0-30V stab.PSU med strömbegr. 0,002-3A

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

MadModder skrev:Köpte en hel hög med L200 för länge sen för att bygga nånting kraftigare. Tänkte parallellkoppla.
Det är ju nåågot enklare att koppla in externa transistorer än att parallellkoppla själva IC-kretsen :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag vet. Det visste jag inte på den tiden.
Jag funderade på schemat som Janne66 gjorde med en L200.
Läste en designguide för L200, och på sidan 13 här, figur 29 står hur man gör med en extern transistor.
Skulle man kunna byta ut de där 0,1 Ohmen mot Jannes diod+pot, samt byta BDW52 mot t.ex en MJ15004 och brassa på med massor av Ampere? :D
Eller krävs det lite mer modifikationer än så?
Det står att man ska hålla sig inom SOA för transistorn, vad det nu betyder, och att man inte bör gå över 20V för Vi. Jag vill ju ha iaf ca 24V vid full belastning...
Antar det är motståndet på 2,5 Ohm mellan bas och emitter som bestämmer hur mycket transistorn ska ta.

Eller om man utgår från hans 10A-agg. Byta ut shuntmotståndet mot ett med lite högre värde (och naturligtvis effekttåligare) och sätta en reglerbar spänningsdelare parallellt?
Iofs räcker det väldigt bra med några fasta värden...

Men jag är lite fundersam över att lägsta spännignen är 7V. Borde man inte kunna lura regulatorn genom att mata negativ spänning på -V eller nåt?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

psyoinise: Elfa skall man nog inte jämföra komponenter med då dom överlag kan vara väldigt dyra. Och tittar man på en 2N3055 trissa så är denna, skulle jag vilja säga och också precis som du säger, dyr hos dom med sina 43:- inkl moms. Själv köpte jag 10 st för några år sedan för ca 160:- inkl moms på ett ställe på nätet som tyvärr dock tyvärr inte säljer dom längre då det inte var så många som såldes.

JimmyAndersson: nej jag vet faktiskt inte heller och det kan ju vara som du säger att dom ligger på ett stort lager men håller också med att man får hoppas att dom inte har slutat att tillverkas. För du sa

"Don't leave home without them"

stämmer så bra med dessa trissor, man bör ha några i bra-att-ha-lådan om inget annat. :) Själv har jag en påse med 8 st kvar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hoho! Vilken flax...
Hittade en 24V-laddare för batteribackup förut en gång, som jag skrotade, och från den har jag 6st 2N3055 i en påse ser jag nu :D
Alla verkar hela.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Men det skall ju vara 2N3055 i TO-3 för att det skall se manligt ut, ingen riktig karl kan kalla en To-220:a för effekttrissa... :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

2N3055 varianter har jag för mig finns just TO-220 kapsel men den har ialf jag aldrig köpt. Skall det vara 2N3055 så skall det vara i TO3 kapsel. :) Den klarar dessutom lite mer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vem har sagt något om TO-220? :?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Stuggi?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jo, men...
Tolkade som han förespråkade TO3 för att någon annan påstått sig ha TO220-varianten, vilket ingen har.
Visste inte ens att det fanns i annat än TO3. Nåja. :)
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Jag har snart slängt ihop det hela :)

Under tiden kan de som inte tycker konstruktionen "är för gammal" titta på detta forum där det dryftas om förbättringar mm.
http://www.electronics-lab.com/forum/in ... on=search2

Jag lovar att återkomma med mina val av komponenter eftersom orginalet har önskemål om t.ex. ovanliga likriktar dioder. Jag kommer att testa min version med den gamla hederliga 741'an i stället för TL081 ( eller likvärdiga 071 osv) som jag inte har tillgänglig genom min arbetsplats "komponentrondell" hrmm :oops: .
741'an har varit en standard inom industrin i många år och fullt tillräcklig för denna konstruktion. Tror inte att TL 081 gör så mycket från eller till. "Man tager vad man haver sa Kajsa Varg" Detta är ingen frekvensanpassad högfrekvens sändare utan en vanlig spänningsregulator. det är likadant med 2N3055. Ta någon annan likvärdig NPN transistor om du vill Det är inte kritiskt alls i denna konstruktion. Men vem fan som håller på med elektronik är utan 2N3055? :P

Som min son helt spontant sade en gång när han var 2 år och såg mig mäta på en gammal ASEA AM rörradio från 1946 .... - Gammalt kan vara fint- :)

Jag tyckte detta var ett snyggt, lätt och härligt projekt att bara sno ihop. Fast det förstås.... hade inte min jobbarkompis påverkat mig igår så hade jag inte fått tummen ur. Tänk vilken påverkan vi har på varann och vad man kan få gjort på kort tid med en "buddy" i närheten som tänker samma språk.

För mig har det, de senaste åren, varit som min son säger just nu: (12 år) "orka" ... :lol: Alltså, är det något som kräver mer än att man reser sig upp så .... "orka" . Undrar om tonårstiden är i antågande :? ?
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Oblivion skrev:ofta tycker jag :) 20A skulle inte vara fel heller. så skulle man kunna rensa lite på skrivbordet bland alla nätagg
.
20A 30 V är häftigt (mycket effekt) men inte inte ogörligt med en bra konstruktion och flera effekttransistorer.

*Men* Kanske vill man då ha ett switchat aggregat? Det kräver andra konstruktioner och kan kanske t.o.m. vara enklare att konstruera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Satte ihop ett mycket enkelt nätagg för runt en 8 - 10 år sedan med en LM317 och 2 parallellkopplade 2N3055 men som jag då dock inte kopplade riktigt som man normalt gör då jag snabbt bara ville få fram en reglerbar spänning. Den har ingen strömbegränsning men jag har faktiskt inte en enda gång sedan jag gjorde det haft någon användning för något sådant.

Det ger ifrån sig 0.42V till 26.8V vid så många Amp som det kan ge vilken är rätt många utan att spänningen sjunker så mycket. Men jag märkte en gång när jag matade en ganska så stöddig DC motor med en ordentlig belastning att det så smått började att ryka från 35A likriktarbryggan men då gick det visserligen också 46A genom den. Normalt brukar jag hålla mig runt max 30A eller så om det skulle behövas, då trissorna inte klarar hur mycket som helst. Kylflänsen till trissorna är fläktkyld i 2 manuellt ställbara steg, dock inte bryggan men den sitter på en ordentligt tilltagen bit svarteloxerad aluminium som allt annat är fastsatt i. Detta är sedan monterat direkt på trafon så det hela är väldigt kompakt.

Skulle ett switchat agg vara enklare att göra? Knappast. :) Det krävs många olika komponenter för det när det räcker med några fåtal för ett linjärt men du får en högre verkningsgrad med ett om det skulle vara e´tt krav. Det fanns dock faktiskt i något nummer att AoE några blad på hur man kunde bygga ett switchat agg efter en topologi som kallades CUK eller nåt sådant som var en induktiv och kapacitiv variant om jag inte minns fel. Kommer inte ihåg exakt vad det klarade men jag har för dess utspänning kunde gå ev ända nere från 0V och ända upp till 100V vid 5A. Tänkte allvarligt att bygga en men den jag har nu fungerade så bra så det fick vara så länge, och jag hade inte fått tag på spolkärnan som behövdes. Kommer dock ej ihåg om detta hade någon strömbegränsning.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jo visst switchade agg är väl fina, men är det enkelt att bygga strömbegränsning på ett sådant?

Det är väl samma problem om man ska bygga större konventionella agg. strömbegränsningen är väl anpassad för 3A versionen ex. Fungerar den som den ska om man slänger på en massa externa trissor så man teoretisk kan dra ex 10A? Det är ju strömbegränsningen jag är ute efter, Aggregat som kan leverera mycket ström har jag redan. Både switchade å konventionella
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

klart det ska ändras om man ska ha annan maxström, det som styr det är ju motstånd r7 som ska ha ett mindre värde och högre effekt

sen måste ju annat till med, större trafo likriktare kondensator krafttransistor och med den kraftigare kylare och drivtransistor till krafttransistorn , men det är ganska självklart

store bekymret är ju värme från kraft trissan

full ström och kortis på utgången blir ungefär 3a*35=105w
med 20a så blir det nästan 700w, tål att skaffa ordentliga kylflänsar och krafttransistorer, absolut inget omöjligt men kan bli dyrt om man ska köpa allt

men vad ska man ha skrotlådan till om inte plocka bra prylar ifrån :D

har egenteligen behov av ett strömbegränsat labbagg , men har så mycket annat som borde göras innan, får väl hoppas på att forumet kraschar någon vecka så man får lite gjort :eh:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har för mig att AoE haft något projekt med kombinerat switchad och linjär teknik. Grunden var egentligen linjär men med en förreglering genom att "dimma" trafon för att på så sätt få ner förlusteffekten men ändå bibehålla den linjära regleringen. Om det sedan skall kallas switchat kan kanske diskuteras men det tar iallafall hand om värmen vid stora effekter.
Skriv svar