Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hsd »

Keramisk pickup , brukade " torka " , kan vara svårt att hitta ny idag
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Nja, du tänker på Rochelle kristallpickup, den med en saltkristall i, som ”smälter” när det kommer fukt in i den. Såna har jag massor av i en burk.
Detta är en modern Philips pickup/nål.
lineslim

Inlägg av lineslim »

Fixade en Yamaha 9.9hp 4-takt utombordare som vägrade starta. Delade på 7st kontaktstycken framtil, skrapade oxid och sprutade 5-56. Nu startar den på första rycket. Varje gång. :D
MicroMek

Inlägg av MicroMek »

Lite av samma problem:
En lagning av Svärmors robotgräsklippare (AL-Ko Robolinho) som hade börjat ge konstiga felkoder om fel på Batteriet, batteriladdningen gick upp och ner, mm.
Jag öppnade den (det var rätt så många skruvar....) och det visade sig finnas flera 4-poliga anslutningsdon och en 20 cm skarvkabel mellan Kretskortet och batteripacket.
Jag filade/bröt ut metallen för bättre kontakt/körde kontaktspray på alla kontakterna på anslutingsdonen och nu så verkar den fungera igen.
/M
hsd

Inlägg av hsd »

MicroMek skrev:Lite av samma problem:
En lagning av Svärmors robotgräsklippare (AL-Ko Robolinho) som hade börjat ge konstiga felkoder om fel på Batteriet, batteriladdningen gick upp och ner, mm.
Jag öppnade den (det var rätt så många skruvar....) och det visade sig finnas flera 4-poliga anslutningsdon och en 20 cm skarvkabel mellan Kretskortet och batteripacket.
Jag filade/bröt ut metallen för bättre kontakt/körde kontaktspray på alla kontakterna på anslutingsdonen och nu så verkar den fungera igen.
/M
Jag har med framgång skyddat kontaktstycken med vaselinspray efter rengöring
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Bytt tre elektrolytkondensatorer i spänningsomvandlaren som tydligen sitter i min KAM+ (radiomodem). Den ena läckte ut gegga på kortet men som tur var inga sekundärskador.

Använder den där ultrasällan nu mera. Typ en gång vartannat år och förra-förra tisdagen var det dags. Ingen fungerande kommunikation, bara skräp till terminalemulatorn. Eftersom jag satt i en stuga med minimalt med möjligheter till felsökning och lika få reservdelar tillgängliga fick det bli att köra CW "för hand" istället som är ännu längre sen och det gick sådär när det var dålig kontakt med dit-paddeln. Nåja två kontakter blidde det ändå.

Nu är den lagad till nästa tillfälle som kanske inträffar om flera år. Nån gång skall jag lära mig CW på riktigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mina "ungdomshögtalare" (köpta 1989 eller 1990 tror jag, då var jag 15-16) pajade ju härom året, foamkanterna disintegrerade :(

Jag försökte byta dessa men det var en dum kostruktion på högtalarna så det ville sej inte.

Nu lessnade jag på att dom var obrukbara och bytte basarna till andra 8"-element, det är några billiga men dom funkar iaf.

innan:
hogtalare_fore.jpg
Och efter:
hogtalare_efter.jpg
Det sitter ju tyggaller på så det syns inte att dom ser annorlunda ut, men det är ju knappast audiofilhögtalare ändå.

Man kan även se att jag jag var tvungen att byta till andra (längre) skruvar, med torx.. jaja.

Helt oavsett låter dom helt okej efter bytet, och nu kan jag lyssna på musik även i det rummet där dom står.

..Sen ska jag bara ta tag i att byta ut den "moderna" (host) pro-logic-recivern mot en trevligare äldre technics som passar bättre.

..och nästa steg är att försöka få igång en vinylspelare också, då technicsstärkaren faktiskt har RIAA-ingång, tyvärr tror jag remmen på min vinylspelare är torkad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Reparation och reparation, men min svägerska hade köpt sig en begagnad spis, då hennes var så gammal och dålig.
Men sen fick jag ett telefonsamtal där hon sa att kretskortet var skadat, och undrade om jag kunde fixa det. Så jag åkte dit och kollade på det. Problemet var att spisen fungerade innan de fraktat den, och nu var den stendöd. Och den gamla spisen fungerade i samma uttag.

Tog mig 1 minut att hitta felet. Det var en perilex-kontakt.
Den gamla spisen behövde ingen nolla, men det behövde den nya. Dock så saknades nollan i dosan. Så efter en blå kabel i röret lades till så fungerade spisen. Enkelt och billig lösning.
MicroMek

Inlägg av MicroMek »

Senaste reparationen: en Braun WaterFlex Rakapparat, där skäggtrimmern satt löst och då inte fungerar. Det var på grund av att en fjäder har gått av så att den inte håller sig kvar i utfällt läge. Gjorde idag en ny fjäder av ett gem (som har nästan samma form, med en ögla), klippte sedan bara till benen i lämplig längd och form. Nu verkar den fungera igen! Har förresten samma fel på en till sådan rakapparat (som tillhör min son), får väl att testa att laga den också.
/M
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Tror jag har lite att göra...
syra1.jpg
syra2.jpg
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Syster kom med deras ena BMW. Nån LED-del av bakljuset lös inte på ena sidan. Gjorde rent alla kontakter och skrapade lite ärg och lödde om alla lödningar på kretskortet, sen funkade det igen.
X-IL
EF Sponsor

Senaste reparationen

Inlägg av X-IL »

En 0-30mm indikatorklocka som gick trögt och hackigt. Funkar fint efter rengöring, oljning av lager och putsning av kuggstången.

Har fixat tre eller fyra likadana idag :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ser inte alltför avancerad ut.. när man ser det sådär, men att få ihop det är nog ett helvete - när man inte fixat fyra på en dag förstås :D

Det är väl ett sånt verktyg som man kan sätta emot något som snurrar exempelvis, en axel, och sen kan man se hur skev/ojämn den är?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja till exempel, eller montera liggande på svarvbädden och ha som indikering på när sadeln är på ett visst ställe. Eller monterad i en fixtur där du för in delar under för att mäta dem. Finns miljoner olika användningsområden.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Häftigt! :D
Skriv svar