Högtalarkabel.
Re: Högtalarkabel.
Mycket intressant av någon som tydligen kan en del om ämnet
https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... flum.7130/
https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... flum.7130/
Pekare kallas de, och det var det som läraren lurade dem med. Han gick runt på gräsplätten framför skolan med pekare, ungarna var nyfikna och undrade vad han gjorde och han visade dem hur det gick att detektera den gamla vattenledningen under marken.
Sen några veckor senare ställde han frågan om de hade funderade på hur det fungerade. De var ju snabba att gissa att det kanske var små rörelser med händerna och försökte på olika sätt stabilisera händerna. Sen började de efter ett tag även med blindtester. Och det fungerade fortfarande. Men sen kläckte de tanken att den som observerade testet kanske gav minimala indikationer, så de började med dubbelblinda tester. Och vips var de plötsligt inte alls så bra på det.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ur kommentarerna:
Här kan tilläggas att som skeptiker mot allt övernaturligt och allehanda flum har jag med förvåning mött "argumentet" när jag påpekat att något strider mot vetenskapliga lagar att "det man observerar (tror sig höra) kan vara beroende på något vetenskapen ännu inte upptäckt ....
(*) Med teori menas inte nyss påfunna hintar och idéer, ett system av definitioner, påståenden, antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner. Den måste kunna: 1. observeras. 2. bekräftas genom upprepade experiment. 3. ha förutsägbara resultat
Som inte kan förklaras vetenskapligt .... DEn enda slutsats som kan dras är att audiofilin är en kult, en sekt,en tro på magiska under, fjärmad från fakta, sanningar och accepterade vetenskapliga teorier (*).Åpen demo hos meg angående forskjeller på kabler sier jeg bare ;D
Det er mange av livets mysterier som ikke kan forklares vitenskapelig.....
Här kan tilläggas att som skeptiker mot allt övernaturligt och allehanda flum har jag med förvåning mött "argumentet" när jag påpekat att något strider mot vetenskapliga lagar att "det man observerar (tror sig höra) kan vara beroende på något vetenskapen ännu inte upptäckt ....

(*) Med teori menas inte nyss påfunna hintar och idéer, ett system av definitioner, påståenden, antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner. Den måste kunna: 1. observeras. 2. bekräftas genom upprepade experiment. 3. ha förutsägbara resultat
nja, man ska ha brutala pa element i hornen med, hadde nog acustic pro 18" med 104db i verkningsgrad innan dom satt i hornen, tror det blev runt 110 med hornen och 600w slutsteg per kanalHUGGBÄVERN skrev: ↑23 juni 2024, 18:23:51 brutalt effektsteg till en hornhögtalare???!!! Det är ju som att sätta en 500hk V8 på en lådbil ....
någonstans däromkring 137 db
ingen njutning i salig musik om det inte känns som om man råkar knäcka ett par revben om man kommer för nära högtalarna

så mer av en topfuelmotor i en lådbil i sådanna fall

Knäcka revben
När jag spelar så ser man inte ens att membranet rör sig. 
Dom sa att dom kunde se skillnad mellan hdmi-kablarna, att färgerna
blev lite annorlunda, men annars såg det ganska lika ut.
Hur skulle det kunna vara möljigt? Hdmi är ju digitalt?
Borde det inte antingen fungera perfekt, eller bli riktiga fel på bilden,
som klossar, röda/gröna fält, hack, och allt sådant som man kan se på vanlig TV?
Och vad var det dom såg när dom tryckte näsan mot TV:n? Felaktiga bildpunkter?
Jag vet att TV är packat med mpeg-2 eller mpeg-4 och inte kan jämföras så med hdmi,
men ändå.
Jag kör min skärm till Linux-datorn med en 10 meter lång hdmi-kabel som jag
köpte på Biltema. Det är i och för sig bara 1920 x 1080, men det fungerar perfekt.
Jag har nog aldrig haft problem med ljudet för att jag har billiga kablar.
Däremot så kan rca-skarvar vara billiga och dåliga. Röret i mitten kan vara glapp.
En gång skar jag isär isolerings-plattan i änden och stack in något och klämde ihop röret.
3,5 mm-kontakter kan vara glappa. Så har jag det med ljudet i Windows-datorn.
Ibland försvinner ena kanalen, och då får jag trycka in proppen.
Jag vet inte om det är fel på proppen, eller om det är uttaget i ljudkortet som är dåligt.

Dom sa att dom kunde se skillnad mellan hdmi-kablarna, att färgerna
blev lite annorlunda, men annars såg det ganska lika ut.
Hur skulle det kunna vara möljigt? Hdmi är ju digitalt?
Borde det inte antingen fungera perfekt, eller bli riktiga fel på bilden,
som klossar, röda/gröna fält, hack, och allt sådant som man kan se på vanlig TV?
Och vad var det dom såg när dom tryckte näsan mot TV:n? Felaktiga bildpunkter?
Jag vet att TV är packat med mpeg-2 eller mpeg-4 och inte kan jämföras så med hdmi,
men ändå.
Jag kör min skärm till Linux-datorn med en 10 meter lång hdmi-kabel som jag
köpte på Biltema. Det är i och för sig bara 1920 x 1080, men det fungerar perfekt.
Jag har nog aldrig haft problem med ljudet för att jag har billiga kablar.
Däremot så kan rca-skarvar vara billiga och dåliga. Röret i mitten kan vara glapp.
En gång skar jag isär isolerings-plattan i änden och stack in något och klämde ihop röret.
3,5 mm-kontakter kan vara glappa. Så har jag det med ljudet i Windows-datorn.
Ibland försvinner ena kanalen, och då får jag trycka in proppen.
Jag vet inte om det är fel på proppen, eller om det är uttaget i ljudkortet som är dåligt.
Nej precis, färgerna blir inte "klarare" eller "annorlunda" med olika HDMI-kablar. Men det kan såklart bli bitfel, och det blir det, för det är ingen kanalkodning på datan.
Personligen tror jag att HDMI-mottagaren spelar större roll än kabeln, för den kan ju implementera en bättre eller sämre kanalutjämnare. Men jag vet inget om hur det görs i praktiken. Eller jag kan gissa - en enklare och dummare lösning är ju billigare, så...
Personligen tror jag att HDMI-mottagaren spelar större roll än kabeln, för den kan ju implementera en bättre eller sämre kanalutjämnare. Men jag vet inget om hur det görs i praktiken. Eller jag kan gissa - en enklare och dummare lösning är ju billigare, så...
min tv är kanske småkänsligt på ingången
men med fel , icke ok hdmi kabel så får jag en hel del röda små prickar på skärmen
om jag skulle säga något verkar dom komma på mörka områden en liten bit efter ljusa områden
kan vara dålig terminering eller något liknande med med dålig swr eller något sådant
men med annan kabel funkar det
så klarare färger och liknande är bs men fel kan komma med icke bra kablar
men med fel , icke ok hdmi kabel så får jag en hel del röda små prickar på skärmen
om jag skulle säga något verkar dom komma på mörka områden en liten bit efter ljusa områden
kan vara dålig terminering eller något liknande med med dålig swr eller något sådant
men med annan kabel funkar det
så klarare färger och liknande är bs men fel kan komma med icke bra kablar
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Och om nu man appselut måste ha högtalarkabel som kostar 140,000/meter så att det "låter bättre", varför har man då en DSP, som plockar isär den analoga ljudsignalen i miljarder bitar, plockar bort somliga bitar och infogar andra för att sedan sätta samman dessa småbitar till en ny ljudsignal?
Har man på något sätt fått den nya (gen)modifierade ljudsignalen att bli mer lik det som en gång hördes i en musikstudio????
Det där "låta bättre" är en religiös term, det ska man vara medveten om.
Har man på något sätt fått den nya (gen)modifierade ljudsignalen att bli mer lik det som en gång hördes i en musikstudio????

Det där "låta bättre" är en religiös term, det ska man vara medveten om.
Som jag tänkte då. 
En gång har jag sett en tft-skärm som inte var så bra byggd.
Den var inkopplad med vga, analogt alltså, och man såg hela bilden tydligt,
men allting "kröp", det var ett svagt brus överlagrat över hela bilden.
Men det var inte kabelns fel.
Dsp... Jag använde en stereo-TV en gång som hade en funktion som hette
"bred stereo" eller något åt det hållet. Att lyssna på ljudet med den funktionen
påslagen var en jobbig upplevelse. Man blev ju trött i öronen på någon sekund...

En gång har jag sett en tft-skärm som inte var så bra byggd.
Den var inkopplad med vga, analogt alltså, och man såg hela bilden tydligt,
men allting "kröp", det var ett svagt brus överlagrat över hela bilden.
Men det var inte kabelns fel.
Dsp... Jag använde en stereo-TV en gång som hade en funktion som hette
"bred stereo" eller något åt det hållet. Att lyssna på ljudet med den funktionen
påslagen var en jobbig upplevelse. Man blev ju trött i öronen på någon sekund...
Högtalarnas storlek och i viss mån även effekten har inte så stor inverkan. Det som däremot driver kravet på grova kablar är om högtalarna har ojämn impedanskurva, eftersom impedansvariationerna utgör en frekvensmässigt ojämn spänningsdelare ihop med kabelns resistans/impedans.
Jag skulle aldrig betala för "audiofilkablar", men däremot kostar ju 2,5mm2 högtalarkabel på t.ex. Biltema inte mycket, så den kan vara värd att använda. Man kan också med fördel använda fyrledare avsedd för nätspänning, t.ex. 4*1,5mm2 avsedd för t.ex. tvåfas induktionshäll/tvättmaskin eller trefas spis utan nolla, och koppla ihop de ledare som ligger diagonalt mot varandra, eftersom detta minskar förlusterna tack vare att ledarna agerar starkare transformator mot varandra än i en vanlig tvåledare. I princip kan man parallellkoppla massor av par i partvinnad kabel för att uppnå liknande resultat, men det är väl sällan man hittar kabel med fler än fyra par (nätverkskabel) till bottenpris.
Om anslutningarna på förstärkare och/eller högtalare inte klarar grova kablar så kan man skarva någon/några decimeter klenare kabel, eller bara klippa bort tillräckligt många kardeler.
I nån slags "normalfall" så duger ju dock vanlig platt 0,75mm2 lampsladd.
Ett tips kan väl vara att ifall man skrotar typ en dammsugare eller något dubbelsiolerat nätdrivet elverktyg så kan det sitta tvåledare som är grövre än 0,75mm2. Likaså bör det väl rimligtvis även finnas minst 1,0mm2 att köpa "överallt" eftersom det sen ett antal år är den nya minsta-arean för skarvsladdar. (Tror det kravet hänger ihop med ökningen av max avsäkring på vanliga uttag, förr 10A och nu 16A).
Jag skulle aldrig betala för "audiofilkablar", men däremot kostar ju 2,5mm2 högtalarkabel på t.ex. Biltema inte mycket, så den kan vara värd att använda. Man kan också med fördel använda fyrledare avsedd för nätspänning, t.ex. 4*1,5mm2 avsedd för t.ex. tvåfas induktionshäll/tvättmaskin eller trefas spis utan nolla, och koppla ihop de ledare som ligger diagonalt mot varandra, eftersom detta minskar förlusterna tack vare att ledarna agerar starkare transformator mot varandra än i en vanlig tvåledare. I princip kan man parallellkoppla massor av par i partvinnad kabel för att uppnå liknande resultat, men det är väl sällan man hittar kabel med fler än fyra par (nätverkskabel) till bottenpris.
Om anslutningarna på förstärkare och/eller högtalare inte klarar grova kablar så kan man skarva någon/några decimeter klenare kabel, eller bara klippa bort tillräckligt många kardeler.
I nån slags "normalfall" så duger ju dock vanlig platt 0,75mm2 lampsladd.
Ett tips kan väl vara att ifall man skrotar typ en dammsugare eller något dubbelsiolerat nätdrivet elverktyg så kan det sitta tvåledare som är grövre än 0,75mm2. Likaså bör det väl rimligtvis även finnas minst 1,0mm2 att köpa "överallt" eftersom det sen ett antal år är den nya minsta-arean för skarvsladdar. (Tror det kravet hänger ihop med ökningen av max avsäkring på vanliga uttag, förr 10A och nu 16A).
Till min stereo har jag ganska tunna kablar till högtalarna.
Jag vet inte vad det är för yta, och jag vet inte vad kabeln kallas,
men den är svart med ett vitt streck på ena ledaren, och dom sitter ihop
och är gjutna så att man ser vecket mellan dom.
Bredden på hela kabeln mätt med ett skjutmått är 3,4 millimeter.
Jag har flera meter långa sådana kablar till högtalarna, och det låter jättebra.
Det som påverkar ljudet är andra saker, frekvensgången på högtalarna och förstärkaren.
Jag spelar inte väldigt högt, som många verkar tycka om att göra,
utan ungefär som om personen stog i samma rum. Högre förstår jag inte varför man ska ha.
Och det låter jättefint.
Jag vet inte vad det är för yta, och jag vet inte vad kabeln kallas,
men den är svart med ett vitt streck på ena ledaren, och dom sitter ihop
och är gjutna så att man ser vecket mellan dom.
Bredden på hela kabeln mätt med ett skjutmått är 3,4 millimeter.
Jag har flera meter långa sådana kablar till högtalarna, och det låter jättebra.
Det som påverkar ljudet är andra saker, frekvensgången på högtalarna och förstärkaren.
Jag spelar inte väldigt högt, som många verkar tycka om att göra,
utan ungefär som om personen stog i samma rum. Högre förstår jag inte varför man ska ha.
Och det låter jättefint.