Har satt den sidan i min jakt på byggsatser. Vore kul med en sån men den ekonomin har jag inte tyvärr
BJ skrev: ↑27 juni 2024, 10:47:12
Intressant.
På tal om att låta, så finns det gitarrförstärkare med eko.
Det finns olika sätt att skapa eko. Vissa förstärkare har en lång fjäder till det.
Tanken är kanske att det ska låta bra, men det gör ju inte det. Det låter ju jätte-illa. :/
I stället för att eka rent så får allt ett zoing-ljud. Har jag bara råkat på en dålig konstruktion,
eller vad ska man tro?
Spring reverb ja! Det finns med metallskivor också. Plate reverb. Stora enheter man inte tar med sig på spelningarna direkt. Men konstigt att du tycker det låter kasst? Kolla runt lite på tuben.
MiaM skrev: ↑27 juni 2024, 11:29:07
Vaktis skrev: ↑26 juni 2024, 16:34:45
Välkommen till forumet!
En tumregel är väl att analoga kretsar generellt tål inspänning som topp-till-topp är lägre än inspänningen. Har inte tittat på det du skaffat, men om den t.ex. går på ett 9V-batteri så kan du garaterat köra in signalen från en gitarr (som väl ligger på 1V RMS, som väl gravt förenklat blir knappt 3V topp-till-topp (en volt in gånger roten ur två = toppspänning, gånger två för topp-till-topp, eller om man ska kalla det topp-till-botten).
Hej Mia! Tack!
Ff-kretsen vill ha 10-30Vdc så batteri blir för omständigt. Däremot står att den drar 10mA så inte mycket så.
Enligt den här sidan
https://www.sound-au.com/articles/guitar-voltage.htm så är det toppspänningen, peak, som är nästan 1 Volt. 850mV för att vara exakt. Men då låter det iaf på er här i forumet som att jag kan testa förförstärkaren? Nåja, ingen av de byggsatserna är ju direkt dyra om det skulle ske nåt jag inte kan laga.
Nu ska jag bara lista ut hur jag ska sno ström till det lilla kortet som ska leverera en jämn ström till förförstärkarkretsen

För det kortet vill ha max 24Vac & trafon köpt för "stora" förstärkarkortet ger snarast 32 V (specad till 30). Men det måste jag väl kunna lösa med nåt motstånd (får visst försöka räkna lite)? Trafon ger 2*30V & är på 160 VA men om jag stjäl såpass lite som 10mA (förförstärkaren) samt vad som nu går åt för att driva K1823 spänningsstabilisator (också Vellemans såklart

) så borde det väl klara sig även om det blir lite obalans?
Som ni märker är jag ingen konstruktör. Långt ifrån. Men friskt vågat hälften brunnet eller vad ni el-folk brukar säga.... Nåväl, var inte oroliga. Jag har ellära a&b, trefas växelström samt elkompetens A så jag är inte helt borta med riskerna även om jag förvisso aldrig har arbetat med det, tyvärr. Inget kommer att användas oövervakat eller av andra än mig själv & allt stängs av när leken är över.