Spara EL med dimmer, märker EL-mätaren det?
Spara EL med dimmer, märker EL-mätaren det?
Jag har två elektriska handdukstorkare i badrummet.
Dom är på 70W styck. Så att ha båda ståendes på 24/7 är ganska dyrt, 1200kWh per år. Så när jag satteupp dom så monterade jag även en timer för att bara köra dom 6timmar per dag. Nu funderar jag lite på att reglera effekten på dom med en vanlig dimmer.
En vanlig dimmer ... PWM:ar effekten ... kommer det att minska min elräkning?
(vet inte vad jag har för elmätare, den är inlåst i husets källare).
Dom är på 70W styck. Så att ha båda ståendes på 24/7 är ganska dyrt, 1200kWh per år. Så när jag satteupp dom så monterade jag även en timer för att bara köra dom 6timmar per dag. Nu funderar jag lite på att reglera effekten på dom med en vanlig dimmer.
(vet inte vad jag har för elmätare, den är inlåst i husets källare).
- prototypen
Jodå, elmätaren går långsammare med dimmad last, vad har du för uppvärmning i övrigt? Har du el så kommer värmebehovet att öka 70W i badrummet när du slår av handuksvärmaren.
Har du pellets eller fjärrvärme eller något annat så ska vi fortsätta att spåna.
Handuksvärmare värmd av varmvattencirkulation, blir varm på "nolltid".
Häng handuken på varmvattenröret till duschen, blir automatiskt varm när den behövs och sedan kall.
Prototypen
Har du pellets eller fjärrvärme eller något annat så ska vi fortsätta att spåna.
Handuksvärmare värmd av varmvattencirkulation, blir varm på "nolltid".
Häng handuken på varmvattenröret till duschen, blir automatiskt varm när den behövs och sedan kall.
Prototypen
Re: Spara EL med dimmer, märker EL-mätaren det?
Jag vet inte om jag vill hålla med om att det är PWM, men väldigt likat åtminstone.netrunner skrev:(...)
Din elmätare kommer "snurra" saktare med dimmer, men hur mycket saktare beror på hur bra effektfaktor då får med dimmer+värmeslinga, vilket borde vara bra.
- prototypen
Jag vet inte exakt hur de flesta mätare fungerar, men jag antar att man betalar för reaktiv effekt också, eller är det bara industrin som gör det?
En dimmer kan väl göra så att effektfaktorn försämras, och då går det ju onödigt mycket ström fram och tillbaks, som inte kommer till nytta. Mest en liten tanke, det handlar säker inte alls om någon betydlig ström ens.
En dimmer kan väl göra så att effektfaktorn försämras, och då går det ju onödigt mycket ström fram och tillbaks, som inte kommer till nytta. Mest en liten tanke, det handlar säker inte alls om någon betydlig ström ens.
danei: Elmätare ska mäta den aktiva förbrukningen och det är den du betalar för.
Många elmätare loggar även den reaktiva förbrukningen, men det är inget du betalar för. Reaktiva förbrukningen används för att se om du har induktiva/kapacitiva laster inkopplade, vilket elbolaget kan blir sura för om du har för mycket av. Därför har lysrör/motorer/switchade nätaggregat oftast en PFC del inbyggd för att motverka dom induktiva och capacitiva lasterna och gör dom mer resistiva.
Många elmätare loggar även den reaktiva förbrukningen, men det är inget du betalar för. Reaktiva förbrukningen används för att se om du har induktiva/kapacitiva laster inkopplade, vilket elbolaget kan blir sura för om du har för mycket av. Därför har lysrör/motorer/switchade nätaggregat oftast en PFC del inbyggd för att motverka dom induktiva och capacitiva lasterna och gör dom mer resistiva.