Gammal Minicall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
yngve

Gammal Minicall

Inlägg av yngve »

Har rensat och städat bland gamla prylar och hittade en minicall från Motorola.
Efter lite meck fick jag igång den och lyckades också skicka ett meddelande till den.

Nu har jag lite frågor;
Är detta en slags abbonemangslös tjänst för mottagen?
Annars verkar det orimligt att den fortfarande tar emot meddelanden...

Vad kostar det att skicka meddelanden till den för avsändaren?

Finns det något gateway/relay eller liknande tjänst som ni känner till för att ta ett emot ett digital meddelande och skicka ut det till personsökaren?
Jag tänker att det kan vara smidigt att använda personsökaren för att ta emot larm, eller notifikationer t.ex.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Gammal Minicall

Inlägg av FormerMazda »

Osäker på vad som gäller, men uppenbarligen funkar minicall utan abb.

Vi har en del minicall kvar som sista utväg, dom tenderar funka överallt i ur och skur, men det är typ en femma per skickat meddelande till dom, längesen jag uppdaterade mig på den siffran dock.
Och vi skickar till dessa med hjälp av nimbus och generic mobile.

http://www.automatisera.nu/products_eng.html
https://www.generic.se/tjanster/minicall/
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Inte helt säker men tror att man åtminstone förr kunde betala månadsavgift och få lägre avgift per meddelande.

En intressant grej är att meddelandena sänds helt okodat enligt öppen standard. Undrar om de används för ljusskygga verksamheter? Typ lätt att koppla scanner (helst före filter osv) till ljud in på dator och köra winpoc32 eller vad nu applikationen heter, och se alla meddelanden. Därmed kan ljusskygga verksamheter skicka till slumpvist valda nummer och mottagaren får ändå meddelandet.
hsd

Inlägg av hsd »

Om jag inte missminner mig så sänds minicall ut vi fm sändarna, vilket ger god täckning
Lustigt att det fungerar fortfarande
troligen slängde jag min i samband med att NMT 450 lades ner
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Du missminner dig 😁

Det var föregångaren MBS , använde rundradions sändarnät.
MBS ersattes av minicall som till en början bara sändes på en frekvens 169.800 MHz.

Med ökad trafikvolym startades ytterligare en kanal på 161.4375 MHz

Båda kanaler är fortfarande i drift.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bytet till Minicall skedde väl rent av åtminstone delvis för att få bort MBS, eftersom det inte gick att ha både MBS och RDS på FM-sändarna samtidigt. Tror det var P2 som MBS låg på på slutet, med nån slags tanke att dess lyssnare skulle vara minst berörda av avsaknad av RDS.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tror det var en ganska vanlig missuppfattning att minicall också gick på rundradio bandet. Jag var av den uppfattningen ganska länge....
ASEA

Inlägg av ASEA »

Används inte minicall fortfarande för typ samhällskritiska grejor? Sjukvård, räddningstjänst etc
Antar det är för att det är väldigt tillförlitligt, men hur vet man att meddelandet gått fram om det endast är mottagare i minicallen? :humm:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Alla räddningstjänster kör egna lokala minicalnät för deltidarna
Den här Areial Oy dubbelstacken för vhf , ibland är det på uhf

Kan ni lyssna pp.med pocsagdecoder o scanner
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Märkligt att Kafeman med sina harranger om GSM-R inte skriver något surt om Minicall här i tråden.

12,5 eller 25khz bandbredd och 1200bps (eller vad det nu är) simplex som en hygglig del av tiden är idle. Där kan man snacka om ineffektivt jämfört med GSM-R :mrgreen: :mrgreen:

vet inte exakt hur det fungerar men det är väl inte osannolikt att meddelandena har löpnummer (för varje abonnent) och meddelandena skickas flera gånger, och mottagaren vet att den redan fått meddelandet om det har samma löpnummer som tidigare meddelande, och antagligen även samma text. På så vis ökar överföringschansen även vid tillfälliga störningar/signalbortfall.
Skriv svar