Sänka 3,3V till 5V utgång?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwanzig

Sänka 3,3V till 5V utgång?

Inlägg av zwanzig »

Har en parkeringsvärmare jag skulle vilja starta och stoppa från en Arduino. Värmaren har en mikrokontroller med en slutande startknapp där jag mäter 3,3V på ena sidan knappen och GND på andra sidan.
Kortsluter jag 3,3V till GND via en amperemeter får jag visad ström ca < 1mA, och det tolkas som knapptryck.
Arduinons 5V-utgångar verkar klara att sänka 40mA.
Jag förmodar att det är en dålig idé att koppla ihop dem direkt eftersom jag då via arduinons inbyggda pullup ger för hög spänning (5V) till värmarens pullup på 3,3V.
Jag har provat en spänningsdelare med två motstånd 1kOhm och 2kOhm. Det tolkade värmaren som ständigt knapptryck trots hög Arduinoutgång. Har ingen level shifter, och vill komma vidare.
Skulle det kunna funka med enbart en diod mellan? Jag behöver ju enbart kunna sänka, och pullup verkar ju finnas hos värmaren också. Vill inte bränna värmarens mikrokontroller.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Sänka 3,3V till 5V utgång?

Inlägg av MadModder »

Ja, sätt en diod i serie, med katoden mot arduinon. Då kan det endast flyta ström om spänningen är lägre än 3,3V på arduino-sidan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gäller bara att spänningen blir låg nog för att tolkas som en knapptryckning

funkar inte en vanlig 1n4148 kan man prova en schotkydiod
eller en optokopplare
Nerre

Inlägg av Nerre »

Borde väl funka med en simpel NPN-transistor med ett lämpligt basmotstånd. Hög ut från Arduionon drar transistorn?
Användarvisningsbild
zwanzig

Inlägg av zwanzig »

Tack. Det funkade fint med en vanlig diod.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nerre: ja, det är vad jag skulle ha valt för att komma så nära funktionen av en knapp som möjligt.
Nu funkade en diod bra, men vissa prylar kan ju vara lite känsliga för halvdassiga signalnivåer.
Optokopplare som grym föreslog har jag använt till knappar där ingen av knappterminalerna varit varken gnd eller vcc.
ghu

Inlägg av ghu »

Ett sätt att få en open drainutgång är ju att låta arduinons utgångslatch för pinnen vara låg hela tiden och sedan styra DDR registret så att pinnen blir omväxlande ingång och utgång.

Om utgång: Låg utspänning
Om ingång: High Z
Skriv svar