Vinkyl slår av och på (inte kompressorn, hela kylen)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
southofcold

Vinkyl slår av och på (inte kompressorn, hela kylen)

Inlägg av southofcold »

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag inte är elektronikkunnig eller skolad. ..men med det sagt läser jag forumet med god behållning emellanåt och har för mig att jag läst en tråd om just mitt problem (eller dylikt) vid något tillfälle för många år sedan. Kan tyvärr inte hitta den nu längre.

Jag har en vinkyl som har ca. 10 år på nacken (Gaggenau RW404260) som börjat slå av sig själv (just nu kanske en gång i kvarten, typ) och sen slår den på sig själv efter en stund, typ 10 minuter, igen (syns på att displayen dör, ljuset blinkar till och kompressorn stannar). Tiderna är inte exakta och varierar lite. Ofta till det kortare.

När den väl kör så kyler den korrekt och om man inte öppnar dörren så håller den den inställda tempen OK (+10 uppe och +6 nere, den har två "zoner"). Så troligen ingen fel på kompressorn och det saknas inte gas eller så.

Frågan är om det kan vara någon konding i elektroniken/nätdelen som packat? Vet att det finns en del folk här som är fenor på denna sortens fel. Lägger med lite bilder på elektroniken.

Sitter två kort bakom panelen (med display och knappar). Kortet till höger
Kort höger.jpg
..och kortet till vänster.
Kort vänster.jpg
Vore så tacksam för lite guidning här. Tusen tack och god afton!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av southofcold 3 juli 2024, 15:14:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vinkyl slår av och på (inte kompressorn, hela kylen)

Inlägg av MiaM »

svårt att se på bilden, men:
Elektrolytkondensatorerna, de med brunt skal med aluminiumblank ovansida på andra bilden, och även de nästan helt blanka på första bilden, ska vara absolut plana på ovansidan. Om ovansidan buktar ut det minsta så är det ett tecken på att dessa är dåliga.

Också ifall det luktar det minsta "fisk" så är nån konding dålig. Tror den lukten av läckt elektrolytvätska är vanligare på de på första bilden. Titta även om du ser minsta spår av någon vätska/klet som läckt vid kondensatorerna.

Den gråa komponenten långt till vänster på andra bilden är en annan typ av kondensator och beroende på hur den används så kan den också tänkas vara dålig. En ren gissning är dock att den inte är boven här.

Om du har lite tur så tittar Danny in i tråden och ger superexakta tips, eftersom han har erfarenhet/koll på en del vitvaror.

Men om du inte får bättre tips så kan det väl vara värt att chansa på att byta kondingarna och hoppas att det hjälper. Egentligen är det inte bästa metoden att bara chansa på att byta komponenter utan att vara säker på att nån av dem är orsaken till problemet, men i brist på bättre så kan det vara värt att chansa eftersom delarna är så billiga jämfört med vad en komplett kompressorkyl kostar.

Worst case så kan du förstås ersätta hela elektroniken med en mekanisk termostat för kylskåp. De verkar kosta ca 300:- som reservdel om jag minns vad jag såg sist jag kollade, på ställen som säljer till vem som helst.

(I princip behöver termostaten inte vara till t.ex. kylskåp, men se till att det är en termostat som slår på om det blir för varmt istället för en som slår på om det blir för kallt. Råkar du ha fel termostat (t.ex. från en skrotad frostvakt/elelement) så kan man använda ett relä för att växla funktionen, men det blir bara onödigt krångel)).
southofcold

Inlägg av southofcold »

Tack för din input Mia,

Jag kikade på kondingarna redan tidigare och tycker inte att någon ser (eller luktar) konstig ut men som jag förstått så kan de vara kass ändå. Jag får försöka mäta lite på det hela. Men såklart svårt när man inte riktigt vet vad man letar efter (och då allt troligen är "korrekt" när den går (och helt dött när den inte går). Uppskattar dina tips på MacGyver-lösningar :)

Kom på att det ju såklart finns lite elektronik till i direkt anslutning till matningen. Det är ett mindre kort som ser ut som nedan.
IMG_1676.jpg
IMG_1677.jpg
...men även här ser allt ut att vara helt vid "okulär" besiktning.

Samtliga kort går att köpa som reservdelar men det är snuskigt dyra. 3500:-/st ca. Har inget emot att köpa ett (men helst då bara ett)..

Vi får hålla tummarna att denna Danny tröttnar på regnet och tar en forum-runda i dagarna.. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Kolla lödningarna för reläet och kolla om det är svärtat på reläets kontaktpoler.
Haralt

Inlägg av Haralt »

suotocolth,
Det finns en tråd om vinkyl här på forumet, men den har du kanske redan läs igenom.
Med lyckligt slut och vinkylsägaren slapp dricka ljummet vin i sommarhettan.

viewtopic.php?p=1744180#p1744180
southofcold

Inlägg av southofcold »

Underbar tråd! Tack för tipset. I mitt fall är det mest frugans vin (och delvis humör) som blir lidande.. :)

Jag skall kolla på lödningarna för reläet. Dock får jag en känsla av att något här är värmerelaterat. Så ev. inte kallödningar. Skåpet går som sagt en stund (typ 10-20 minuter), sen dör det, typ 10 minuter, sen kör det igång igen.

Tack för all input dock. Mycket uppskattat!
Borre

Inlägg av Borre »

Den svarta rektangulära kondensatorn på sista bilderna, märkt 0.47uF är sannolikt dåligt. Att den blir dålig i en sådan konstruktion är nästan att räkna med, så jag hade bytt den som första test.
0.47uF 275V X2 kondensator kan du leta efter, finns nog på Electrokit.se skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag hade ett liknande fel med min vanliga kyl, skapade en tråd och danny prickade såklart in felet exakt, det var precis det som borre är inne på X2-kondingen.

I mitt fall satt den i själva kylutrymmet och den soms att där var någon special som skulle klara extra fuktiga miljöer, vågade inte
sätta dit en vanlig så det fick ta några dagar extra att beställa rätt sort, sen funkar kylen galant sen dess.
southofcold

Inlägg av southofcold »

OK. Tack för inspel. Då börjar vi där :)

Elektrokit hade såklart slut på just den kondingen men Elfa verkar ha en liknande. Tradig frakt (133:-) på en komponent för 4:- :(

Skulle man kunna gå upp lite i kapacitans utan att ställa till det? Eller ev. ner? Är sugen på att hitta en som Elektrokit har hemma så kan jag köra in och köpa den direkt.

Tänker kanske denna https://www.electrokit.com/x2-kondensat ... vac-22.5mm
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Med tanke på att elektroniken är tysktillverkad och inte kinesisk, så skulle jag tro att det är en Miele kyl du har.

Ser ut som du har tre separata nätdelar.
X2-kondingen är en mycket vanlig felkälla.
De ytmonterade lytarna är också väldigt vanligt att haverera.
Om skåpet är 10år gammalt och gått 24/7, så måste man kontrollera/byta alla lytarna.
southofcold

Inlägg av southofcold »

Hej och tack för ditt svar. Det ryktas om att du är "kylguden" här. :lol:

Det är en Gaggenau-kyl. Så tysk (så BSH). Bra där.. ;)

Jag är inte så hemma på elektrosnacket. En lyt är en? Elektrolytkondensatorer? På vilket av korten sitter dessa? "Kort vänster" kanske? Samt en på spänningsdelen?
Senast redigerad av southofcold 3 juli 2024, 15:29:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja det är elektrolyter, du ahr sådana på samtliga kort du fotat, det är dom stående runda "burkarna", både hål och ytmonterat.
Haralt

Inlägg av Haralt »

"elektrolytkondensator" heter det väl?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Förresten, ska du köpa så köp av hög kvalitet, gärna med högre spänningstålighet och temp än original, om det får plats.

Kostar så lite extra när man byter, och brukar hålla mycket bättre.
southofcold

Inlägg av southofcold »

Yes.. Har en bekant som är duktig både på att löda och felsöka elektronik. Får nog koppla in honom för att göra detta på ett vettigt sätt.

Stort tack för allas input och alla råd. Fantastiskt forum det här!

Jag återkommer om några dagar med rapport om framgång (eller ev. motgång)..
Skriv svar