Elmotor i båt går inte att backa med ☹️🤔

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tofriis

Elmotor i båt går inte att backa med ☹️🤔

Inlägg av tofriis »

Hej

Har köpt en billig segelbåt som konverterats till eldrift av tidigare ägare. När jag nu kopplat in nya batterier går den som den ska framåt, men bakåt går inte motorn igång.

Speedshiftreglaget som reglaget i sittbrunnen kallas, ger varierande motstånd både både fram och back. Utan att ha koll gissar jag att det därmed fungerar.

Reläet, som sitter på plussidan drar både på fram och back men åt back slår det från efter ca 20 sek och motorn startar aldrig. Vid manövrering framåt startar motorn direkt.

Sevcon lyser fast grönt hela tiden.

Motorn går åt båda håll när jag testat direkt mot batteri.

Mycket tacksam om någon har tips eller ideer om vad som kan vara fel.

Bifogar diverse bilder.
Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Elmotor i båt går inte att backa med ☹️🤔

Inlägg av grym »

ser ut som vanlig borstad motor med räle för växla håll
och sedan en pwm reglering?

om det är så , så funkar pwm, men antingen får den inte rätt signal från backdelen från kontrollern, eller funkar inte reläet

man kan börja med att mäta om reglaget är analog signal
eller någon del av en digital pwm signal, kan vara lika både fram och bakåt, men bara man väljer vilka relän som ska vara dragna

finns det elektronikschema till den?
tofriis

Inlägg av tofriis »

Stort tack för svar!
Uppfattar det som att det bara finns ett relä, vilket drar på samma sätt båd när jag lägger i fram och back. Antog därför att det var styrboxen från Sevcon som bytte polaritet till motorn.
Ska leta efter fler schemor...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan mycket väl vara så

då är det en full brygga i den blå boxen
men det lilla kretskortet dit styrkablarna frånmanöver går in på och sedan går kablar till blå boxen är något jag hadde börjat kolla på

ser relativt enkel ut

om det är full pwm brygga så kan med ett skop börja lista ut vad som är vad, eftersom fram funkar kollar man hur det bör se ut där, byter till back och ser om det ser lika ut men flyttat sig till annan kabel
tofriis

Inlägg av tofriis »

Här är ytterligare ett schema från ett annat företag. Uppfattar det som att det är samma styrboxen från Sevcon, men inte samma manöverpanel. Min har fem steg framåt och fyra bakåt i samma panel.

Länk till manual
https://www.thunderstruck-ev.com/sevcon ... ak-4q.html
tofriis

Inlägg av tofriis »

Bild
tofriis

Inlägg av tofriis »

grym skrev: 16 juli 2024, 19:55:58om det är full pwm brygga så kan med ett skop börja lista ut vad som är vad, eftersom fram funkar kollar man hur det bör se ut där, byter till back och ser om det ser lika ut men flyttat sig till annan kabel
Tack igen! Får fortsätta felsökning bästa vecka 🙂
"med ett skop"??
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

oscilloskop

kan du hitta mer om den blåa boxen, ex via numret vid streckkoden, eller om det är streckkoden så kan det hjälpa mycket
beroende på om det bara är en kraftmodul, eller om det är mer elektronik i den
förhoppningsvis kraftmodul, och då sitter all styrning på det lilla kretskortet utanför som sannolikt är simpelt att förstå
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Blå boxen kostar kilodollar, så vi ska hoppas att problemet finns utanför den. Verkar finnas en diagnostikled (...och kontakt) på boxen. Edit: ...som säger att den är frisk
Sevcon lyser fast grönt hela tiden.
tofriis skrev: 16 juli 2024, 20:19:51 Länk till manual
https://www.thunderstruck-ev.com/sevcon ... ak-4q.html
Direktlänk till manual (pdf)
https://www.thunderstruck-ev.com/Manual ... 20edit.pdf
inkoppling.png
Analogue Input Impedance
The two analogue inputs are internally pulled up to +12v via a 12k resistor. This is primarily
designed for use with 5k potentiometers, but may also be used with suitable voltage sources.
Digital Input Impedance
The digital inputs are internally pulled up and are active LOW. They therefore must be connected
to battery minus to operate a function. Maximum resistance to battery minus to operate is
500ohms.
tofriis

Inlägg av tofriis »

Tack för ytterligare svar!

Har förstått att den blå boxen är en dyrbar pryl 😬 OM det nu skulle vara så att felet trots att ligger i boxen så funderar jag på om det finns någon budgetlösning. Att på något sätt kunna polvända via separat reglage för fram/back i sittbrunnen. Kan det bara lösbart på något rimligt sätt?

Fokus i nuläget ligger såklart på att hitta och fixa felet. Kommer tyvärr till båten för fortsatt felsökning först nästa vecka.

Mvh Tommy
tofriis

Inlägg av tofriis »

grym skrev: 16 juli 2024, 22:46:25 oscilloskop
Oscilloskop har jag tyvärr aldrig jobbat med men det kanske inte är allt för svårt att lära sig. Ser att det finns digitala varianter att köpa på bla amazon.se för några hundra, duger dessa för felsökning?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du kan polvända med hjälp av 4 kraftiga relän

samma boxar som för winschar funkar, det är fyra kraftiga relän i dom

skop är relativt smidiga att hantera bara man lärsig en gnutta grunder

men, nu var det inte pwm i lilla kretskortet utanför , utan analoga signaler så du bör klara dig med multimeter
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Visst, i teorin *går* det polvända motorn med kraftiga relän, men man måste vara väldigt försiktig för det är lätt att elda upp blåa modulen om något går fel.

Med största sannolikhet är det aktuella felet i inkopplingen, speedshiftreglaget eller i det gröna kretskortet.

Det finns ett väldigt enkelt sätt att verifiera detta:
Byt plats på kablarna som går till stift 2 och 3 på blåa modulen. Om nu motorn går bakåt istället för framåt så är det bekräftat att felet ligger utanför den blå modulen och vi kan i lugn och ro felsöka vidare.

Tillfälligt om du vill ut och köra under sommaren kan du bara sätta en strömbrytare som växlar dessa trådar, och vänta med att reda ut grundproblemet tills i vinter när båten ligger på land.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Den här bilden finns på sid 8 i manualen.

240717_MillipaK 4QPM Power Wiring.png

Om bilden stämmer så är det fyra bryggkopplade MOS-FETar som driver motorn. Dels för val av rotationsriktning och dels vid varvtalsstyrning med PWM.

Två av MOS-FETarna är aktiva vid drift framåt. Dom andra två är aktiva vid drift bakåt.

De två transistorerna för drift framåt förefaller fungera. Hur är det med dom andra två?

Genom att mäta t.ex. motorns polspänningar och samtidigt titta på signalen på gate, på var och en av "back-FETarna" så kan man se om en av eller båda transistorerna för back är defekt/defekta. Eller om dom är hela.

tofriis

Inlägg av tofriis »

Tack!! Nu blir jag ju sugen på att åka upp till båten och testa växlingen direkt :D

Läget med båten är såhär; båten har legat på land utan täckning i ca 8 år. Jag köpte den billigt för ett par veckor sedan medveten om att inga garantier om funktionen finns, men säljaren hävdar att allt funkade när den togs upp på land och han vekar ärlig. Speedshiftreglaget har alltså varit utsatt för en hel del "väder och vind" medan övrig elektronik suttit mer skyddat inne i båten. Därför misstänkte jag i första hand reglaget, men tycker mig ändå mätt upp olika resostanser både på fram och back. Ska mäta mer noggrant vid nästa besök.
Skriv svar