Temperaturreglering för gjutmallar av silikon..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wesslan

Temperaturreglering för gjutmallar av silikon..

Inlägg av Wesslan »

Jag behöver temperaturreglera mina mallar av silikon när jag gjuter modeller i olika plastliknande material.
För det tänkte jag använda motståndstråd och någon typ av temperaturreglering där börvärdet kan ändras nånstans mellan 20-40 grader C.

Jag har provat med kanthal D-tråd, ett gammalt nätagg på 5-24 V och en potentiometer, så jag vet att det fungerar bra när omgivningstempen är stabil.. Problemet är att jag håller till i källaren pga lukt och utrymmesskäl och där varierar temperaturen med utetemperaturen. Därför behövs nån typ av reglering för att hålla en jämn temperatur i silikonmallen.

Jag har har mest bara grundläggande kunskaper inom elektronik och ellära sen skolan. Även om jag skulle tycka det är kul att bygga något sånt här själv så skulle jag inte klara det själv, så därför frågar jag om någon kan tipsa om en lämplig tempregulator och liten smidig givare för detta eller om det kanske finns något färdigt DIY-proj som man kan göra.

Vad för typ av reglering behövs? Räcker det med en enkel P-reglering för detta? Det tar ju en stund för motståndstråden att värma upp silikonet som tycks ackumulera värmen.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Eftersom du kommer att ha en varierande störkälla, så bör du satsa på PI-reglering.
Millox

Inlägg av Millox »

PI(D)-reglering behövs som sagt. Men du behöver också på något sätt ta reda på är-värdet. Det snabbaste och enklaste är väl att använda sig av en temperatursensor. Eventuellt kan man dock använda data om trådens temperaturbeteende. Dvs, vet du temperaturberoendet hos resistansen kan du mäta ström och spänning och räkna fram temperaturen att använda som är-värde.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror att han klarar sig bra med enkel P reglering. Kjell har en byggsats för 79kr.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tror ni inte att Wesslan klarar sig med en enkel termostat med liten (eller ingen ) hysteres? Naturligtvis elektronisk och givaren ingjuten i silikonet.

Kan man tolka en termostat som P reglering med oändlig branthet?

Prototypen
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var en sådan jag syftade på. P kanske inte är helt rätt. Men jag tror att det duger.
Wesslan

Inlägg av Wesslan »

Tack för era snabba svar! Trodde inte det skulle gå så snabbt! :)

Helt klart vore det trevligt att slippa strula med PID-reglering för detta.. Har ju ingen kunskap av att justera sånt.

Kollade lite på Kjell.com och hittade denna termostaten för 119 kr..
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7740000
Det är klart att en sån kanske fungerar. Om jag leker lite med voltstyrkan och hysteresen borde jag hitta en bra reglering.. Det är värt att prova innan jag ger mig på PI-reglering eller värre.
Vet dock inte hur jag kan styra hysteresen på ovan termostat.

Det vet jag istället att man kan ändra på den här:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7659980
Dyrare, men så får jag en visning på temperaturen också, slipper jag greja med en extern tempvisning.

Jag antar att den där pluppen som sticker ut är en termistor av något slag. Kan jag förlänga den med en sladd så jag kan gjuta in den? Eller påverkas motståndet för mycket? Ingen aning om hur känsligt det är..
Isåfall kunde jag göra en kontakt och skaffa flera såna termistorer som jag gjuter in i varje form jag har. Sen switchar jag bara mellan.
Blir lite billigare så än att behöva köpa en termostat till varje form..

Danei, jag hittade ingen temp-reglering för bara 79:- på kjell.. Vilken menar du?
Wesslan

Inlägg av Wesslan »

Hmm, nu hittade jag den danei:

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7657500

Om ni tror att det räcker med en termostat med hysteres bara så provar jag med det. Temperaturen sjunker ju inte jättesnabbt i källarlokalen.

Sen undrar jag om det finns motståndstråd som är lackad eller isolerad på något sätt. Det är lätt hänt att trådarna flyttar på sig när jag gjuter...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Valet av motståndstråd beror på hur stor effekt du behöver och vilken nivå vi ska lägga på bygget. Vanlig kopplingstråd har motstånd och blir varm om det flyter ström genom. vid 14 volt är det lämpligt med 35 meter, grov tråd (1,5 mm2) ung 30 A, 0,75 mm2 12-13A, klenare tråd ger lägre ström och effekt. Halva längden = halva spänningen. osv.

Kopplingstråd är billigt, lättillgängligt och isolerad.

Termostaten ska ha liten hysteres. Hysteres = temperaturskillnad mellan till och frånslag.

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fortsätter....

Köp flera givare, det går jättebra att gjuta in i silikon. Silikon är en god isolator.

Prototypen
Wesslan

Inlägg av Wesslan »

Hmm, tror jag får hålla mig till vanlig motståndstråd ala kanthal D eller likn. Såg att Kjell hade det med rätt billigt.. Kan inte få in 35m kopplingstråd i silikonmallen.. Blir för stort, bökigt och formen för stor. Dessutom tänkte jag inte ha något monster nätagg för att leverera såna strömstyrkor..
Kanske kan isolera tråden själv genom att doppa den i silikonet innan jag gjuter in den.. Jag kommer nog på något.. :)

Tack prototypen och ni andra.. Ska lägga en beställning på Kjell nu.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med lägre spänning, kortare tråd. Med 014 mm2 tråd behövs bara 2,8 A. Eller slakta en gammal spis och gjut in en platta men då måste du ha alkoholbaserad silikon annars så rostar plattan.

Prototypen
Wesslan

Inlägg av Wesslan »

I mitt test använde jag 4 parallellkopplade trådar på nästan 30 Ohm var. När jag mäter så blir det 7,4 Ohm totalt. Alltså 3,2 Ampere som med 24 Volt blir nästan 80 Watt. Det var på tok för varmt om man värmer hela tiden och jag fick vrida en hel del på potentiometern när silikonet blivit varmt. Tyvärr mätte jag inte hur mycket spänning den drog då så jag vet inte vilken effekt som höll en bra temperatur.
Jag borde väl eftertrakta så låg temperatur på motståndstrådarna som möjligt för att förhindra en hoppig reglering av temperaturen... Men som ändå klarar hålla temperaturen vi den lägsta temperaturen uppmätt nere i lokalen.. (+9 grader när det var 15-17 minus ute)

Fast jag vet nu att jag inte behöver så mycket som 4 meter motståndstråd för att få en jämn värmespridning i silikonet. det bör räcka med 3 meter. Termostaten jag köper klarar inte bryta högre än 3 Ampere, måste tänka på det med..

Nån som vet hur man räknar ut hur mycket Temperatur/mm det blir från effekten och motståndet på tråden? Vore kul att veta hur varmt det blir..

Tror silikonet ska klara uppåt 200 grader Celsius och är ett tvåkomponentssilikon. Vid vilken temperatur smälter lödtennet?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

-----------------------
inlägget korrigerat
-----------------------

Rent Tenn smälter vid 232 grader C

För lödtenn kan det dock variera någon grad, litet beroende på sammansättningen, men 180 grader bör man nog ha som riktmärke.

Edit: Rättat
Senast redigerad av Mizzarrogh 7 januari 2007, 10:25:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vanligt 60/40 lödtenn smälter vid 183 grader, rent tenn smälter vid 232 och bly vid 437 (tror jag) och blandar man detta så.... voila 183 grader. Om man blandar optimalt så blir det 180 grader och har ingen seg övergång mellan fast och flytande. Tenn likväl som aluminium och bly glöder inte före det smälter.

Prototypen

Mizzarrogh, du får läsa på kemin lite.
Skriv svar