Ringkärna och dimmer, olämpligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Ringkärna och dimmer, olämpligt?

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan.

Behöver hjälp att damma av gamla glömda kunskaper.

Ska bygga en sådan där plastsvets för små metallclips som man smälter ner i plasten och lagar skador. japp, man kan köpa för några hundralappar men jag har allt hemma redan till att bygga det så varför inte prova först innan jag lägger pengar på en färdig… Will borde köpa en men men..

Jag har en liten ringkärna ca 6cm i diameter, låg effekt i den men verkar ok. Jag har lindat på ett antal varv av 2mm isolerad koppartråd och får ut ungeäfr 3,6VAC utan belastning. Med ett hemmagjort clips på , får testa med de riktiga sedan, så har jag runt 1v ut och tråden där glöder rätt fint. Ska ej ha den glödande dock uran bara varm, det är lite knepet. Varm så plasten smälter men inte för varm heller så det ”brinner” i plasten.

Många av de färdiga man köper blir så varma att clipsen glöder och det blir för varmt. Clipsen är också olika, 0,6mm resp 0,8 mm så bra att kunna reglera effekten.

Jag skulle vilja reglera effekten ut ur trafon. Dock med 3,6VAC så är det svårt med PWM, blir nog också för stora förluster i dioder osv när jag har pass små grejor , testade med en likriktarbrygga och det blev inget bra!

Så när det handlar om så små effekter, sitter jag och tänker på om inte det gör att styra på primärsidan istället?! Jag har en typ triac/tyristor dimmer/motorstyrning eller vad man nu kallar det. En billig billig skitsak från kina…

Vad tror herrskapet att använda en sådan att reglera effekten? Något säger mig långt bak att det är direkt olämpligt, men … men, jag har ju självklart testat redan och ja det går ju och fungerar. Men det är kanske andra saker som gör att man bör undvika det?

Självklart blir det lite värme i ringkärnan, men om det är pga styrningen med triac eller om det är pga värmen från min nya lindning (som också blir rejält varm) vet jag inte…

Åsikter eller tips för förslag?

Film kommer
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Ringkärna och dimmer, olämpligt?

Inlägg av MNorrgren »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bra läge för en vridtrafo, ett måste för alla hem med elintresse :mrgreen:

du skulle kunna två antiparallella dioder på sekundären för att minska med ca 0.7v, behövs hyggligt kraftiga
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det går att dimma en likriktarbrygga om du önskar det.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Om du använder en TRIAC-regulator(dimmer) på primärsidan är det viktigt att den negativa och positiva halvperioden blir lika stora.
Två andra metoder att reglera effekten
1) en glödlampa i serie med primärlindningen
2) variera varvtalet på sekundärsidan
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Optimalt med en vridtrafo, ser hade varit kanon! Lilla kruxet är att jag skulle vilja ha det ytterst litet och kompakt, så det blir en handhållen enhet eller i alla fall en liten bordsbenet och sedan sladdar till en liten hållare till själv delen som håller clipsen.

Ungefär som en sån punktsvets till batterier. Har en del tjocka kablar liggandes som skulle passa bra till detta!

Ett alternativ kanske hade kanske varit att ha två olika lindningar på trafon, men, det hade ju varit perfekt att kunna reglera steglöst för att anpassa till var situation, vissa plaster behöver kanske mer eller mindre värme!

Berätta gärna hur du menar med att dimma en likriktarbrygga! Nyfiken på det och osäker hur man gör det!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vridtrafon kan du ju ha en bra bit bort på kablen in bara du kan ställa lagom spänning

har du lindat på din ringkärnetrafo kan du ju lätt göra olika tappställen, ex ett per varv, vore nog det smidigaste nu

likriktarbrygga eller dioder, man tappar bara lite spänning och bränner bort en del av effekten i dioderna
funkar ok på låga spänningar
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja, får fundera lite på det!

Det bästa vore ju exakt att ha så många olika tappställen, nog det enklaste så. Men jösses en massa uttag art byta mellan haha. Men ja, det är ju ett alternativ! Nåja, skulle kunna ta vartannat varv om inte annat!

Men det slog mig, varför ska det inte kunna gå att använda en vanlig dimmer? Förr med 12v halogenlampor, där sitter ju en transformator i väggen, i dosorna eller i exempelvis badrumsskåpet. En rund liten puck, sitter det inte en liten transformator i dem? De riktigt gamla?

Numera är det väl såklart switchat men visst fasen är det en transformator i de äldre? Man styrde ju dem med en helt vanlig dimmer! Eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använde för väldigt många år sedan en triac lösning där jag kan reglera så stora induktanser som en mikrovågstrafo helt steglöst utan problem. Tror det var ST som hade en appnote om det en gång i tiden och ett schema som de hade gjort "lite" fel i vilket hade resulterat i kortis om man byggt det och om man haft noll koll. Påpekade detta lite lätt och de tackade sååå mycket och nästa version 1 mån senare så var det fixat med en ny och finare version.

trafo.jpg

Blev rätt nöjd med den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Henry.
Tack! Ser intressant ut! Vet vi pratat lite om den förut, men hade helt glömt den.

Kommer du ihåg vilken krets, schema osv? Kan ju vara värt att kika på!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo jag har visat den förr här.

Ingen krets men nej kommer inte ihåg den mer än att AN handlade om triac stryrning av stora induktiva laster.

Edit: sökte lite snabbt på ovan ord och hittade den, AN308 från ST:

https://www.st.com/resource/en/applicat ... ronics.pdf

Den på sidan 10 är den som jag byggt efter, utan diodbryggan till höger förstås.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ah, ja men då är jag med! Tack så jättemycket!!! Verkligen tack!
Ska kika på det! Försökte söka själv också men hittade nog inte riktigt rätt haha. Tack!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Henry

Kommer du ihåg vad detta är för komponent? DB3…
Är det en diac kanske? Spelar inte så stor roll vilken modell?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Clipsen i fråga… eller vad de nu heter…
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

DB3 DIAC ja, och DB3 är faktisk namnet på den.
Skriv svar