Vilken chipstorlek är detta? (induktor)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bos
Kontakt:

Vilken chipstorlek är detta? (induktor)

Inlägg av bos »

Har en sprängd induktor som ser ut som den inringade (uppmätt ca 4x1mm med en vanlig linjal), och jag försöker få någon sorts startpunkt att hitta en ersättare men jag lyckas inte hitta något på Digikey som matchar storleken. Bilden är från RS-Online där de visar Würth-induktorer från serien WE-PMI, så det kanske var en ledtråd men jag hittar inget.

Induktorn sitter på ett industrikort (24V) direkt vid matningen: V+ ---- [L] ---- [SMB-diod >] --- [övrigt]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pucco

Re: Vilken chipstorlek är detta? (induktor)

Inlägg av Pucco »

Om kopplingen du beskriver stämmer så är det ganska säkert en filter-ferritpärla för att dämpa transienter och/eller dämpa EMC in/ut.
Har den exploderat har det gått väldigt hög ström som tyder på andra mer akuta problem. Antingen för hög inspänning om det finns överspänningsskydd innanför eller kortslutning inne på kortet.
Det går att kortsluta med en tråd om man vill testa funktionen. Annars går det med att ersätta med nästan vilken ferritpärla som helst som går att sätta dit. Man måste bara välja en som klarar spänning och ström som ska gå i anslutningen.
bos
Kontakt:

Re: Vilken chipstorlek är detta? (induktor)

Inlägg av bos »

> eller kortslutning inne på kortet.

Ja, en ganska rejäl sådan :rofl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar