Felkod i20 på diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Farbror Nick

Felkod i20 på diskmaskin

Inlägg av Farbror Nick »

Hejsan,

Jag vet att det redan finns en och annan tråd om denna felkod här och på andra forum men ingen som beskriver det problem jag upplever. Så här kommer det.

Märke: Electrolux
Modell: ESF4661ROW
PNC: 91108602100

Felkod i20 när det är 30 minuter kvar på eco-programmet. Det enda som verkar hjälpa är att öppna maskinen och låta den svalna helt innan den går att köra vidare. Felkoden dyker alltid upp tre gånger under ett program och enda sättet att köra vidare varje gång är att öppna luckan och låta maskinen svalna helt. Alltså tar det typ en hel dag att köra en diskmaskin, sjuuuuk frustrerande.
Jag har bytt pressostaten, felsökt pumpen, gjort rent med diverse borstar och medel i alla möjliga vrår, kollat alla slangar (inga stopp att prata om) och packningar (läcker ingenstans), spolat den baklänges, rengjort alla filter, fyllt på salter osv. Inget hjälper.

Jag har provat alla program, felkoden dyker alltid upp när maskinen försöker tömma vatten och den är varm. Jag hör hur den försöker tömma flera gånger innan den ger upp och i20 börjar blinka.

Med tanke på detta så misstänker jag krypström i styrenheten eller någon annanstans, men vill höra mig för innan jag börjar beställa diverse reservdelar. Maskinen har använts i ca: 6 år.

Alla tips och råd är välkomna. Jag gillar att laga och hatar att slänga sådant som kan / bör fungera.
Tack!
Haralt

Re: Felkod i20 på diskmaskin

Inlägg av Haralt »

Har du läst bruksanvisningen(världens minst lästa bok) för din diskmaskin. Där kan stå vad för fel som kan uppstå och avhjälpning.

Det har inte hamnat något fiskben, hårnål eller liknande inne i tömningspumpen?

Men vad står det att den felkoden i20 betyder då?

Finns det någon nivågivare för vätskan i sumpen så diskmaskiner vet när tömningspumpen tömt färdigt?

En vanlig hederlig analog diskborste och kökshandduk, är inte så dumt, används här. Funkar alltid, aldrig någon felkod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Farbror Nick

Inlägg av Farbror Nick »

Hej och tack för svaret.

Felkod i20 betyder att maskinen har problem att tömma vatten.

Jag har borstat i alla vrår med olika flaskborstar samt plockat isär pumpen och inspekterat den mer än en gång. Allt är i sin ordning där.
Jag har även bytt pressostaten / tryckvakten / nivåmätaren utan framgång, så den var det nog inte heller något fel på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle invänta tills Danny ser tråden, och gissningsvis kommer med korrekt lösning :)
MicroMek

Inlägg av MicroMek »

jag hade det problemet en gång: då var det en liten, liten, helt osynlig glasbit som låg där och blockerade. Så kolla noga...
/M
Farbror Nick

Inlägg av Farbror Nick »

Tack för tipsen och svaren. Det är inget som ligger och blockerar i maskinen och problemet uppstår som sagt när maskinen är varm och vill tömma vatten. Om jag väntar tills den svalnar så går det jättebra att tömma.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tycker spontant det låter som något tok med avloppspumpen, som får den att inte fungera ordentligt när den är varm.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Ta bort pressostaten och spruta in varmt vatten genom hålet till sumpen (tryckkammare).
Väldigt vanligt att tryckkammaren i sumpen kläggar igen.
Kan även bli skumma problem om det finns överledning till jord i värmeelementet.
Farbror Nick

Inlägg av Farbror Nick »

Tack för svaren.

Jag har använt små flaskborstar och borstat i alla små vrår i maskinen, inklusive ledaren ut till pressostaten. Har även bytt pressostaten för att försäkra mig om att det inte var den som var defekt. Inget utav detta har hjälpt, felet kvarstår men samma karaktär.

Det sistnämnda problemet som Danny nämner, om överledning i värmeelementet, kan detta triggas när pumpen aktiveras och maskinen är varm, och då få pumpen att slå ifrån?
Haralt

Inlägg av Haralt »

Körs värmeelementet i diskmaskinen, efter vattentömningen, för att torka disken?
Eller torkas diskgodset av egenvärmen? Jag vet inte hur det är.

Jag använder ingen diskmaskin, utan använder analog diskborste. Sådan ger sällan felkoder.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Tryckkammaren kan du inte rengöra på något annat sätt än att spruta igenom med varmt vatten.

Jag brukar använda typ en sådan här, och koppla på där pressostaten sitter monterad:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000039991
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Farbror nick: Generellt tips är att lyssna på danny här, han är i princip ett levande uppslagsverk över vitvaruproblem, jag skulle kunna sätta pengar på att hans lösning är den rätta :)
Farbror Nick

Inlägg av Farbror Nick »

jag följde dannys råd och sprutade in massor med varmt vatten i kopplingen där pressostaten kopplas på. körde igång maskinen igen och fortfarande samma problem.

är det värt att ringa en tekniker från elektrolux för 2000 sek eller ska maskinen helt enkelt bytas ut?
BörjeLundin

Inlägg av BörjeLundin »

Haft samma felkod och löste det genom att plocka bort pressostaten och blåsa med tryckluft från baksidan in i kanalen där den suttit monterad. Hade dessförinnan försökt få rent med varmvatten o dyl från insidan utan att lyckas.
Farbror Nick

Inlägg av Farbror Nick »

Hej Börje,

Tack för svaret. Kör du tryckluft på burk eller kompressor?
Skriv svar