Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15412
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av mrfrenzy »

Sätt en "RCA isolator" på signalkablarna.

Det finns sen ingen anledning att ha tre olika jordpunkter för batterier och slutsteg. Gör en enda jordpunkt och förbind minispolerna på båda slutstegen samt batterierna.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12692
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av MiaM »

Akai skrev: 21 juli 2024, 20:03:36Ser mycket riktigt ut som att stor ström gått genom RCA kabeln. Troligen pga dålig GND vid 12v matningen.

Nej, det ska inte vara förbindelse mellan signaljord och batteri-minus på ett slutsteg (förutom via signalkällan och kanske via något relativt högohmigt motstånd (minst hundratals ohm). Om dessa är ihopkopplade inne i slutsteget så kommer alla störningar på 12V-systemet förstärkas och ge otroligt störande ljud. Typisk störning man hör konstant är generatorn, men även t.ex. vindrutetorkare och kupéfläkt och liknande, och på moderna bilar säkert massor från motorns elektroniska styrning och också elektrisk kylarfläkt.


Rekommenderar TS att koppla loss RCA-kablarna överallt och ohmmäta mellan chassi och RCA-kontakter. Stereon ska ha RCA-utgångarnas jord kopplade till batteri-minus, men resten ska ha dessa galvaniskt skiljda. Om du har kontakt mellan chassijord och RCA-signaljord på slutstegen så är dessa felaktiga och du bör ha isolertransformatorer i serie med signalen. Eller byta ut slutstegen. En annan variant är att mata den med högtalarutgångarna från stereon och ha spänningsdelare närma slutstegen.

OBS att det kan vara DC-mässig kontakt mellan signaljord och batteri-minus på små burkar som t.ex. delningsfilter och liknande. Dessa använder istället "trafo roterad 90 grader" i serie med matande 12V för att AC-mässigt isolera sig från batteri-minus och batteri-plus utan att behöva ta till switchad nätdel. Det är väl inte bästa konstruktionen men det fungerar att göra så.

Se också upp med att eventuella förgreningar/förlängningar av RCA-kablar måste ligga så att skärmen/jorden på RCA-kontakten inte kommer åt bilens chassi eller liknande.

Det har förekommit en del slutsteg genom åren som faktiskt är felkonstruerade, t.ex. Sound Creation SCA-707 var sådant. De flesta, även billigt junk, är och var dock korrekt konstruerade.

Tänk på att när du skruvar ihop slutsteget så måste du se till att chassijord = slutstegets skal inte får kontakt med signaljord = "RCA-jord".

Håller inte med mrfrenzy. Att ha en gemensam jordpunkt för bilstereogrejer är lite av en workaround man får ta till när grejerna är usla. Så länge bilen inte fullständigt förvandlats till rostkex så leder chassit bättre än separata kablar av rimlig storlek (dvs inte kablar tjocka som ett avgassystem eller liknande, utan de som faktiskt förekommer för bilstereo).
Akai
Inlägg: 1638
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av Akai »

Nej det kanske inte ska vara det, men det är kontakt på många slutsteg. I det här fallet kan jag inte komma på hur ledningsbanorna kunnat brinna av på annat sätt.
hc77
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 november 2014, 23:27:35

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av hc77 »

MiaM skrev: 22 juli 2024, 11:58:53
Akai skrev: 21 juli 2024, 20:03:36Ser mycket riktigt ut som att stor ström gått genom RCA kabeln. Troligen pga dålig GND vid 12v matningen.

Nej, det ska inte vara förbindelse mellan signaljord och batteri-minus på ett slutsteg (förutom via signalkällan och kanske via något relativt högohmigt motstånd (minst hundratals ohm). Om dessa är ihopkopplade inne i slutsteget så kommer alla störningar på 12V-systemet förstärkas och ge otroligt störande ljud. Typisk störning man hör konstant är generatorn, men även t.ex. vindrutetorkare och kupéfläkt och liknande, och på moderna bilar säkert massor från motorns elektroniska styrning och också elektrisk kylarfläkt.


Rekommenderar TS att koppla loss RCA-kablarna överallt och ohmmäta mellan chassi och RCA-kontakter. Stereon ska ha RCA-utgångarnas jord kopplade till batteri-minus, men resten ska ha dessa galvaniskt skiljda. Om du har kontakt mellan chassijord och RCA-signaljord på slutstegen så är dessa felaktiga och du bör ha isolertransformatorer i serie med signalen. Eller byta ut slutstegen. En annan variant är att mata den med högtalarutgångarna från stereon och ha spänningsdelare närma slutstegen.


Håller inte med mrfrenzy. Att ha en gemensam jordpunkt för bilstereogrejer är lite av en workaround man får ta till när grejerna är usla. Så länge bilen inte fullständigt förvandlats till rostkex så leder chassit bättre än separata kablar av rimlig storlek (dvs inte kablar tjocka som ett avgassystem eller liknande, utan de som faktiskt förekommer för bilstereo).
Alltså mäta imellan chassi och slutstegets jord på RCA?

Tycker du det är rätt kopplad idag dvs enligt bilden? Är inte riktigt med på skillnaden att koppla jord till chassi vs batteri minus. Batteri minus är kopplad till chassi och övriga jordkablar kopplade till chassi. Blir det inte samma sak bådadera?

Hur tänka med flera jordanslutningar från mer än ett slutsteg. Jorda i samma jordpunkt, i mitt fall just nu en bult i chassit eller dela upp dem på separata jordpunkter?
Mindmapper
Inlägg: 7071
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av Mindmapper »

Hur tänka med flera jordanslutningar från mer än ett slutsteg. Jorda i samma jordpunkt, i mitt fall just nu en bult i chassit eller dela upp dem på separata jordpunkter?

Du vill ha jordarna i apparaterna på så lika potential som möjligt.
Säger vi att du har 1 ohms resistans i jorden till slutsteget får du ett orimligt spänningsfall i den jordledningen UL = 1 * 70 = 70V (Naturligtvis då om du lyckas klämma ut så mycket effekt att slutsteget drar 70A. Vilket är omöjligt med 12V matning)
Har du 0,1 ohm i jordledningen får du ett spänningsfall i den på 7V vid 70A till slutsteget. Fortfarande för mycket! Kan du mäta den resistansen med en multimeter? Kan du isåfall mäta den med någon noggrannhet?
Går du nerpå en resistans av 0,01 ohm får du vid 70A ett spänningsfall av 0,7V.
Låt säga att du inte har isolering i signaljorden. Stereon befinner sig på potentialen 0V. Det skiljer då 0,7V i jordpotential mellan stereo och slutsteg (vid strömtopparna). Är resistansen i signaljordledningen 1 ohm får du en jordström i den på 0,7A.
Detta vid en resistans i minusjorden på 0,01 ohm. Den resistansen kan du definitivt inte mäta med en normal multimeter. En dålig kontaktering kan ha högre resistans.

I mitt tycke spelar det inte så stor roll om du jordar i samma punkt eller inte. Det viktiga är att du har samma minuspotential på enheterna. Det känns lättast att få med jordning i en och samma punkt.
I ditt fall så har du batterier placerade på olika ställen. Jag skulle ansluta både slutsteg och stereo i det bakre batteriet (om du har slutstegen bak). Stereon drar inte så mycket ström, (speciellt inte om slutstegen i den inte används) då blir det mindre spänningsfall i matningen. Egen + o - till den från bakre batteriet. Med korta grova kablar till slutstegens minusjord får du minst spänningsfall i dessa och därmed också minst potentialskillnad mellan stegen.

Har du en gemensam jordpunkt har du mindre bekymmer, enligt mitt tycke oavsett om signaljordarna är rätt utförda eller inte. Men mest viktigt är det att hålla jordpotentialerna på samma nivå.

Edit. Lägger till skillnad i kabelresistans.
50 mm2 10m till slutsteg. 0,0175 * 10/50 = 0,0035 ohm
4 mm2 10m ger 0,0175 * 10 / 4 = 0,0375 ohm
2,5 mm2 10m ger 0,0175 * 10 / 2,5 = 0,07 ohm
Hur stor resistans det är i chassijord lär nog skilja en hel del mellan olika fordon. Vore intressant att veta! Enklaste sättet att få reda på är väl att koppla in ett extraljus och mäta ström och spänningsfall i chassijordningen.
hc77
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 november 2014, 23:27:35

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av hc77 »

Tack för ett mycket utförligt svar. Fantastiskt vilken kunskap det finns här. Nu börjar det definitivt bli överkurs för min del.

Om man nu skall försöka sätta ihop det här till det praktiska, kort sammanfattning.

Samla jordpunkterna på ett chassiställe i bak, inklusive minus från ena av de två batterierna i bak? Eller förresten hur blir det, så är det ju redan idag. Från andra batteriet går det till chassijord i reservbalja. Drar jag den tillbaka till samma som jordpunkt som övriga har blir det en kopia på redan befintlig kabel från det andra batteriet dvs två parallella kablar från respektive batteri till en och samma jordpunkt.

Ordentligt rengjord chassiplåt, riktigt pressade rörkopplingar (köpt nya idag), så korta som möjligt. Är väll för övrigt dödssynd att pressa den platta i skruvstäd. Har ingen presstång men kan lösa det på jobbet i veckan.

Mäta mellan RCA-utgång slutsteg och chassijord. RCA har inte kontakt med chassijord.

Ohm-mäta mellan minuspol slutsteg och chassijord.

Koppla stereo och slutsteg enbart på bakre batterier. Tänkt det innan för att spara på startbatteriet men var kopplat så när bilen köptes. Men hur blir det i praktiken, måste det till skiljerelä? Batterierna i bak måste få laddning av generatorn och blir då inte batterier automatiskt ”sammankopplade” när alla batterier laddas av samma generator?

Ja ni förstår, min kunskap är milsvid ifrån eran men försöker lära mig så gott det går. Det viktiga nu är att få till en installation som är säker för utrustningen så den inte går sönder, ljudmässigt fungerar utan brus osv. och givetvis ur brandsynpunkt ( jobbat heltid som brandman i 18 år så en och annan bilbrand har man släckt).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15412
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av mrfrenzy »

För att förklara det enkelt - när slutsteget förbrukar enorma mängder ström under kort tid så vill en del av strömmen gå genom skärmen på signalkablarna istället för till chassijord, är inte slutsteget isolerat kan även en del av strömmen från generatorn gå den vägen.

Den sammanfattning du gjort är bra, även om jag nästan tycker det är lite overkill att sätta stereon på bakre batteriet är det ingen nackdel - dock om du ska göra det får inte stereon ha någon kontakt med metall där den är monterad - då får du en jordslinga igen.

En sådan här avskiljare eliminerar också strömmen genom signalkablarna: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rca-p39607
Mindmapper
Inlägg: 7071
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av Mindmapper »

Koppla stereo och slutsteg enbart på bakre batterier. Tänkt det innan för att spara på startbatteriet men var kopplat så när bilen köptes. Men hur blir det i praktiken, måste det till skiljerelä? Batterierna i bak måste få laddning av generatorn och blir då inte batterier automatiskt ”sammankopplade” när alla batterier laddas av samma generator?

Alldeles riktigt är alla batterier sammankopplade för att få laddning. Skiljerelä behöver du bara om du spelar långa stunder när motorn ej är igång. Då vill du försäkra dig om att du inte laddar ur batteriet för startström tillsammans med batterierna för ljudet.
Varför jag tycker att du ska ordna minusjord från de bakre batterierna. Du vill ha så låg resistans i matningen som möjligt. Det är framförallt slutstegen som drar de stora strömmarna därför ska de vara de med de absolut lägsta resistanserna i matningen. De ingår i en sluten strömkrets, + till slutsteg till -. Strömmen går lättaste vägen, dvs vägen med lägst resistans. Det är också anledningen till att + ska tas från det batteri som är närmast de stora förbrukarna. Finns det flera strömvägar kommer strömmen att dela sig den största strömmen kommer att gå den vägen som har lägst resistans, sedan kommer strömmen att bli lägre i de andra ström vägarna.

Tas + från det främre batteriet (naturligtvis avsäkrat) kommer strömmen att leta sig tillbaka till det batteriet. Du får då onödigt långa vägar för strömmen att gå. Förmodligen högre resistans i matningarna (+ och - matningen) därmed också högre spänningsfall. Tar du matningen från de bakre batterierna får du de stora strömmarna kortare väg. Som MrFrenzy påpekade vill vi ha så få strömvägar som möjligt i jordningen för att slippa få jordslingor.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12692
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av MiaM »

Men nej, nej, nej, om batteri-minus är sammankopplat med jord på RCA-kontakterna så är slutsteget felaktigt.

Som sagt, ohmmät detta. Om du får nära noll ohm så kan det vara värt att krångla med att mäta med växelström. Typ spela en sinuston med nån skrotstereo, och anslut dess högtalarutgång till ena polen på en skrothögtalare, andra polen på högtalaren till RCA-jord på slutsteget, och skrotstereons högtalar-minus till slutstegets batteri-minus, och mät spänning över slutsteget och ström genom kretsen. Prova bara med typ max en volt eller liknnade. Om det är kontakt även för AC så är slutsteget olämpligt och behöver någon separat galvanisk isolering.

Generellt sett så händer detta inte på korrekt fungerande slutsteg från kända märken, men kan hända på noname/postordergrejer. Det kan dock också hända om isolationen är trasig i slutsteget, typ att man missat nån isolerbricka för en effekttrissa, nån isolerande bricka för nån skruv eller vad det kan vara.
hc77
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 november 2014, 23:27:35

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av hc77 »

MiaM: Nej, det är jag absolut med på att RCA slutsteg inte skall ha kontakt med batteri minus. Vet inte om du tolkade det annorlunda? Provmätte på bänken hemma mellan batteri minus och RCA-utgång slutsteg . Fick inget värde alls. Tolkar jag som att ingen kontakt därimellan fanns.Kopplar jag in RCA kabel däremot och mäter fick jag höga värden, men det kanske det skall vara när kabel är i?

Jag har inga bekymmer med att köra slutstegen enbart på batterierna bak. Hänger dock inte med på hur de skall få laddning bara? Om de skall få laddning ifrån generator kommer väll alla batterier bli sammankopplade ändå?

Om även stereon skall vara jordad i samma jordpunkt som slutstegen, räcker det att jorden flyttas till jordpunkten i bak ( samma som för slutsteg/batterier) eller måste även plusen till stereon tas bakifrån?

Rent krasst, om man utgår ifrån min bild tidigare på hur det är kopplat, vad skall ändras? Flyttar allt i bak till en och samma bättre jordpunkt. Skall det dras en kabel separat från varje batteriminus i bak till jordpunkt eller räcker det men en till jord och bygla minus mellan batterierna istället?
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12692
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av MiaM »

hc77: MIn "nej nej"-kommentar var till andra som tjatar om jordslingor :)

Bra om du fick oändligt resistans = "inget mätvärde" mellan RCA-jord och batteri-minus. Med kabel ansluten så mäter du däremot kopplingen mellan batteri/nätagg på testbänken och signaljord på vad du har som signalkälla.
Skriv svar