Hur spelar man in 10 kanaler audio samtidigt, hårdvara.....?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Hur spelar man in 10 kanaler audio samtidigt, hårdvara.....?

Inlägg av rysshack.se »

Tack för alla förslag! Får se hur jag gör, kanske eventuell tråd....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag antar att det stora problemet med flera ljudkort i samma dator är att de inte kommer ha samma klocka för samplingen och A/D-omvandlingen, så det handlar ju mycket om hur mycket tidsförskjutning man kan acceptera.

Annars är det ju helt klart den billigaste lösningen.

Man jag tror att det finns mjukvara som faktiskt kan synka ljudet från osynkade ljudkort, jag antar att man får göra nån slags mätning för att få justeringsvärden.

Jag tror också det finns ljudkort som kan använda varandras klocka på nåt sätt, så man har en masterklocka som de andra ljudkorten följer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, detta med klocka var orsaken till att jag föreslog att via S/PDIF ha ett ljudkort som "master" och synka de andra till det. Några få kort klarar detta.

Annars eftersom detta är elektronikforumet så kan väl en idé vara att köpa en driva IDENTISKA billiga USB-donglear, plocka isär och se hur klocka/oscillator fungerar, och ordna en separat extern oscillator som matar alla dessa. Tänk dock på att inte mata in signal till kretsar som har matningsspänningen avstängd (dvs sätt skyddsdiod, gärna schotky, från signal till USB-dongle-kretsens plusmatning). Med en hel driva USB-enheter så vill man nog ändå ha en hubb med separat nätagg och det kan ju också driva klockgenereringen.
BJ

Inlägg av BJ »

Tidsförskjutning är en sak, men det som kan hända med helt olika klockor
är att dom driver (drar sig).
Om man t.ex. spelar in ljud i en dator, och så samma ljud med en minidisk-spelare
och för över det digitalt till datorn, så kommer man att märka efter några minuter
att det inte är synkroniserat längre.
Ljudfilerna låter likadant, men den ena är lite, lite långsammare än den andra.
Det blir alltså så liten skillnad så att skillnaden i tonhöjd inte går att höra.

Samma sak händer om man tar två cd-spelare av samma märke och modell
med samma skiva i båda - efter en liten stund så är det inte synkroniserat längre.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

MiaM skrev: 5 juni 2024, 22:48:20 Annars eftersom detta är elektronikforumet så kan väl en idé vara att köpa en driva IDENTISKA billiga USB-donglear, plocka isär och se hur klocka/oscillator fungerar, och ordna en separat extern oscillator som matar alla dessa.
Gravt sidospår: Just detta har jag sett att man gjort med billiga TV-donglar där man matar ett helt gäng från gemensam TCXO för antenndiversitet eller mer avancerade SDR-skenarier.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

danwi skrev: 2 juni 2024, 21:56:25 Behringer X32 Rack (digitalmixer) har 16 micingångar men kan byggas ut med expansioner till 32 kanaler. Den kommer med USB-gränssnitt för att spela in alla 32 kanaler separat och kostar 16890 kr på Thomann.
Det skulle räcka med XR18 som också fungerar fint att köra som ljudkort till datorn över USB. Den är dyrare än Focusritekortet men du får 18-kanaler.
BJ

Inlägg av BJ »

Innan man köper mixer, så tänk på att läsa betyg på internet först.
En del mixrar som kopplas in med usb har störande ljud på inspelningarna,
vinande eller tjutande ljud.
Jag kommer inte ihåg just nu vilka det gäller, men jag läste om Behringer xenyx
när jag såg det, och valde en Mackie-mixer efter tips här i forumet.
Skriv svar