Vad heter kontakttypen och vart hittar man mötande don?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar

Vad heter kontakttypen och vart hittar man mötande don?

Inlägg av Oskar »

Som rubriken säger :) Här finns den på bild:
20231026_220311.jpg
Den sitter på en svenskbyggd TV modulator för, jag tror band III.

Jo .. det går ju bygga om, men jag slipper gärna om det går att hitta rätt kontakt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vad heter kontakttypen och vart hittar man mötande don?

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd, men: Hittade du rätt kontakt eller åtminstone vad den heter?
Elfa-kataloger från tiden då den där burken byggdes kan kanske vara en ledtråd?

P.S. Kanal S9 ligger strax under band III. Minns inte exakt uppdelningen men fritt ur minnet så ligger S1-S10 mellan band II och III (eller så kanske S1 ligger mellan band I och II), medan S11-S20 ligger ovanför band III. Alla dessa har normalt 7Mhz kanaldelning. Återstående utrymme mellan S20 och band IV/V används för S21 och uppåt och standarden verkar vara 8Mhz kanaldelning (som på UHF / band IV/V) men t.ex. Televerket/Comhem körde 7MHz kanaldelning. Därav kunde man inte använda frekvenssyntesen i S-konverterare för Comhem med Kabelvision eller vice versa. "Normalt" hade man ingen nytta av dessa konverterare för S21 och uppåt, eftersom deras officiella avkodare hade inbyggd tuner/konverterare, men den som använde "tredjepartmetoder" för avkodning hade nytta av sådan konverterare. "Har hört" att ifall man ersätter signalen från PLL:en i en konverterare avsedd för Comhem med omkopplare och några potentiometrar så blir det förvånansvärt frekvensstabilt; åtminstone ifall man har burken konstant påslagen. :)
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Vad heter kontakttypen och vart hittar man mötande don?

Inlägg av Oskar »

Tack för svar :)

Nej, jag hittade aldrig någon ledtråd till vad kontakten heter och vart man hittar en. I slutändan blev det ombyggnation till annan kontakt.

S9 var visst på kring 165MHz. Jag gjorde en genomgång av modulatorn här:
viewtopic.php?p=1777988&hilit=analys+modulator#p1777988

Jag modifierade även modulatorn till att gå på en annan kanal, borde kanske fylla på med det i tråden ovan. Det var ett lite kul mini-projekt.
Skriv svar