Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Många skop har ju diffmätning, men det äter upp dubbelt så många kanaler för de mätningar man vill göra, och prestandan blir inte alltid lika bra. Prestandan är väl inget problem här, men ändå.
Kan ju annars tipsa om att gamla oscilloskop avsedda för att repararera TV-apparater, typ Philips osv från 70-80-talet, är ofta helt galvaniskt isolerade från nätet. Visserligen har alla ingångar fortfarande gemensam signaljord, men ska man bara mäta en signal så funkar de.
Håller annars med om varningen om att göra fel med signaljord osv.
Kolla också max spänning för probear som används. Vet inte vad specen brukar vara men det finns kanske risk att man överskrider den om man mäter på den här typen av kretsar och bara tar vad för probe man råkar ha / fått med.
Kan ju annars tipsa om att gamla oscilloskop avsedda för att repararera TV-apparater, typ Philips osv från 70-80-talet, är ofta helt galvaniskt isolerade från nätet. Visserligen har alla ingångar fortfarande gemensam signaljord, men ska man bara mäta en signal så funkar de.
Håller annars med om varningen om att göra fel med signaljord osv.
Kolla också max spänning för probear som används. Vet inte vad specen brukar vara men det finns kanske risk att man överskrider den om man mäter på den här typen av kretsar och bara tar vad för probe man råkar ha / fått med.
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Nu ska vi se, har bråkat lite mer med roboten nu i eftermiddag men blir inte något klokare tyvärr.
Vad gäller ett oscilloskop så kan det nog vara så att det vore bra att ha (något att rekommendera?), samtidigt som detta är ganska långt utanför min elektriska bekvämlighetsnivå.
Kortena ligger iallafall på bänken nu samt transistormodulen för axel-1.
Jag är lite kluven hur jag ska göra nu om jag ska sätta tillbaka grejjerna åter en gång eller om jag ska börja att ragga någon som skulle kunna vara villig att kolla på grejjerna (någon som är sugen?) som har både utrustning och kunskap, när de ändå ligger på bänken.
Begagnade grejjer finns på Ebay men 30-50K är jag inte riktigt villig att batala för att få igång den, även om den var gratis.
Konstaterade även varför det var så jävligt att komma åt alla skruvar för att få ut kortena, hela paketet är bara att koppla lös kabelmässigt sen går det att dra ut hela enheten som på en släde...
Jag har funnit några transistormoduler på Ebay med samma beteckning om man skulle råchansa att det skulle vara något med denna modulen ändå. Jag har ju diodmätt den och det ser rätt ut, men vad är det som säger att ingenting annat i den är knas?
Någon som vet hur sakerna funkar kanske kunde göra mer mätningar på den och säga bu eller bä, men jag har inte den kunskapen.
jag var och rotade i en pall med lite sparade grejjer ifrån en cncfräs jag skrotade för något år sedan Bla ett Fanuc servo, dock satt det fel typ av transistormoduler i det givetvis.
Vad gäller ett oscilloskop så kan det nog vara så att det vore bra att ha (något att rekommendera?), samtidigt som detta är ganska långt utanför min elektriska bekvämlighetsnivå.
Kortena ligger iallafall på bänken nu samt transistormodulen för axel-1.
Jag är lite kluven hur jag ska göra nu om jag ska sätta tillbaka grejjerna åter en gång eller om jag ska börja att ragga någon som skulle kunna vara villig att kolla på grejjerna (någon som är sugen?) som har både utrustning och kunskap, när de ändå ligger på bänken.
Begagnade grejjer finns på Ebay men 30-50K är jag inte riktigt villig att batala för att få igång den, även om den var gratis.
Konstaterade även varför det var så jävligt att komma åt alla skruvar för att få ut kortena, hela paketet är bara att koppla lös kabelmässigt sen går det att dra ut hela enheten som på en släde...
Jag har funnit några transistormoduler på Ebay med samma beteckning om man skulle råchansa att det skulle vara något med denna modulen ändå. Jag har ju diodmätt den och det ser rätt ut, men vad är det som säger att ingenting annat i den är knas?
Någon som vet hur sakerna funkar kanske kunde göra mer mätningar på den och säga bu eller bä, men jag har inte den kunskapen.
jag var och rotade i en pall med lite sparade grejjer ifrån en cncfräs jag skrotade för något år sedan Bla ett Fanuc servo, dock satt det fel typ av transistormoduler i det givetvis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Även om man med viss tur kan mäta enskilda komponenter och kanske hitta någon trasig, byta och allt fungerar, så är nog detta ett fel där man vill mäta med spänning och ström inkopplat. Detta är nog ett krav åtminstone för att faktiskt ha hög chans att lyckas reparera.
Om du inte hittar nån som rutinmässigt lagar just denna typ av burk så är det nog läge att på nåt sätt kunna köra allt med allt inkopplat men också något sånär åtkomligt för att mäta, kanske?
Angående oscilloskop så finns det väl gravt förenklat tre spår.
Om du tror att det är halvstor chans att du inte kommer använda det särskilt mycket så kan ett begagnat analogt vara bra. Rimligt pris är 500kr, betala inte mer (om du inte plötsligt skulle bli samlare av nåt specifikt märke, typ Tektronix eller kanske HP...). Om du tröttnar så får du tillbaka pengarna ifall det inte gått sönder, risken att de går sönder plötsligt efter att ha fungerat utmärkt i t.ex. 40 år är väl rätt låg, och kör du sönder det så är det ingen större ekonomisk förlist.
Det andra spåret är ett "riktigt" digitalt. För den som inte har särskilda krav (t.ex. kunna mäta särskilt höga frekvenser, eller t.ex. mjukvara speciellt lämpad för t.ex. bildiagnos) så är väl ett flertal kända märkens nya oscilloskop vettiga val. Vet inte var priserna ligger nu efter pandemi och krig och elände de senaste åren, men hade du frågat för fem år sen så hade jag sagt att priserna ligger nog på 2-3kkr. Dessa är i mitt tycke mycket bättre än ett drygt 20 år gammalt på sin tid bra digitalt oscilloskop. De nya har plattskärm i färg med bra upplösning, användarintefacet är ofta utmärkt, och allmänt är mjukvaran ofta bättre, medan ett gammalt har ofta en monokrom tjockskärm och allt är oftast lite sämre. Även här säger jag att begagnade som är rejält olika dagen nya oscilloskop är nog bara vettiga för den med speciella behov (åter igen t.ex. höga frekvenser) och/eller nån som samlar på ett specifikt märke eller liknande.
Det tredje spåret är att köpa ett nytt "billigt" digitalt oscilloskop. Det lär finnas massor av alternativ, och i ditt fall så duger antagligen även de billigaste för ett par hundra, men det verkar väl som att de som ligger på någon tusenlapp är såpass bra att nån som också har ett bättre oscilloskop även kommer använda det billiga, som väl kan ses som nån slags kvalitetsmått. En fördel med dessa är att det verkar vanligt att de kan köras på inbyggda batterier, och om skalet är av plast så är det endast anslutningen till proben som man egentligen behöver vara försiktig med om man mäter på höga spänningar.
Jag har tyvärr inga tips på nån i Arvika, men prova kanske att starta en tråd i nån underavdelning (vet inte vilken egentligen?) där du "söker en kompis" där du t.ex. kan få känna på att använda oscilloskop och liknande, ifall du är sugen på att gå vidare med det. Inser att om det fanns nån sugen på att hjälpa till så hade de nog gett sig till känna, men ändå...
Om du inte hittar nån som rutinmässigt lagar just denna typ av burk så är det nog läge att på nåt sätt kunna köra allt med allt inkopplat men också något sånär åtkomligt för att mäta, kanske?
Angående oscilloskop så finns det väl gravt förenklat tre spår.
Om du tror att det är halvstor chans att du inte kommer använda det särskilt mycket så kan ett begagnat analogt vara bra. Rimligt pris är 500kr, betala inte mer (om du inte plötsligt skulle bli samlare av nåt specifikt märke, typ Tektronix eller kanske HP...). Om du tröttnar så får du tillbaka pengarna ifall det inte gått sönder, risken att de går sönder plötsligt efter att ha fungerat utmärkt i t.ex. 40 år är väl rätt låg, och kör du sönder det så är det ingen större ekonomisk förlist.
Det andra spåret är ett "riktigt" digitalt. För den som inte har särskilda krav (t.ex. kunna mäta särskilt höga frekvenser, eller t.ex. mjukvara speciellt lämpad för t.ex. bildiagnos) så är väl ett flertal kända märkens nya oscilloskop vettiga val. Vet inte var priserna ligger nu efter pandemi och krig och elände de senaste åren, men hade du frågat för fem år sen så hade jag sagt att priserna ligger nog på 2-3kkr. Dessa är i mitt tycke mycket bättre än ett drygt 20 år gammalt på sin tid bra digitalt oscilloskop. De nya har plattskärm i färg med bra upplösning, användarintefacet är ofta utmärkt, och allmänt är mjukvaran ofta bättre, medan ett gammalt har ofta en monokrom tjockskärm och allt är oftast lite sämre. Även här säger jag att begagnade som är rejält olika dagen nya oscilloskop är nog bara vettiga för den med speciella behov (åter igen t.ex. höga frekvenser) och/eller nån som samlar på ett specifikt märke eller liknande.
Det tredje spåret är att köpa ett nytt "billigt" digitalt oscilloskop. Det lär finnas massor av alternativ, och i ditt fall så duger antagligen även de billigaste för ett par hundra, men det verkar väl som att de som ligger på någon tusenlapp är såpass bra att nån som också har ett bättre oscilloskop även kommer använda det billiga, som väl kan ses som nån slags kvalitetsmått. En fördel med dessa är att det verkar vanligt att de kan köras på inbyggda batterier, och om skalet är av plast så är det endast anslutningen till proben som man egentligen behöver vara försiktig med om man mäter på höga spänningar.
Jag har tyvärr inga tips på nån i Arvika, men prova kanske att starta en tråd i nån underavdelning (vet inte vilken egentligen?) där du "söker en kompis" där du t.ex. kan få känna på att använda oscilloskop och liknande, ifall du är sugen på att gå vidare med det. Inser att om det fanns nån sugen på att hjälpa till så hade de nog gett sig till känna, men ändå...
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Det kanske är så jävligt att man bör ha grejjerna under drift för att finna ett sådant felMiaM skrev: ↑26 juni 2024, 20:36:10 Även om man med viss tur kan mäta enskilda komponenter och kanske hitta någon trasig, byta och allt fungerar, så är nog detta ett fel där man vill mäta med spänning och ström inkopplat. Detta är nog ett krav åtminstone för att faktiskt ha hög chans att lyckas reparera.
Om du inte hittar nån som rutinmässigt lagar just denna typ av burk så är det nog läge att på nåt sätt kunna köra allt med allt inkopplat men också något sånär åtkomligt för att mäta, kanske?
Angående oscilloskop så finns det väl gravt förenklat tre spår.
Om du tror att det är halvstor chans att du inte kommer använda det särskilt mycket så kan ett begagnat analogt vara bra. Rimligt pris är 500kr, betala inte mer (om du inte plötsligt skulle bli samlare av nåt specifikt märke, typ Tektronix eller kanske HP...). Om du tröttnar så får du tillbaka pengarna ifall det inte gått sönder, risken att de går sönder plötsligt efter att ha fungerat utmärkt i t.ex. 40 år är väl rätt låg, och kör du sönder det så är det ingen större ekonomisk förlist.
Det andra spåret är ett "riktigt" digitalt. För den som inte har särskilda krav (t.ex. kunna mäta särskilt höga frekvenser, eller t.ex. mjukvara speciellt lämpad för t.ex. bildiagnos) så är väl ett flertal kända märkens nya oscilloskop vettiga val. Vet inte var priserna ligger nu efter pandemi och krig och elände de senaste åren, men hade du frågat för fem år sen så hade jag sagt att priserna ligger nog på 2-3kkr. Dessa är i mitt tycke mycket bättre än ett drygt 20 år gammalt på sin tid bra digitalt oscilloskop. De nya har plattskärm i färg med bra upplösning, användarintefacet är ofta utmärkt, och allmänt är mjukvaran ofta bättre, medan ett gammalt har ofta en monokrom tjockskärm och allt är oftast lite sämre. Även här säger jag att begagnade som är rejält olika dagen nya oscilloskop är nog bara vettiga för den med speciella behov (åter igen t.ex. höga frekvenser) och/eller nån som samlar på ett specifikt märke eller liknande.
Det tredje spåret är att köpa ett nytt "billigt" digitalt oscilloskop. Det lär finnas massor av alternativ, och i ditt fall så duger antagligen även de billigaste för ett par hundra, men det verkar väl som att de som ligger på någon tusenlapp är såpass bra att nån som också har ett bättre oscilloskop även kommer använda det billiga, som väl kan ses som nån slags kvalitetsmått. En fördel med dessa är att det verkar vanligt att de kan köras på inbyggda batterier, och om skalet är av plast så är det endast anslutningen till proben som man egentligen behöver vara försiktig med om man mäter på höga spänningar.
Jag har tyvärr inga tips på nån i Arvika, men prova kanske att starta en tråd i nån underavdelning (vet inte vilken egentligen?) där du "söker en kompis" där du t.ex. kan få känna på att använda oscilloskop och liknande, ifall du är sugen på att gå vidare med det. Inser att om det fanns nån sugen på att hjälpa till så hade de nog gett sig till känna, men ändå...

Jag har gjort en tråd på Robot-forum.com och fått lite förslag, väntar mer svar därifrån, "it is likely the degraded optocouplers, caps, cracked solder joint, and/or dirty relays" om det inte är Transistormodulen i sig som är defekt, väntar svar om jag skulle kunna byta plats på två moduler just för att kunna testköra eller om jag måste ha en modul med 7 transistorer i även för att få igång grejjerna.
Vad jag förstår så är optokopplarna de svarta ic kretsarna

finner ingen jätte vettig info när jag googlar på "HP V454" antar att den är ersatt med något annat om man ska beställa en likvärdig idag? Dessa är väl kanske något som man faktiskt skulle kunna rent chansbyta också bara jag visste vad de ska ersättas med

Vad gäller oscilloskop så har jag suttit och tittat lite på olika, men om man säger att det är sådan här felsökning och liknande man kommer att använda det till, vilken spec behöver man igentligen? mycket mer ingående i elektroniken känner jag nog att det blir lite övermäktigt. I ett sådant läge som jag är nu med en strulande 3fas motor är ett 4kanals att föredra? känner för att kunna jämföra kurvorna enkelt, eller är det bortkastade pengar?
Jag har en felsökningsenhet "icarsoft CR ultra" som det finns ett oscilloskop tillbehör att köpa 8500:- ish är detta bara rent vansinne, skulle jag vinna något på det mer än enkelheten kanske? Vad skulle en sån ha annorlunda som inte ett "dedikerat" oscilloskop för 3-5000:- har? mer än smidigheten.
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Skulle det gå att mäta på motorkablarna med tångamperemeter för att se om någon fas är borta?
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Jag har testat att sätta på tångamperemätaren, men det verkar vara för dålig uppdateringsfrekvens på den för att riktigt se, men det jag tyckte mig se var att det fanns värden på alla faserna, dock väldigt fladdrande värden, 2 av faserna var relativt lika på 0,5A+-0,05A och en fas 0,2A+-0,08A. Detta är väldigt grovt medlade siffror dock.
Sen vet jag inte hur det funkar iom att motorn snurrade när jag mätte, kan en fas vara helt död och värdet jag ser på 0,2A är att motorn agerar generator så att den bakmatar servot?
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Och mäta med multimeter spänningen över lindningarna i motorn? Det kanske inte visar exakt rätt värde, men man märker om något inte är samma som det andra.
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
sådanna här mätningar så gäeller skop , eller trög analog multimeter, resten brukar hoppa som dom fått rabies 

Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Ja, de svarta är sannolikt optopkopplarna eftersom du har 7st per kanal (på ena halvan). Du skulle ju kunna skifta alla 7 optokopplarna mellan axel 1 och 2 och se om felet flyttar sig.
Jag tror att det är HCPL-0454 eller någon annan variant, datablad.
Om du köper nya skulle jag byta alla 7 till vad man nu sätter dit. Kanske HCPL-2601, 6N137 men jag har INTE jämfört några parameterar mer än pinout och utgångstyp (öppen kollektor).
På ditt kort verkar det ju sitta keramiska kondingar där det KAN sitta elektrolyter. De kan också gå sönder men då brukar det bli kortis och synas.
Jag tror att det är HCPL-0454 eller någon annan variant, datablad.
Om du köper nya skulle jag byta alla 7 till vad man nu sätter dit. Kanske HCPL-2601, 6N137 men jag har INTE jämfört några parameterar mer än pinout och utgångstyp (öppen kollektor).
På ditt kort verkar det ju sitta keramiska kondingar där det KAN sitta elektrolyter. De kan också gå sönder men då brukar det bli kortis och synas.
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Idag har jag gjort lite mer "chansningar" enligt svar jag har fått ifrån andra forumet så ska normalt sett transistormodulerna vara samma på axel1-3, efter att har detaljstuderat kortet lite så kan jag konstatera att kortet är tillverkat för att använda resistiv bromsning på axel1-3 dock saknar mitt kort kontakter för bromsmotstånd på axel2-3 antagligen därför man inte heller har monterat transistormoduler som stöder detta. Med denna info så helt sonika chansade jag på att det inte skulle vara hela världen att byta plats på transistormodulen för axel1-2, sagt och gjort gjorde jag så och återmonterade grejjerna och roboten startade utan några problem, här kommer det intressanta, felet stannade kvar på axel1 även om jag hade bytt transistormodul.
Detta får mig att tämligen starkt tro att det är något på kraftkortet som inte lirar som det ska.
Jag överväger faktiskt nu att börja byta komponenter på ren chansning när det känns som att felet är såpas inringat som det verkar nu.
Jag kollade lite på databladet som H.O länkade och det känns ju helt rimligt, jag har även funnit optokopplare på https://www.mouser.se/ProductDetail/Bro ... xIQAvD_BwE ifrån "Broadcom / Avago" som har exakt samma data som de H.O länkade, någon som har kunskap och skulle kunna verifiera att det är dessa som funkar som ersättare till de jag har jag vet tyvärr inte vilka siffror som skall/bör jämföras för att få en fungerande ersättare, eller ska jag beställa och hoppas, jag kommer att som H.O skrev att byta alla 7 på den drivenheten.
Detta får mig att tämligen starkt tro att det är något på kraftkortet som inte lirar som det ska.
Jag överväger faktiskt nu att börja byta komponenter på ren chansning när det känns som att felet är såpas inringat som det verkar nu.
Jag kollade lite på databladet som H.O länkade och det känns ju helt rimligt, jag har även funnit optokopplare på https://www.mouser.se/ProductDetail/Bro ... xIQAvD_BwE ifrån "Broadcom / Avago" som har exakt samma data som de H.O länkade, någon som har kunskap och skulle kunna verifiera att det är dessa som funkar som ersättare till de jag har jag vet tyvärr inte vilka siffror som skall/bör jämföras för att få en fungerande ersättare, eller ska jag beställa och hoppas, jag kommer att som H.O skrev att byta alla 7 på den drivenheten.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1651
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Kan det inte vara så enkelt att felet ligger i kablage och/eller kontaktdon?
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Det absolut lyxigaste för denna typ av mätningar vore nog ett relativt billigt/enkelt nytt fyrkanalsoscilloskop, och dels några probear som kan differentialmäta med dessa höga spänningar, och dels några strömtänger för att kopplas till oscilloskop.
Budgettips: Om du köper strömtång som är avsedd att kopplas till multimeter, åtminstone de som är helt passiva (inget batteri osv) så kan du koppla dessa till ljudingång på en dator och använda ljudinspelare som ett enkelt oscilloskop. Ifall du inser att du vill köra riktigt oscilloskop så är ju strömtången fortfarande användbar även till detta.
Likaså de som är avsedda att kopplas till oscilloskop och som är aktiva (dvs har batteri osv) bör också gå att koppla till ljudingång på dator. Dessa har fördelen att de bör väl sannolikt mäta exaktare över större frekvensområde, gissar jag.
Annars så att bara kunna mäta på två kanaler i taget kan ju visa att du har olika spänning på två faser i taget, och med tre mätningar så kan du veta att alla tre faser fungerar. Så det går att mäta med ett tvåkanaligt oscilloskop men det är rätt mycket extra jobb. Har inte koll på prisskillnaden men fyrkanaligt är väl klart trevligare.
Sen är ju den klassiska feature-creep-frågan vad du mer kan tänkas vilja göra med ett oscilloskop. Skulle väl vilja säga att 50-100MHz som brukar vara lägsta gränsen på alla "riktiga" oscilloskop räcker rätt långt ifall man inte vill mäta t.ex. på riktigt snabba digitalkretsar eller t.ex. radiogrejer. En annan faktor är nätdrivet v.s. batteridrivet - om du är sugen på att meka med fordon (tänker mätningar i stil med de Pine Hollow Auto Diagnostic på Youtube gör) så kan nog batteridrift vara bra, men i övrigt är nätdrivet helt okej. Skönt att slippa hålla reda på ytterligare ett batteri som behöver laddas nån gång ibland. (Sneglar lite på sambons sju år gamla förra laptop som verkar ha börjat läcka ut nåt sunk från batteriet efter att ha stått länge...)
Budgettips: Om du köper strömtång som är avsedd att kopplas till multimeter, åtminstone de som är helt passiva (inget batteri osv) så kan du koppla dessa till ljudingång på en dator och använda ljudinspelare som ett enkelt oscilloskop. Ifall du inser att du vill köra riktigt oscilloskop så är ju strömtången fortfarande användbar även till detta.
Likaså de som är avsedda att kopplas till oscilloskop och som är aktiva (dvs har batteri osv) bör också gå att koppla till ljudingång på dator. Dessa har fördelen att de bör väl sannolikt mäta exaktare över större frekvensområde, gissar jag.
Annars så att bara kunna mäta på två kanaler i taget kan ju visa att du har olika spänning på två faser i taget, och med tre mätningar så kan du veta att alla tre faser fungerar. Så det går att mäta med ett tvåkanaligt oscilloskop men det är rätt mycket extra jobb. Har inte koll på prisskillnaden men fyrkanaligt är väl klart trevligare.
Sen är ju den klassiska feature-creep-frågan vad du mer kan tänkas vilja göra med ett oscilloskop. Skulle väl vilja säga att 50-100MHz som brukar vara lägsta gränsen på alla "riktiga" oscilloskop räcker rätt långt ifall man inte vill mäta t.ex. på riktigt snabba digitalkretsar eller t.ex. radiogrejer. En annan faktor är nätdrivet v.s. batteridrivet - om du är sugen på att meka med fordon (tänker mätningar i stil med de Pine Hollow Auto Diagnostic på Youtube gör) så kan nog batteridrift vara bra, men i övrigt är nätdrivet helt okej. Skönt att slippa hålla reda på ytterligare ett batteri som behöver laddas nån gång ibland. (Sneglar lite på sambons sju år gamla förra laptop som verkar ha börjat läcka ut nåt sunk från batteriet efter att ha stått länge...)
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Nu ska vi se....
Då har du sannolikt uteslutit motor, enkoder och transistormodul. Kablaget har du mätt och inte hittat något konstigt men helt utelslutet är det såklart inte. Jag tror dock att hade det varit något fel på enkoderkablaget hade den inte funkat alls och motorlindningarna "ser" du ju genom kablage och kontaktdon så det är sannolikt helt.
Den optokopplaren du länkar till på Mouser ÄR ju "samma" optopkopplare fast i SO8 kapsel istället för DIP8 men här verkar den vara i DIP8 (dessutom billigare). Men om du lutar åt optokopplare näst så hade jag nog försökt skifta mellan kanaler först eftersom vi inte är helt säkra på att det är just den (dock högst sannolikt).
Eller så bara köper du 7 optokopplare för ett par hundralappar och stoppar dit. Uppträder system på exakt samma sätt så var det "rätt" optokopplare men inte det som var felet. Får du fler konstigheter så var det kanske fel optokopplare i alla fall.
Bra jobbat!
Då har du sannolikt uteslutit motor, enkoder och transistormodul. Kablaget har du mätt och inte hittat något konstigt men helt utelslutet är det såklart inte. Jag tror dock att hade det varit något fel på enkoderkablaget hade den inte funkat alls och motorlindningarna "ser" du ju genom kablage och kontaktdon så det är sannolikt helt.
Den optokopplaren du länkar till på Mouser ÄR ju "samma" optopkopplare fast i SO8 kapsel istället för DIP8 men här verkar den vara i DIP8 (dessutom billigare). Men om du lutar åt optokopplare näst så hade jag nog försökt skifta mellan kanaler först eftersom vi inte är helt säkra på att det är just den (dock högst sannolikt).
Eller så bara köper du 7 optokopplare för ett par hundralappar och stoppar dit. Uppträder system på exakt samma sätt så var det "rätt" optokopplare men inte det som var felet. Får du fler konstigheter så var det kanske fel optokopplare i alla fall.
Bra jobbat!
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Optokopplare är väl iofs en komponent som sällan går sönder "av sig självt". Skulle en sån vara trasig så borde något annat också vara trasigt.
Re: Söker hjälp med felsökning av Fanuc robot. Värmland (arvika med omnejd)
Jag har iallafall nu mätt upp encoderkablen ände till ände och där har jag kontakt på alla parter med låg resistans så den verkar också vara ok.
Jag fick dessa beteckningarna ifrån Robotforumet. TLP759 and HCPL-7800.
Jag antar att detta bör bli dessa https://www.mouser.se/ProductDetail/Tos ... 3AgQ%3D%3D samt https://www.mouser.se/ProductDetail/Bro ... EC3w%3D%3D
Tyvärr finner jag inte TLP759 som ytmonterad utan bara som "Through Hole" är det möjligt att helt sonika fimpa benen på den och montera?
Jag fick en liten fundering också, förr när man höll på med speldatorer osv så led ju Nvidia 8000 korten av diverse fel, kall lödningar osv, vilket endel kunde hjälpas av att "baka" korten, skulle detta vara något som är värt att testa på dessa optokopplarna, inte regelrätt slänga det i spisen men värma på lödningarna runt optokopplarna, eller är det lika bra att byta dom när man ändå är där och håller på?
Som jag känner just nu är väl att byta optokopplarna. Tacksam om någon kan verifiera att formfaktorn på dessa jag länkade till skulle funka, även om man nu får fimpa benen på TLP759. Som ett rent test då jag nog inte tycker det är några större pengar att chansa på kanske, om ingen känner att "jo men fan testa att värma om lödningarna för då kan det bli liknande fel"
Jag har mätt lite på kondningarna som sitter runt optokopplarna (vet att man kan få konstiga värden när det sitter kvar på kortet) men jag har verifierat med drivmodulen bredvid och det är ingen som sticker ut nämnvärt i mätvärden.
Jag fick dessa beteckningarna ifrån Robotforumet. TLP759 and HCPL-7800.
Jag antar att detta bör bli dessa https://www.mouser.se/ProductDetail/Tos ... 3AgQ%3D%3D samt https://www.mouser.se/ProductDetail/Bro ... EC3w%3D%3D
Tyvärr finner jag inte TLP759 som ytmonterad utan bara som "Through Hole" är det möjligt att helt sonika fimpa benen på den och montera?
Jag fick en liten fundering också, förr när man höll på med speldatorer osv så led ju Nvidia 8000 korten av diverse fel, kall lödningar osv, vilket endel kunde hjälpas av att "baka" korten, skulle detta vara något som är värt att testa på dessa optokopplarna, inte regelrätt slänga det i spisen men värma på lödningarna runt optokopplarna, eller är det lika bra att byta dom när man ändå är där och håller på?
Som jag känner just nu är väl att byta optokopplarna. Tacksam om någon kan verifiera att formfaktorn på dessa jag länkade till skulle funka, även om man nu får fimpa benen på TLP759. Som ett rent test då jag nog inte tycker det är några större pengar att chansa på kanske, om ingen känner att "jo men fan testa att värma om lödningarna för då kan det bli liknande fel"
Jag har mätt lite på kondningarna som sitter runt optokopplarna (vet att man kan få konstiga värden när det sitter kvar på kortet) men jag har verifierat med drivmodulen bredvid och det är ingen som sticker ut nämnvärt i mätvärden.
Vad gäller oscilloskop frågan så börjar jag starkt att överväga om jag skulle vara tvungen att skaffa ett för att ha möjlighet till lite såna här grejjer, har du något specifikt du skulle rekommendera till en total nybörjare? som sagt mycket mer avancerad felsökning än detta kommer jag nog aldrig att ge mig på. Nätdrivet och 4kanaler är väl lika bra antar jag isåfall...MiaM skrev: ↑28 juni 2024, 16:30:14 Det absolut lyxigaste för denna typ av mätningar vore nog ett relativt billigt/enkelt nytt fyrkanalsoscilloskop, och dels några probear som kan differentialmäta med dessa höga spänningar, och dels några strömtänger för att kopplas till oscilloskop.
Budgettips: Om du köper strömtång som är avsedd att kopplas till multimeter, åtminstone de som är helt passiva (inget batteri osv) så kan du koppla dessa till ljudingång på en dator och använda ljudinspelare som ett enkelt oscilloskop. Ifall du inser att du vill köra riktigt oscilloskop så är ju strömtången fortfarande användbar även till detta.
Likaså de som är avsedda att kopplas till oscilloskop och som är aktiva (dvs har batteri osv) bör också gå att koppla till ljudingång på dator. Dessa har fördelen att de bör väl sannolikt mäta exaktare över större frekvensområde, gissar jag.
Annars så att bara kunna mäta på två kanaler i taget kan ju visa att du har olika spänning på två faser i taget, och med tre mätningar så kan du veta att alla tre faser fungerar. Så det går att mäta med ett tvåkanaligt oscilloskop men det är rätt mycket extra jobb. Har inte koll på prisskillnaden men fyrkanaligt är väl klart trevligare.
Sen är ju den klassiska feature-creep-frågan vad du mer kan tänkas vilja göra med ett oscilloskop. Skulle väl vilja säga att 50-100MHz som brukar vara lägsta gränsen på alla "riktiga" oscilloskop räcker rätt långt ifall man inte vill mäta t.ex. på riktigt snabba digitalkretsar eller t.ex. radiogrejer. En annan faktor är nätdrivet v.s. batteridrivet - om du är sugen på att meka med fordon (tänker mätningar i stil med de Pine Hollow Auto Diagnostic på Youtube gör) så kan nog batteridrift vara bra, men i övrigt är nätdrivet helt okej. Skönt att slippa hålla reda på ytterligare ett batteri som behöver laddas nån gång ibland. (Sneglar lite på sambons sju år gamla förra laptop som verkar ha börjat läcka ut nåt sunk från batteriet efter att ha stått länge...)