar upp lågspänningen till högspänning för kondensatorn.
Berra

Inlägg av Berra »

Tack matseng nu förstår jag!! Börjar gå upp ett ljus hur jag ska bygga nu. Men trafon är fortfarande ett problem. Jag har hört med elfa och dom säger de inte längre har några sådana i sitt sortiment.(pga effterfrågan har minskat så betydligt). Finns det några alternativ till trafon :?: Jag antar att kameratillverkarna special beställer sina trafonsar :?:

I värsta fall så får jag göra som <LaRdA> föreslog och plocka från engångskamera kortet.

Här är en bra länk för er som är intreserade av att bygga saker som blinkar och lyser!!!!!!!!! =0) http://members.misty.com/don/index.html
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du skulle kanske kuna göra som på denhär sidan.
http://members.misty.com/don/jkstrobe.html
Berra

Inlägg av Berra »

Tjenare!!
Hur ser man vad som är primär och sekundär sidan på en transformator?
Hur kan man enkelt kolla hur stor förstärkningen är på transformatorn?

Tack på för hand
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Tre slavblixtar kan lösa problemet, eller ?
Berra

Inlägg av Berra »

Eftersom denna konstruktion skall användas i ett portabelt larm så fungerar det inte så bra med slavblixtar. Men tack ändå tusse.

Hur ser man vad som är primär och sekundär sidan på en transformator?
Hur kan man enkelt kolla hur stor förstärkningen är på transformatorn?

Jag har tänkt använda mig av följande krets fast med 9 Volt istället för 1,5. Men jag får inte kretsen att fungera... trafon som jag använder är anpassad för 5-7 V, stället där jag köpte den sa att den även skulle fungera med 9 V.
Det verkar som jag inte får någon växelspänning till trafon.
http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/minips.gif

Vad kan vara fel ?? Idag ska jag bygga kretsen för 1,5V och se om det fungerar.
Berra

Inlägg av Berra »

Jag har försökt med denna krets men jag får den inte att fungera jag har en 2sd965 jag har ett motstånd på 150k och en koning på 470pF.

För att testa att det blir en växelspänning så har jag satt en lysdiod mellan emittern och jord. detta för att se om det blir någon växelspänning. Jag har även tagit bort trafon och drar + 1,5V rakt till kollektorn.

jag undrar varför trafon är åter kopplad till basen?(skulle man inte lika gärna kunna dra den till jord?)

Varför fungerar det inte?? jag har testat alt

kretsen: http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/minips.gif
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Hej, om du lyckades så är jag intresserad av hur du gjorde, har nämligen ca 50 st använda engångskamerer hemma för precis samma projekt nästan, fast mina ska avfyras i slumpad åning... 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Schemat viser en Blocking-Oscillator och den är kopplat rätt!

Att koppla en LED mellan emitter och jord är att koppla LED:n mellan jord & jord eller hur?

Om enheten inte svänger är det för att fasningen på transformatorn ska vändas på ena lindningen. Fasningen visas med punkterna nära transformatorledarna.

Kasta alltså om på antingen primärsidans ledare eller sekundärsidans, då skulle den svänga. Vilken NPN med lite krafttålighet borde fungera bra.
Skriv svar