Sista i serien: Autonom Helikopter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har din bluetooth mottagare USB eller RS232 anslutning? (altså den du tänkte ansluta till uC)

Har den USB behöver du en USB host stack på uC och sen en bluetooth stack uppe på det = behövs rejäl uC.

Har den RS232 kan man hoppas på att den pratar standard bluetooth HCI kommando över RS232... Då behöver du "bara" de översta lagrena i bluetooth stacken (l2cap, sdp, serial (om jag inte mins fel) och bluetooth profilen för GPS/Serieport.

Vi har lekt med en bluetooth -> rs232 -> Pic lösning här för ganska länge sen, där kan du få en uppfattning om mängden kod som behövs.

Jag rekomenderar STARKT att du väljer en GPS med direkt anslutning (vanlig asyncron tex) Bluetooth är hyffsat komplext...
warpi

Inlägg av warpi »

"AndLi": Men om man köper en bluetooth GPS och tar isär den. Borde det inte vara en krets som är själva GPS-modulen och sedan en annan krets för bluetooth? Så att man bara kan snappa upp TX och RX från GPS modulen..?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ja, troligtvis är det så. Men varför inte bara köpa en lös seriell GPS som komponent istället? Krävs inte så mycket runtom för att få en sådan att fungera... en antenn typ.. :)

EDIT: Länk!
warpi

Inlägg av warpi »

Det är mycket dyrare!

Jag har iofs hittat en ny som typ samma prestanda som den på ebay och som är seriellt baserad med rena TX, RW, GND, VCC
http://www.sanav.com/gps_engine_board/FV-M8.htm

Om det inte blir möjligt med bluetooth gpsen så får de nog bli en sådan då.

EM-402 har en noggranhet på 10 resp 5 meter med WAAS.
ebay gpsen har 3 resp 2.5 meter med WAAS.
FV-M8 (länken ovan) har 3.3 resp 2.6 meter med WAAS.

Varenda centimeter är ju värdefull när det gäller att hålla en helikopter i luften.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

warpi: det kan vara två chip, det kan vara intregerat, det kan vara bga:er...

Jag tror du tittar lite för blint på datan på noggranheten på GPSerna, jag tror tolerancerna är rätt stora...
warpi

Inlägg av warpi »

Jo, risken finns ju att dom är integrerade...

Ska se om jag får tag på en sådan där modulbaserad istället. Elfas är i alla fall för dåliga. Gör ju en jäkla skillnad om man kan läsa med 5Hz istället för 1Hz även om noggranheten skulle vara den samma.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Man kanske skulle ta och slå ihop alla dessa trådar som handlar om samma sak?
warpi

Inlägg av warpi »

Vad är det för skillnad på RS232 och TTL i sammanhang med output på en GPS?

Vilket är det jag skall använda mig av när jag tar in data via I/O (Atmega88)?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

TTL är 0V och 5V
RS232 kör med ± 3V-15V Det du vill ha är TTL ska du koppla den till en så är det RS232
warpi

Inlägg av warpi »

Okay, då vet jag! Tackar!
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Bluetooth-moduler har ibland en programerbar 16-b uC på sig, ett aber är att programmeringsmiljö och flashprogram kostar 10-tusentals kronor. Att implementera bluetoothstackar i 5 lager kräver enormt arbete, många tusen rader kod och mer än 128kB-flash.

RS-232-signalen är inverterat mot TTL-signalen.

Vet inte om bga behöver förklaras, men det betyder Ball Grid Array.
Ett BGA-chip har inte ben på sidorna av kretsen, utan en matris av 'kulor' på undersidan av chipet. Det löds på varmluft och lödpasta.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Gissar på att det kommer bli ett stort projekt. Efter att du löst alla problem med insignaler som talar om var och hur helikoptern flyger så gäller det att få till en bra reglering av alla roder och då måste du ha en bra modell på helikopterns alla dynamiska egenskaper. Snabb reglering ger i värsta fall en instabil helikopter som börjar svänga mer och mer på grund av dötider. En för långsam reglering kommer istället leda till att helikoptern inte hinner prarera för störningar osv.

Har själv lurat lite på en autopilot till mitt RC plan. Hade då lite planer på att logga alla roderutslag samt lite data från lämpliga givare medans man flyger manuellt och sen modellera planets dynamik i Matlab. Då kan man även utvärdera givarnas data och se om man får ut nåt vettigt av dem. Sen efter att man fått ihop sin regulator så blir det mycket billigare att simulera det i datorn ett par gånger under olika situationer istället för att testa på den riktiga modellen för det kommer nog behövas en hel del utvärderingar och provkörningar innan det går som det ska. Lycka till, hel klart ett grymt projekt
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Riktigt så komplicerat behöver man inte göra det, enklare är att låta automatiken ta över en funktion i taget samt kunna slå av och på regleringen via radion. Dvs trial and error under kontrollerade former.

Dessutom finns ju färdiga gyron avsedda just för att stabilisera rc-plan och helikoptrar.
warpi

Inlägg av warpi »

"Stinrew", men jag hade ju tänkt att koppla förbi bluetooth modulen isåfall och få rena TTL eller RS-232 signaler från GPSen.

Återstår ju att se om det finns någon sådan anslutning ennu bara, men jag har kollat på databad för gpsen och det ser ljust ut hittils :)

"Maze": Jo, något litet plutt projekt lär de inte bli för isåfall hade många fler än AutoCopter lyckats :) Jo, det kan vara en bra idé att lära den genom att själv flyga en stund först. Annars går det ju att låta den "självläras" genom att starta/landa, starta/landa osv, precis på samma sätt som jag lärde mig nu i början.

"Gimbal": Jag har sett FMV Co-Pilot, men den verkar inte fungera riktigt så bra. Du känner inte till någon annan, eller kanske vet något annat om Co-Pilot? Jag har bara kollat på filmer på You-tube där det ser rätt ostabilt ut...

Jag tror stenhårt på ett självlärande program där det enda jag gör är att ge roboten signaler om att landa (då det går dåligt), för att sedan starta när jag placerat den rätt igen. På så vis lär den sig hela tiden få bättre och bättre kontroll på helikoptern.

I och med digital kompassen samt ultraljudet som mäter höjden, kommer det bli betydligt enklare för roboten att lära sig flyga. Det var iaf det som jag tyckte var jobbigast i början (att både hålla koll på höjd, riktning SAMT position).

När sedan gps-modulen kommer in så kan den dra nytta av dess precition. Uppmätte min gps igår till noggranhet på 0.5m (vet inte om det var exakt rätt global position, men åtminstånde relativt och det är de enda som är av betydelse).
Skriv svar