rigol , effektförbrukning
rigol , effektförbrukning
gjorde ju en adapter för att köra saker på 12v från skruvdragarbatterier
en sak som jag velat ha vore batteridrift av rigolskåpet jag har
så jag hadde en 300w sinusväxelriktare
det hela blir ganska avigt
batteri, stepdown till 12.5v och sedan växelriktare till 230v ac
men det är inte så ofta jag behöver använda det, så det får duga
nu kan jag ha skopet helt flytande till allt annat, funkade bra
som memo till mig själv och om någon annan behöver veta det så tog det 20w, kan vara värt om någon behöver göra samma sak
djävligt synd att inte den gick på en 12v väggvårta, och skulle klarar 10-30v in
köpte 100:1 mätprober med, som funkade bra, så nu kan man mäta på 230v utan bekymmer
en sak som jag velat ha vore batteridrift av rigolskåpet jag har
så jag hadde en 300w sinusväxelriktare
det hela blir ganska avigt
batteri, stepdown till 12.5v och sedan växelriktare till 230v ac
men det är inte så ofta jag behöver använda det, så det får duga
nu kan jag ha skopet helt flytande till allt annat, funkade bra
som memo till mig själv och om någon annan behöver veta det så tog det 20w, kan vara värt om någon behöver göra samma sak
djävligt synd att inte den gick på en 12v väggvårta, och skulle klarar 10-30v in
köpte 100:1 mätprober med, som funkade bra, så nu kan man mäta på 230v utan bekymmer
Re: rigol , effektförbrukning
nix, billigaste kinaprobar
150 kr styck
kommer kopla in, utan att saker är spänningssatta, sedan ställa in skopet och köra igång den högre spänningen och inte röra något innan jag brytit spänningen
inte fan litar jag på dom

150 kr styck
kommer kopla in, utan att saker är spänningssatta, sedan ställa in skopet och köra igång den högre spänningen och inte röra något innan jag brytit spänningen
inte fan litar jag på dom

Det är ju bara att hoppas att isolationen mot jord i proben är tillräcklig, annars kan ju proben bli en bra lampa
Gissar att nätaggets utgång är galvaniskt kopplad till ingångarnas jord, så det hade kanske inte varit jättebra att fresta folk att t.ex. mata med 12V från bilbatteri samtidigt som man mäter på bilen i fråga. Gissar att det är inbyggd nätdel just för att undvika dessa faror.
Synd att det inte är försumbart jobb att bygga en egen inverter, annars hade väl en som matas direkt från dina verktygsbatterier varit trevligt.
Finns schema på oscilloskopet? Idag så har väl switchnätdelar effektfaktor/crestfaktorkompensering osv, men hade det varit typ för 20 år sen så hade det säkert gått att mata med likspänning, och då hade det varit lättare att bygga invertern eftersom man kunnat köra klart högre frekvens (och inte behöva återskapa 50/60Hz AC från en upp-inverterad likspänning, som jag tror inverters med "lätt" trafo annars gör)
inget jag letat efter, ritningarna, kanske man får göra en egen 25w växelriktare för 18v
eller det kommer nog från kina snart, finns för olika skruvdragarbatterier, men inte ren sinus
det är nog rätt att dom undviker detta tack vare möjliga felanvändningar med icke bra isolerande väggvårtor
men 20w eller 2A vid 12v , skulle gått att ha det rimligt batteridrivet , ex laddbara r6 eller 18650
vilket hadde gjort skopet mycket mer användbart överlag
kina mätprobar för 1kv ser jag som, tja halft hälsofarliga, men ok för min del bara man själv inte gör fel
skopet har max 10v/div, räcket med att man skall kolla på 230v med lits störningar så kommer man utanför rutan med 1:10 prober
eller det kommer nog från kina snart, finns för olika skruvdragarbatterier, men inte ren sinus
det är nog rätt att dom undviker detta tack vare möjliga felanvändningar med icke bra isolerande väggvårtor
men 20w eller 2A vid 12v , skulle gått att ha det rimligt batteridrivet , ex laddbara r6 eller 18650
vilket hadde gjort skopet mycket mer användbart överlag
kina mätprobar för 1kv ser jag som, tja halft hälsofarliga, men ok för min del bara man själv inte gör fel
skopet har max 10v/div, räcket med att man skall kolla på 230v med lits störningar så kommer man utanför rutan med 1:10 prober
Rigols "nya" DHO800 serie har externt spänningsaggregat och folk har byggt batteriryggsäckar till dom. Annars har t,ex Micsig hyffsade batterdrivna skop.
Oavssett tycker jag man ska tänka sig för både två och tre gånger innan man sätter sig en situation där man känner att man "måste" isolera skopet ifrån jord. Vad är det för mätning du skall göra där detta är nödvändigt?
Oavssett tycker jag man ska tänka sig för både två och tre gånger innan man sätter sig en situation där man känner att man "måste" isolera skopet ifrån jord. Vad är det för mätning du skall göra där detta är nödvändigt?
japp det bör man tänka sig för
på en växelriktare, mindre och se hur soldelen och batteridelen ligger i förhållande till jord
så helt friflytande och sedan via högohmiga motstånd försöka flytta nollpunkterna och se hur det hänger ihop
på en växelriktare, mindre och se hur soldelen och batteridelen ligger i förhållande till jord
så helt friflytande och sedan via högohmiga motstånd försöka flytta nollpunkterna och se hur det hänger ihop