En så precis klockstyrning som möjligt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

En så precis klockstyrning som möjligt.

Inlägg av orvar-e »

Jag har kommit över några Eriksson sekundäre klockor, efter att dom har rivit primärklockan på företaget.
Jag har satt upp en sån där sekundärklocka på väggen igen på verkstan och styr klockan med hjälp av en DS3231. Engång i minuten så får den en kontaktor att växla polaritet med hjälp av ett relä. Detta gör att klocka stegar fram en gång per minut.
Problemet är tycker jag att DS3231 avviker från tiden ca 1-2s per månad det blir ganska mycket iaf om folk tittar på väggklockan och sedan på stämpelklockan som är en IOT applikation.
Hur kommer jag åt en mer exakt tid än den DS3231 ger mig. Kanske lägga till en sekund varje 30:dag för att minska avvikelsen. Men den avviker fortfarande bara lite mindre.
Kanske försöka komma åt WIFI och få ur nån tid den vägen men den iden låter långsökt och svår. Då IT-avdelningen nog inte vill ha med mig att göra.
Finns det nån tid i en GPS modul som går ett använda, men då är problemet att mottagningen i ett plåt hus inte är den bästa.

Tips!
Wihelm

Re: En så precis klockstyrning som möjligt.

Inlägg av Wihelm »

Har några sådana och de är väldigt exakta.
Är den köpt från en seriös leverantör så det i är någon kina fake.
hawkan

Inlägg av hawkan »

+- 2 ppm står det här https://www.analog.com/media/en/technic ... ds3231.pdf vilket blev +- 5 sek per månad.
Visst finns det tid i gps man kan använda. En gps modul kostar tior.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bör fungera med en ESP32 som kontaktar en NTP-server.
https://www.netnod.se/swedish-distributed-time-service
Finns det inte något guest konto på jobbet?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Dom är köpta på ebay får många år sedan, har ingen aning om hur vida dom är tillverkade. Men läser man på om DS3231 så vill jag minnas att det står ..... ähh kollar upp det... • Accuracy ±3.5ppm from -40°C to +85°C
Vissa manualer står det ±5ppm.
Jag vet ej vad det betyder? har för mig att jag läst att den avviker 3-4 minuter på ett år, har inte lyckats hitta det.
Hur som helst, har en applikation hemma med denna krets inga problem om det avviker några sekunder hit eller dit. Men just här så krävs exakthet över tid.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mindmapper skrev: 28 juli 2024, 17:00:34 Finns det inte något guest konto på jobbet?
Blir man inte automatiskt utloggat ifrån en sådan, eller hur funkar det för gäst konto finns det.
hawkan

Inlägg av hawkan »

ppm? Parts Per Million
5 ppm betyder att var miljonte sekund kan den avvika 5 sekunder
På en månad är det t ex 30 x 24 x 60 x 60 sekunder = 2592000 sekunder.
Det x 5/1000000 = 12.96 sekunder som den kan avvika mest enligt spec.

De är väl individer så den ena kretsen kan avvika annorlunda än den andra.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

:tumupp:
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

Det finns registerinställningar att justera oscillatorn i chippet.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

NTP-server var det första jag tänkte på. Men, det gäller att ha internet och ibland fösvinner väl NTP-servrar och andra kommer till?

GPS känns lockande, IMO. Tack hawkan för tips!

Hittade en klocka med en Arduino med GPS-modul.
This is a project to build a clock with an Arduino that sets itself using time broadcast from GPS satellites.
https://learn.adafruit.com/arduino-clock

Med en GPS får man också reda på var man är. Om man inte redan vet det...

Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

GPS-antennen behöver monteras så att den "ser" en stor del av himlen utan hinder. Om antennledningen blir längre än några meter så krävs specialarrangemang. Lättare då att ha GPSn nära antennen och sen föra den mera lågfrekventa informationen vidare därifrån. Utomhus på taket är det optimala, men för en klocka ska det nog räcka att ha antennen vid ett fönster, bara det är genomskinligt även för radiovågorna, vilket inte alla moderna fönster är.

Om klockan är långt från lämplig plats från för GPS, så går det att nörda till det med en egen NTP-server med GPS och sen till exempel en ESP vid klockan.

DCF77 ska inte heller glömmas, men vi är väl litet i utkanten av området med pålitlig mottagning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En kalibrerad kristalloscillator håller sig väldigt exakt om den alltid står ungefär jämnvarmt. Det är även möjligt att ha en temperatursensor och justera gången efter temperaturen.

Använd valfri MCU och dess oscillator för yttre kristall. Jag har använt PIC och en 4 eller 8 MHz standardkristall och med 1 veckas manuellt timad kalibrering håller den sig inom 1s/månad. Låt en lång räknare gå ostört och dela ner till mellan ungefär 5 till 10 pulser/s och sedan en breesenham-counter i mjukvara till 1Hz.
Kristallen kan även förses med ugn i form av en TO220 och temperatursensor. Sätt sedan en bit cellplast över det hela.

DCF-77 långvågstid fungerar bra inomhus i södra sverige. Signalen är bäst på natten. 77.5kHz tränger igenom där GPS med sina c:a 1.5GHz och signaler kring -150dBm är omöjliga att ta emot.

Är allt yttre blockerat och kristall otillräckligt så testa rubidium. Någon ynka ppb onogrannhet är lätt att nå för en sådan...

Du skriver det skall vara bästa möjliga och i så fall är svaret givet: Cesium! :wink:
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Cesium ja... bara at beställa, om intet priset avskräcker.
https://www.microchip.com/en-us/product ... from-store
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Borlänge kan nog vara lite utanför området för DCF77. Typ det funkar väl i gnällbältet men kanske inte så mycket längre uppåt. Iofs så går det att ha bättre antenner, men.

Hur bra/dålig är tiden på RDS över FM-radio idag? Det är ju enkelt att ha en bilstereo eller liknande som tar emot RDS och bara fiska ut datasignalerna. GPS eller DCF77 är säkert bättre, men ändå.

NTP känns väl annars smidigast.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

rvl skrev: 28 juli 2024, 18:23:03 GPS-antennen behöver monteras så att den "ser" en stor del av himlen utan hinder. Om antennledningen blir längre än några meter så krävs specialarrangemang. Lättare då att ha GPSn nära antennen och sen föra den mera lågfrekventa informationen vidare därifrån. Utomhus på taket är det optimala, men för en klocka ska det nog räcka att ha antennen vid ett fönster, bara det är genomskinligt även för radiovågorna, vilket inte alla moderna fönster är.

Om klockan är långt från lämplig plats från för GPS, så går det att nörda till det med en egen NTP-server med GPS och sen till exempel en ESP vid klockan.

DCF77 ska inte heller glömmas, men vi är väl litet i utkanten av området med pålitlig mottagning.
Utan att ha undersökt det närmare har jag intrycket att både täckning och mottagning efter hand blivit bättre, när det gäller GPS.

Dom senaste 5-10 åren eller så så fokuserar dom mobiler som jag haft nästan omedelbart på platsen där jag är. Inom en sekund. Inomhus. Var som helst i huset. Med fönster, men inte nödvändigtvis nära fönstret.

Det borde väl betyda att signalen från GPS-satelliterna är ganska bra?

Jag har nog någon GPS-modul och Arduino liggandes så att jag kan testa. Men inte i omedelbar närtid och med reservationen att den GPS-modulen inte är state of the art. :wink:

Skriv svar