Åskskydd robotgräsklippare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Åskskydd robotgräsklippare

Inlägg av Icecap »

Inte en konding men en VDR, alltså en Varistor.

Varistorn tar "det lilla" medan urladdningsröret tar "det grova".
glemmy

Inlägg av glemmy »

Icecap: tack för rättelsen :)
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

En intressant sak är att Husqvarna har instruktioner hur man kopplar ur alla sladdar vid åskväder. Det nämns inte ett ljud om att man kan förbättra skyddet med tillbehör.
Mitt ifrågasättandet beror på att även jag vill veta om det är en vettig investering. Jag skulle kanske hellre satsa på skydd av inkommande matning till nätaggregatet. För mig verkar det vara den mest troliga delen som tar skada vid åska i närheten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min erfarenhet är att just DÄR finns det minst problem.

Stora problemet är i punkten där olika nät möts i samma enhet, t.ex. 230V och teleledningar.

I detta fall 230V och slingan.

Åskskyddet ska säkra att deras gemensamma "nollpunkt" är på samma nivå, det ger minst skador.

Alltså ska allt skyddas gentemot samma skyddsjord.
Prins Valiant

Ursäkta att jag är frågvis: Du skriver: Alltså ska allt skyddas gentemot samma skyddsjord. vilket rent teoretiskt är korrekt. Men nätaggregatet som sitter i vägguttaget är dubbelisolerat och har ingen koppling till skyddsjord. Dock är ju nollan som vi vet ihopkopplad med skyddsjord i central.
Därefter går matningen över i 24 VDC till laddstationen. Ingen jord följer med över där!
Men sedan begränsningsslingan, ja den ligger ju i äkta jord, och till den tycker man att ett spett passar bra. Så lösningar på marknaden är ju inte kopplade mot samma jord som jag ser det. Kan det inte t.o.m. vara en nackdel?

Jag kommer ihåg att du ville ha överspänningskydd mellan slingans båda ändar kanske är bäst.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

spänningarna blir så stora att det knäcker dom 4kv som är normal gräns mellan primär och sekundär på nätddelarna

så man bör ha kablarna till elektronikmodulen genom samma plåtvägg som är jordad och som har överdrivet kraftigt överspännngsskydd
så att ingen del av spänningarna som är anslutna till kortet kan komma över ? 600v ifrån varandra
Prins Valiant

Jag funderar i samma banor som trådskaparen Glemmy, de ekonomiska. Gimsholm säljer skydd för 1500kr, Husqvarna tycker man skall koppla ur allt, GPL säger att det finns inga fungerande skydd. Och forumet här har skapat klarhet i vad som händer.
Jag börjar att fundera i banorna om man kan skydda sig mot en "halvträff" av åskan till rimlig kostnad är det bra. Glemmy visade skydd för ca 50-100kr/st. Att ge 1500 kr för skydd när huvudkretskortet kostar 1350kr är inte rimligt.
Nu har jag läst förslag och bra inlägg och funderar om detta kan vara något vettigt. Kan detta vara en prisvärd lösning som skyddar när det smäller nära? Det klarar sig på ca 300kr med färdiglödda kapslade grejer.
Slingorna är som stora antenner, har jag då endast en guid-slinga blir det i princip två slingor eftersom guidekabel går tillbaks i mitten.
Därför funderar jag över 2 utladdningsör som kortsluter dessa 2 slingors ändar mot guidekabeln, samt även ett urladdningsrör mot spett i jord.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man behöver skydda inkommande 230v med
till samma jord så man inte får spänningsskillnad mellan slinga och 230v

läs på om stegspänning

finn kraftiga vdr med för rimliga penningar
https://vi.aliexpress.com/item/10050036 ... pt=glo2vnm

dom små klena ryker i brand bara åskan sneglar på dom :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Överspänningsskyddet i början är inte bra, den som designat detta har inte full koll. Den gulgröna är ju upplindad som en drossel, även om den är uträtad så har den induktans. Åska är ett högfrekvensfenomen och det kan vara 1000 volt extra pga den där långa tråden. Hade varit bättre med en skruvögla för jord och långa trådar för drivspänning/anslutning till slinga

Protte
glemmy

Inlägg av glemmy »

Beställde till sist på Alibaba då det blev billigare. Fick plats undertill, sitter ganska skyddat men kanske får täcka med något.
PXL_20240728_114611630.jpg
Slog ner ett armeringsjärn 60-70cm långt som jordsladden kopplades till .
Ingen aning om det duger? Kan jag mäta på något sätt?

Jorden i mitt hus kommer från en anslutning till en gammal nedgrävd oljetank. Den ligger 4-5 meter från där gräsklipparens station står, så tänker de borde göra så spänningsskillnad i jord inte borde bli alltför stor? Har överspänningsskydd i proppskåpet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har bara skummat igenom tråden.

Men i princip så är det väl två problem.

A: Laddning. En väldigt enkel lösning kan vara att ha en pedantiskt ren stor skiva av marmor, porslin, glas eller liknande som klipparen kör upp på för att laddas, och därmed blir galvaniskt isolerad från marken, så att åska inte kan slå elnät->laddare->klippare->sann jord.

B: Slingan:
1: Eftersom man ändå väl inte vill klippa när det regnar osv så vill man väl ändå ha koll på väderprognos osv. Då kan man kanske lika gärna ha något som kopplar slingan till elnätets jord när det är risk för dåligt väder?
2: En annan variant som väl är svår att "sälja in" men som skulle tekniskt lösa problem vore att driva slingan med rörbaserad elektronik. Det är väl ungefär en AM-sändare, lätt att bygga... :)
Skriv svar