Vinkyl slår av och på (inte kompressorn, hela kylen)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vinkyl slår av och på (inte kompressorn, hela kylen)

Inlägg av MiaM »

Ja, elektrolytkondensator är det korrekta namnet, men elektrolyt, lyt och om det inte går att förväxla så även konding är vanliga smeknamn :)

Hur ser lödsidan ut på kortet med reläet?

Ifall 0,47µF-kondingen, effektmotståndet och elektrolytkondingen ihop med ytmonterade halvledare på lödsidan agerar en enkel nätdel till elektroniken så håller jag med om att 0,47µF-kondingen kan nog vara rejält misstänkt. Elektrolytkondingen är väl ett starkt tecken på att det är en sån koppling. Hade det inte varit för elektrolytkondingen så hade annars 0,47µF-kondingen och effektmotståndet kunna ha varit för gnistsläckning på reläet och då borde de mest bara göra så att man får störningar i annan elektronik när kompressorn slår av.

De två vita tvåledarna från detta kort är troligtvis dels ström till reläet och dels ström från detta kort till resten av elektroniken. Om man vill mäta sig fram till felet så kan man titta på lödsidan och se vilken av dessa som antagligen går direkt till elektrolytkondingen, och mäta på den med multimeter eller oscilloskop när kylen är igång (men då måste oscilloskopet vara isolerat från elnätets jord och man måste betrakta alla metalldelar på oscilloskopet som strömförande) och se om spänningen har mycket "brum" och/eller om den är rejält mycket lägre än vad man väntat sig i förhållande till spänningen elektrolyten är specad till. Men det är nog enklare att bara byta dels 0,47µF-kondingen och också alla elektrolyter, så är felet sannolikt lagat och risken att det uppstår igen rätt låg.

Håller också med om rådet att välja kvalitetskondingar.

Men också: Om det är akut så lär ju reläet 100% säkert vara vad som slår av/på kompressorn, så du skulle kunna ansluta en mekanisk termostat över anslutningarna till reläet och koppla bort styrkabeln till reläet, och låta mekanisk termostat köra kylen i väntan på att kondingar dyker upp.

Den något oseriösa ful-nödlösningen för kyl/frys med trasig termostat/styrning är att koppla förbi styrning/termostat helt och använda en såndär mekanisk dygnstimer som åtminstone förr såldes överallt för tvåsiffrigt belopp. Rekommenderar att börja med att prova att köra 15 minuter per timme, och justera till kortare/längre ifall det blir för varmt eller kallt. Ibland går det inte jämnt ut, fritt ur minnet så ifall man kör 15 minuter per 45 minuter så måste man avvika från detta en gång per dygn med en såndär timer som har 15-min-intervall på ett dygn :) Håll dock koll på frysrisken, ingen höjdare om vinflaskorna fryser sönder.
southofcold

Inlägg av southofcold »

Tack för utförlig genomgång Mia!

En intressant detalj som uppstod i sammahanget är att nu när jag rivit ut elektronik 3 (de på de senare bilderna) med reläet och x2 kondingen och låter detta hänga lite fritt i luften (till skillnad från inkapslat i en plastlåda som det är normalt så verkar allt fungerar korrekt. Kylen har nu kört i flera timmar utan att stanna. Mest troligen så blir inte denna elektronik lika varm längre (eftersom den inte är inkapslad) och därmed fungerar den (iallafall längre än tidigare).

Med detta inte sagt att något problem är löst men kanske en "ledtråd" till vad som kan vara fel. Jag har beställt x2 kondingar så imorgon kommer jag kunna testa att byta en sådan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kondingar kan mycket väl fungera bättre när dom blir kallare, så det tyder på detta.
ghu

Inlägg av ghu »

Då borde du kunna provocera fram felet genom att värma misstänkt komponent med en hårtork
southofcold

Inlägg av southofcold »

Hej i tråden.

Då kan jag meddela att det hela verkade handla om den beryktade x2-kondigen. Köpte en liknande (1uF istället för 0,47uF) på Elektrokit och bytte nu på eftermiddag. Kylen verkar gå som den skall igen. Har iofs bara kört den ett par timmar men så länge gick den inte tidigare. Den får gå över natten för att det skall kännas 100% stabilt men av allt att döma så tror jag ni dök rakt på felet. :tumupp:

Jag vill rikta ett stort och hjärtligt tack till alla som bidrog med insikter, goda råd och förslag. Detta hade jag aldrig löst på egen hand.

Respekt och heder till er alla!

God afton från ett regning södra Skåne.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

OBS att om kondingen utgör ena delen av en spänningsdelare så har du med 1µF dubbelt så mycket ström in i den andra delen av kretsen. Kanske inte jättebra?
southofcold

Inlägg av southofcold »

MiaM: Tack för ditt påpekande.

Jag pratade lite med min bekanta som är bättre insatt än mig själv och han menade, efter att ha tittat på kortet, att skillnaden i kapacitansen inte borde utgöra ett problem i mitt fall. Jag har ingen möjlighet (kunskap) att avgöra detta själv men jag har god tilltro till min bekanta så jag kör på detta tills vidare. Kylen puttrar på och verkar OK. Han kontrollerat förbrukningen på den gruppen (den sitter på en egen grupp) och den verkar vara enligt specifikation (något under) så "operativt" så verkar kylen fungerar som den skall. Men jag är fortsatt observant.

Tack än en gång för all hjälp och alla goda råd!
Skriv svar