FNIRSI 2C23T Scopemeter
FNIRSI 2C23T Scopemeter
Någon som testat den?
https://www.amazon.se/-/en/Handheld-Osc ... 381&sr=8-2
https://www.elektormagazine.com/review/ ... -generator
Kan vara praktiskt med en liten bärbar historia ibland, och prismässigt är den ju rätt ok.
https://www.amazon.se/-/en/Handheld-Osc ... 381&sr=8-2
https://www.elektormagazine.com/review/ ... -generator
Kan vara praktiskt med en liten bärbar historia ibland, och prismässigt är den ju rätt ok.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: FNIRSI 2C23T Scopemeter
Jag vet inte vad du tänker med det men 10MHz bandvidd...
Men funktionerna verkar användbara - bara synd att den är "unavailable".
Men funktionerna verkar användbara - bara synd att den är "unavailable".
Jag har en. Visserligen är den "bara" på 10MHz, men beroende på vad man ska göra så räcker det ofta. Som billigt bärbart komplement till bänkosc så duger den fint för mina behov. Kombon av egenskaper för priset gör den extra prisvärd i mina ögon.
Det som sticker ut som positivt för mej:
Suveränt format, som en mellanstor multimeter.
Bra batteritid, framförallt när den är avstängd (haft en hantek tidigare som alltid var tom när man skulle ha den)
Usb-C laddning
Startar idiotsnabbt på ett par sekunder, ingen väntan.
Rapp och smidig i menyerna och skifte mellan lägena.
Gillar faktiskt multimetern i den, används ofta. På andra handhållna osc så har multimetern bara känts som ett billigt påhäng.
Bra funktionsgenerator, funkar att ha igång i bakgrunden (nån har frågat om detta tidigare) när man är i de andra lägena(osc, dmm).
Man kan välja vilket läge den ska starta i, oscilloskop eller funktionsgenerator eller multimeter, snabbknappar finns också.
Jämfört med min tidigare hantek så är gränssnittet mer logiskt
Priset
Negativt:
Ingen riktig sparfunktion, bara snapshots(bilder)
Begränsade trigger-möjligheter
Ingen batteriindikator i multimetermode
Ingen X-Y
Stödet är hyffsat stadigt och bra men låter som om man bryter av en spröd kvist när man ska fälla in det, annars bra kvalitetskänsla i enheten.
Som slutord skulle jag säga att det man offrar i bandbredd på denna modell(kontra andra för samma pris men med fler MHz) får man igen på bättre användarvänlighet och bättre balans mellan egenskaper. Klarar man sej med 10MHz, vilket den klarar med marginal, så är det ett givet köp.
Bästa fysiska formatet hittills utan att vara dinkytoy, enligt mej.
Köpte min på banggood för 750kr i julas, då följde det med 2st 100MHz 1x/10x prober.
Storleksjämförelse med en Fluke 87
Det som sticker ut som positivt för mej:
Suveränt format, som en mellanstor multimeter.
Bra batteritid, framförallt när den är avstängd (haft en hantek tidigare som alltid var tom när man skulle ha den)
Usb-C laddning
Startar idiotsnabbt på ett par sekunder, ingen väntan.
Rapp och smidig i menyerna och skifte mellan lägena.
Gillar faktiskt multimetern i den, används ofta. På andra handhållna osc så har multimetern bara känts som ett billigt påhäng.
Bra funktionsgenerator, funkar att ha igång i bakgrunden (nån har frågat om detta tidigare) när man är i de andra lägena(osc, dmm).
Man kan välja vilket läge den ska starta i, oscilloskop eller funktionsgenerator eller multimeter, snabbknappar finns också.
Jämfört med min tidigare hantek så är gränssnittet mer logiskt
Priset
Negativt:
Ingen riktig sparfunktion, bara snapshots(bilder)
Begränsade trigger-möjligheter
Ingen batteriindikator i multimetermode
Ingen X-Y
Stödet är hyffsat stadigt och bra men låter som om man bryter av en spröd kvist när man ska fälla in det, annars bra kvalitetskänsla i enheten.
Som slutord skulle jag säga att det man offrar i bandbredd på denna modell(kontra andra för samma pris men med fler MHz) får man igen på bättre användarvänlighet och bättre balans mellan egenskaper. Klarar man sej med 10MHz, vilket den klarar med marginal, så är det ett givet köp.
Bästa fysiska formatet hittills utan att vara dinkytoy, enligt mej.
Köpte min på banggood för 750kr i julas, då följde det med 2st 100MHz 1x/10x prober.
Storleksjämförelse med en Fluke 87
10 MHz räcker gott för ett handhållet instrument, behöver jag mer bandbredd så har jag ju 2 st skop med 1GHz bandbredd, dock inte riktigt så lätta att bära med sig.
Vad menar du med "unavailable"?
Banggood har fortfarande bra pris på denna såg jag. Ska bli spännande att höra nån annans åsikt om den.
Det var ju synd att jag inte visste det för 5 minuter sedan, ja ja.
Jag köpte den egentligen för att ha till mätning på bilelektronik. Men den fungerade så bra, snabb och smidig, att den aldrig kommit längre än min datorhörna.
Och har blivit ett favvo instrument där. Inga vred att vrida på, bara ett dutt på knappen så är den igång. Stämmningsbild

Sidospår: Scopemeter är väl egentligen ett varumärke från Philips, senare Tektronix (var det väl?)?