Åska och givare kopplade till Arduino och liknande

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Åska och givare kopplade till Arduino och liknande

Inlägg av MiaM »

pi314 skrev: 7 juli 2024, 08:42:25Huset är två våningar. Allt in i huset, egentligen bara el och VA, går under jord. Den här kabeln går ca 8-9 meter horisontellt i taket i källaren, från elmätaren till under köket, och sedan ett par meter vertikalt upp i köket, där Arduinon och displayen finns. Huset ligger på en udde i en sjö. Kanske kan man säga att det är lite utsatt för åska. Vid åskvädret då fototransistorn gick sönder var det knappt två sekunder mellan blixt och smäll, dvs. blixten var ca 500-600 meter bort. Det var en ganska respektingivande smäll, även om det var en bit bort.
Fetstilsmarkerade/underströk århundradets underdrift. :D Skulle säga att du har nog bland de sämsta förutsättningarna gällande åskrisken :)

Minns inte om du redan skrivit, men: Vad för material är källartak/bottenvåningsgolv gjort av? Och också, vilken väg går 230V från elmätaren via central till din Arduino?

Hur som helst, fiber:
39:- okänd längd:
[biltema]https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000044504[/biltema]
249:- 10m, 149:- superkort:
[kjell]https://www.kjell.com/se/produkter/kabl ... 0-m-p37428[/kjell]
8:- (!!!!), 5m (tillkommer säkert massor av frakt/expedition eller så kommer den lagom till nästa sommar):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1907916
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Zenerdiod är vanligen en liten komponent stor som en trådad 1N4148 eller som ytmonterad 0603,
Att använda en bultmonterad diod i detta sammanhang är i mitt tycke en aning extremt men den är säkert tåligare för åsktransienter.
Det är motståndet som ska tåla spänningarna en åsktransient kan inducera, Effek--tåligheten är inte så viktig som specade spänningståligheten.
Inducerar åskan höga fält så kan ändå spänningarna bli så höga att de kan vara svårt att hantera med motstånd och man behöver något som avlasta motståndet.
Om du ogillar TVS så kan man alternativt avlasta spänningen över motståndet mha gasurladdningsrör och eller MOV mellan utgående ledarna, MOV (metalloxidvaristor) sänker motståndet när den går över viss spänning samtidigt som den utmärker sej att kunna absorbera höga kortvariga energier. Är vanlig komponent direkt på ingången på nätanslutna nätaggregat för att absorbera de höga transienter som kan förekommapå elnätet.
MOV.png
Här används induktanser istället för motstånd.
Gasurladdningsrör finns för olika spänningar från 60 Volt och uppåt. Det är mer än vad fototrissan tål men funktionen är att avlasta motståndet från överspänning som istället blir en kortslutningsström mellan ledarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

MiaM:

Det här huset är byggt 1916 i trä. Det lilla "faradays bur" som finns är plåt över vindskivor, kopparkabel, ca 60 mm2, längs taknockarna och stuprännor/stuprör i plåt.

Jag har haft huset sedan 2007. Då tog jag in den yagi som fanns för TV ute och satte på vinden för att minska risken att TVn gick upp i rök vid åska. Den har klarat sig, med den enkla åtgärden. Två grannar inom ca 500 meters avstånd rapporterade att deras TV-apparater tackade för sig vid det åskväder som tog min fototransistor nyligen. Dom har utomhusantenn och hade dragit ur elkabeln, men inte antennkabeln.

Till för ca 8-10 år sedan hade jag en luftledning för telefon och ADSL in i huset. På den hade jag ett åskskydd där kabeln kom in med, om jag minns rätt, både gasurladdningrör och TVS i en liten enhet. Det klarade ADSL-modemet i dom ca åtta år som det var i drift.

I ett annat hus har jag en tio-pars luftledning som går ca 20 meter i luften, sedan 1994. Där har jag ett skydd med gasurladdningrör på vinden, där kabeln kommer in. Jordat med en rejäl stålwire till ett uppmätt ca 2,5 meters jordspett. Sedan går kabeln i ett jordat järnrör från vinden ner till korskopplingsrummet i nedervåningen. Där finns skydd baserat på både gasurladdningsrör och TVSer. Med, under olika tidsperioder, ISDN, telefonväxel och ADSL-modem hade jag aldrig något problem med åska där. Nu har jag bara fiber in i huset. Även i det huset finns TV-antennen på vinden. Den och TV-n har överlevt många åskväder under 30 år. Jag har aldrig kopplat ur el eller antenn till TVn.

Dom här två fototransistorerna som gått sönder är dom första åskskador som jag råkat ut för. Jag underskattade uppenbarligen risken för att induktion i kabeln i källaren skulle kunna skada fototransistorn. Stationära datorer sitter på TP. Bärbara och telefoner går på WiFi. TP-kablaget är betydligt längre än kabeln mellan fototransistorn och Arduinon. Jag har inte haft någon störning på TP-nätet. Det är UTP. Kabeln mellan fototransistor och Arduino är också TP.

En rättelse och två kompletteringar.
– Arean på kopparkabeln skulle vara mm2 och inte m2.
– Kabeln mellan fototransistor och Arduino är TP.
– En lösning baserad på att man byter en TVS för 5:- efter åska i stället för att byta en fototransistor för 5:- är ingen stor förbättring. Då är det lika enkelt att sätta fototransistorn i hållare.
Senast redigerad av pi314 8 juli 2024, 12:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

TP är väl väldigt okänsligt just för att det är TP och har isolerande transfomatorer i ändarna, om det inte är PoE.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ohh, att dra ur elkabel men inte antenn (eller för den delen telefon osv) kan vara riktigt farligt. Risken är stor att glömma något som är anslutet via signalkabel. I huset jag bor i råkade förra ägaren ut för att åskan kom via TV-antenn via VHS-video och vidare via ljudkabel till stereon som fortfarande var ansluten till elnätet. Det var spår av att det slagit gnista mellan CD-spelare och receiver :shock: Tror dock att TV:n klarade sig eller hade väldigt lättlagat fel, för den fanns ju "medströms" utan någon plats för åskan att slå vidare.

Med trähus så är ju mitt förslag att dra signalkabel samma väg som elkabel nog lätt att genomföra. Alternativt att ha separat matning till krets som driver fiber.
Skriv svar