Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Nja jag skulle nog inte riva ur motorn "för översyn". Istället köpa en på skroten och göra arbetet på den och sedan
ställa undan den till den behövs. Samma med växellådan.
ställa undan den till den behövs. Samma med växellådan.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Denna helg skulle jag byta o-ring i bensinpumpen (en stor en som tätar pumparmaturen mot tanken) p.g.a. bensinlukt då man tankar för mycket. Nå den nya o-ringen var fel storlek, den gamla gick inte tillbaka.
Jag provade koka den existerande o-ringen och det hjälpte inte mycket, till sist satte jag bara dit den igen och den fick sitta dåligt, jag behövde få bilen att fungera för den ska besiktas på måndag.
Nå bilen startade inte.... Men jag hör att pumpen går igång. Efter jag plockat ur pumpen igen ser jag att den gått sönder! Den förbannade armaturen har gått sönder där bränsle-slangen går ut genom toppen, en plastnippel eller vad man ska kalla det, har gått av.
Nå det blir lite halvt panik men jag slaktar propartspumpen för sina fungerande delar och monterar det som behövs i den gamla pumparmaturen som jag hade kvar, där plastnippeln var hel ännu. Tillsammans får jag så det räcker för en ny pump... Jäkla ProParts skräp som går sönder medan den andra är snart 35 år och håller bättre...
Men åtminstone gick det att få en fungerande pump... Nu vet jag hur man kan byta själva pumpen i framtiden och behålla armaturen. Värst är om de här gummigrejorna inuti går sönder. De kan man inte köpa separat.
Jag provade koka den existerande o-ringen och det hjälpte inte mycket, till sist satte jag bara dit den igen och den fick sitta dåligt, jag behövde få bilen att fungera för den ska besiktas på måndag.
Nå bilen startade inte.... Men jag hör att pumpen går igång. Efter jag plockat ur pumpen igen ser jag att den gått sönder! Den förbannade armaturen har gått sönder där bränsle-slangen går ut genom toppen, en plastnippel eller vad man ska kalla det, har gått av.
Nå det blir lite halvt panik men jag slaktar propartspumpen för sina fungerande delar och monterar det som behövs i den gamla pumparmaturen som jag hade kvar, där plastnippeln var hel ännu. Tillsammans får jag så det räcker för en ny pump... Jäkla ProParts skräp som går sönder medan den andra är snart 35 år och håller bättre...
Men åtminstone gick det att få en fungerande pump... Nu vet jag hur man kan byta själva pumpen i framtiden och behålla armaturen. Värst är om de här gummigrejorna inuti går sönder. De kan man inte köpa separat.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Generellt sidospår:
kan det vara värt att göra adapterplatta eller göra större hål för att på dessa äldre bilar kunna använda pumpar avsedda för lite nyare bilar? Tänker att då går det att köpa originaldelar och förhoppningsvis ha bättre kvalitet. Gäller väl förstås att välja en bilmodell/märke som i sig inte är ökänd för dålig kvalitet, men ändå. Antar att det inte finns så många olika varianter på hur djup en tank är?
kan det vara värt att göra adapterplatta eller göra större hål för att på dessa äldre bilar kunna använda pumpar avsedda för lite nyare bilar? Tänker att då går det att köpa originaldelar och förhoppningsvis ha bättre kvalitet. Gäller väl förstås att välja en bilmodell/märke som i sig inte är ökänd för dålig kvalitet, men ändå. Antar att det inte finns så många olika varianter på hur djup en tank är?
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Det är nog iofs olika på i princip varje bil.
Troligen är det väl nästan enklare att göra en egen tank än att bygga om också ?
Troligen är det väl nästan enklare att göra en egen tank än att bygga om också ?
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
På min 900 används samma pump i senare modeller också, nya får man enkelt tag i
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Ja själva pumpen är väl en standardpump från walbro, men själva armaturen syftade nog miam på.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag menade hela armaturen också. Men mitt perspektiv är att jag vill inte lägga 1500:- på en armatur med pump då jag kanske bara behöver några gummidelar så kan jag fixa den gamla armaturen.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Nå idag bytte jag kulleden, det gick utan större problem. Men jag tror en brytgaffel kunde hjälpt här. Inte det lättaste att träffa med två slägghammare på samma gång då allt är kvar på bilen.
Men gud va snålt, TRW, skickade inte med nya bultar, bara muttrar? Det var ändå den dyraste modellen. Jag skulle kört på den näst dyraste som var FAG och kom med nya bultar... Fick leta upp de bästa gamla bultarna jag hade och nyttja dom.

Men gud va snålt, TRW, skickade inte med nya bultar, bara muttrar? Det var ändå den dyraste modellen. Jag skulle kört på den näst dyraste som var FAG och kom med nya bultar... Fick leta upp de bästa gamla bultarna jag hade och nyttja dom.

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Intressant snålhet.
Nu är det väl säkert kvalitetsskillnad på olika muttrar, och man vill väl ha de med "fläns" likt de på bilden, men generellt kan man ju köpa sats med blandade muttrar (eller blandade brickor) för några tior på Lidl medan bultar (även såna för "allmänt" bruk) kostar betydligt mer.
Undrar om deras tanke var att man ska använda mutterspräckare på de gamla och på så sätt rädda bultarna, göra rent gängan och återanvända bultarna?
Eller så var det helt enkelt slut på rätt bultar och de tyckte inte det var värt att köpa in för att skicka med...
Sidospår: Har sett tips (Mustie1 på Youtube) att använda slaghammare med mejselspets för att hugga i muttrar som sitter fast, snett i sidled och i lossa-riktningen. På så sätt finns det hygglig chans att knäcka muttern utan att skada bulten. Givetvis sämre än mutterspräckare, men ibland kommer man inte åt (t.ex. gängstavar som sticker ut ur motorblock osv).
Nu är det väl säkert kvalitetsskillnad på olika muttrar, och man vill väl ha de med "fläns" likt de på bilden, men generellt kan man ju köpa sats med blandade muttrar (eller blandade brickor) för några tior på Lidl medan bultar (även såna för "allmänt" bruk) kostar betydligt mer.
Undrar om deras tanke var att man ska använda mutterspräckare på de gamla och på så sätt rädda bultarna, göra rent gängan och återanvända bultarna?
Eller så var det helt enkelt slut på rätt bultar och de tyckte inte det var värt att köpa in för att skicka med...
Sidospår: Har sett tips (Mustie1 på Youtube) att använda slaghammare med mejselspets för att hugga i muttrar som sitter fast, snett i sidled och i lossa-riktningen. På så sätt finns det hygglig chans att knäcka muttern utan att skada bulten. Givetvis sämre än mutterspräckare, men ibland kommer man inte åt (t.ex. gängstavar som sticker ut ur motorblock osv).
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Ja de här bultarna var inget att spara och då hade jag skruvat av dom hela, dom var bara rostiga. Den ena var fastrostad, fick värma lös den.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Menar du att du valde TRW innan FAG ? ..Jag klassar TRW som nåt "mellanklass" märke, men FAG som kvalitetsmärke.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag visste inte märket utan gick enligt hur affären klassade de olika modellerna. Detta var den dyraste (och då bästa...) som var klassad som OEM likvärdig. Jag kommer ihåg jag tog den näst dyraste förra gången och det var FAG.
TRW som företag har jag aldrig hört om förr, så jag visste inte då heller att det inte var bättre eller likvärdigt mot FAG, fast byter jag ovansidorna vet jag att välja den näst dyraste i sortimentet.
men leden jag plockade av bilen var TRW. Så nu har jag FAG på höger nere och TRW på vänster nere. Får väl se vem som håller längst.
TRW som företag har jag aldrig hört om förr, så jag visste inte då heller att det inte var bättre eller likvärdigt mot FAG, fast byter jag ovansidorna vet jag att välja den näst dyraste i sortimentet.
men leden jag plockade av bilen var TRW. Så nu har jag FAG på höger nere och TRW på vänster nere. Får väl se vem som håller längst.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Perus = basic
Alkuperäis = Original
Laatuinen = kvalitiet
Sen döljs märkerna ganska bra så man vet inte vad man faktiskt får före det är i handen.

Alkuperäis = Original
Laatuinen = kvalitiet
Sen döljs märkerna ganska bra så man vet inte vad man faktiskt får före det är i handen.

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Nåja here we go again. Bränslepumpen ut igen. Jag ska byta ut biltemaslangen jag satte i pumpen då jag nödreparerade den, mot en dränkbar slang jag köpte istället. Jag vill inte sitta och oroa mig över den att den fallerar på vägen nån gång...
Köpt två nya o-ringar enligt EPC numret, ProParts står det, vad annars...

Biltemaslangen på pumpen, efter ca 1.5 veckor ser den ännu OK ut:

Separerar pumpen i två halvor

Plockade själva pumpen med filter och sätter på en ny slanglängd, här använde jag en 13mm klämma, på den andra hade jag 12mm, för det var vad som fanns. Den nedre behöver den lite större. WD-40 är guld här för att man ska få saker monterade...

Allting ihop igen

Och tillbaka i bilen med ny o-ring. Nu hoppas jag på att inte behöva känna bensinlukt om jag tankar fullt...

Den här gången lyckades jag, trots verktyg, knäcka mycket av ringen. Aldrig hänt förut. Men som tur är har jag en extra ring.
Köpt två nya o-ringar enligt EPC numret, ProParts står det, vad annars...

Biltemaslangen på pumpen, efter ca 1.5 veckor ser den ännu OK ut:

Separerar pumpen i två halvor

Plockade själva pumpen med filter och sätter på en ny slanglängd, här använde jag en 13mm klämma, på den andra hade jag 12mm, för det var vad som fanns. Den nedre behöver den lite större. WD-40 är guld här för att man ska få saker monterade...

Allting ihop igen

Och tillbaka i bilen med ny o-ring. Nu hoppas jag på att inte behöva känna bensinlukt om jag tankar fullt...

Den här gången lyckades jag, trots verktyg, knäcka mycket av ringen. Aldrig hänt förut. Men som tur är har jag en extra ring.