Ringkärna och dimmer, olämpligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Ringkärna och dimmer, olämpligt?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Henry skrev: 7 juni 2024, 18:11:11 Jo jag har visat den förr här.

Ingen krets men nej kommer inte ihåg den mer än att AN handlade om triac stryrning av stora induktiva laster.

Edit: sökte lite snabbt på ovan ord och hittade den, AN308 från ST:

https://www.st.com/resource/en/applicat ... ronics.pdf

Den på sidan 10 är den som jag byggt efter, utan diodbryggan till höger förstås.
All om elektronik hade ett bygge med primärreglering baserat på denna. Den ringkärnan brummade och det gick sisådär. Magisk rök osv.

En mikrovågsugbstrafo har andra egenskapef, bla högre läckinduktans precis som en svetstrafo som i appnöten.

Det kan man emulera med en serieinduktans. I AoE bygget var den på 100uH, tror man behöver kanske 10mH eller så.

Med en liten toroid så är serieresistansen högre vilket har samma begränsning. Har man rent resistiv last bör det fungera bättre. Tänker jag.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan nämnas att shunten i MOT:en var borttagen på min men jo en toroid kan kanske vara något annat, inget jag testat.

Triacen behöver dock vara en som klarar större stötströmmar, använde en från en som drev kompressorn i en rätt massiv värmepump och den blev inte ens ljummen vid max drag.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Då det inte är så stora laster kan man använda en effektransistor som last i en likriktarbrygga på primärsidan.

( bryggans ac är i serie med trafon, transistorn kopplas mellan + och minus samt styrs med en pot ( trådlindad )
Ju mer man styr upp transistorn desto mera ström dras genom trafon.
Detta är helt analogt ! Transistorn behöver en kylare .
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Mycket intressant. Hänger inte helt med ska dock erkänna, går det att få en enkel skiss?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Börjar fixa ihop lite till den här plastsvetsen. Fixat ett handtag och ett par hållare, kopparstång, till clipsen. Sågat ut och borrat och fixat en bit nylonplast och börjar montera ihop. Ska sätta dit en tryckknapp försatt dra igång den, eller ja när det är dagas att värma upp clipset.

Skriver i skrivande stund,hmm, ut en låda att husera allt i. Blir ett par kablar mellan själva lådan och , kan jag kalla det handtaget kanske… well, bilderna talar väl för sig.

Snyggt, nej, funktion ja…

Ska självklart slipa till myllningen också lite längre fram när den är färdig med alla saker i den. Sen så!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Henry skrev: 7 juni 2024, 21:04:58 Kan nämnas att shunten i MOT:en var borttagen på min men jo en toroid kan kanske vara något annat, inget jag testat.

Triacen behöver dock vara en som klarar större stötströmmar, använde en från en som drev kompressorn i en rätt massiv värmepump och den blev inte ens ljummen vid max drag.
Jo, utan shunt minskar läckinduktansen rejält, men splittad bobin ger mer än toroiden. MOTar har rätt hög lindningsresistans också.

Men ja, eb rejäl triac behövs. I AoE bygget var det en 25 eller 40A variant för en 500VA toroid. Viss överdimensionering är också nödvändig av trafon.

Men vid låg intermettens är det mindre viktigt. Ex en svets.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Blev rätt bra i slutänden. När jag gick över från att använda en bit koppartråd till de riktiga märlorna eller clipsen eller vad de nu heter så blev ringkärnan knappt varm, inte ens ljummen. Det lilla jag kommer använda den så kommer/får detta duga. Går något sönder, ja då är det en annan sak! Ska bara fixa till handtaget lite, vassa kanter. Men själva funktionen, klockren! Lagade en hylla i kylen av tunn, skör plast och det blev ju bara kanon! Ska ta en bild på den sen.

Video på funktionen här i alla fall.
Skriv svar