Nu börjar jag fundera över detta med åskskydd för robotgräsklippare och läser alla möjliga råd. Vissa påminner lite om när man skulle ha ett ledande gummisnöre från bilen till marken för att ladda ur bilen. Forumet kanske kan reda ut vad som gäller:
Att laddare och laddansluten robotgräsklippare kan skadas av trancienter som som kommer in via nätet via åsknedslag kan jag förstå. Det går ju lätt att skydda sig emot med ett åskskydd i vägguttaget till laddaren.
Sedan måste man dessutom avlägsna robotgräklipparen från laddsationen och helst ta in den
Men detta med begränsningsslingan och guidkabeln? Detta är ju en ledning helt nedgrävd och omgiven av verklighetens jordplan. Varför skall jag behöva jorda denna nedgrävda kabel till jord? Kan verkligen åskan skapa sådana magnetfält under jord?
Jag har även sett att man skall ha ett åskskydd på varje begränsningskabel ansluten till laddstationen. Dessa anslutningar står ju i direkt förbindelse till varann. Borde det inte räcka med endast ett åskskydd på en anslutning.
Får visst stöd i min uppfattning när jag läser information från et företag som säljer robotgräsklippare, GPL:
Hur skyddar man robotgräsklipparen från åskväder?
I dagsläget har vi inte hittat ett åskskydd som fungerar tillfredställande och faktiskt skyddar alla komponenter på ett bra sätt. Det finns flertalet varianter på marknaden men antingen skyddar dom bara laddstationen eller enbart transformatorn. I vissa fall fungerar dom inte alls mot så pass stark överspänning som kan ske, vilket innebär att de blir värdelösa för användaren.
Annars tycker jag att den av trådskaparen visade produkten ser prisvärd ut. Jag skulle knappast börja jaga delar för att bygga något liknande, när detta kostar 50 kronor.