Frågor om Atmel SAM D11

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tobiasger

Frågor om Atmel SAM D11

Inlägg av tobiasger »

Köpte några Atmel SAM D11D14A (https://www.digikey.se/sv/products/deta ... UT/5226474) för att försöka förstå hur dessa kan användas med I2C eller UART för att läsa värden och skicka vidare detta till en Teensy.

Har lyckats ladda upp en Arduino-bootloader och har nu laddat över en Blink-sketch bara för att se att det fungerar. Vi programmering så får jag inte programmeraren att reseta eller sätta D11 i programmeringsläge. Jag kan dock ha en anslutning som är kopplad från reset-pinen med ena änden lös och sedan snabbt "doppa" anslutningen i GND på breadbordet för att reseta eller "doppa" två gånger snabbt för att sätta D11 i programmeringsläge. Jag vet inte vad den exakta termen är, men dubbeldoppet får den att sluta köra programmet och blir öppen för att föra över ny kod.

Jag har försökt förstå hur detta fungerar och om det åtminstone skulle gå att ha en taktil switch för detta istället för att behöva doppa anslutningen i GND. Jag har då testat följande:

1) Koppla reset-pinnen till pull up-resistor på 10K som går till 3.3V och sedan anslutning från reset-pinnen till switch, sedan andra sidan av switchen till GND. Men då försätts D11 i konstant reset-läge, som jag uppfattar det. Lampan slutar blinka. Tryck på switchen gör ingen skillnad.
2) Pull down-variant där 10K resistor går till GND och sen andra sidan switchen till 3.3V, men då blir det motsatt effekt, att D11 kör programmet konstant och inget händer när jag trycker.
3) Även testat att koppla direkt från reset-pin till switch och sen andra sidan till GND utan resistor, men då går den till konstant reset-läge, precis som det jag provade först.

Jag vill helt enkelt bara kunna ersätta "doppandet" av anslutningar från reset-pinne till GND med en taktil switch, men ingenting verkar fungera. Missar säkert något jätteuppenbart!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Frågor om Atmel SAM D11

Inlägg av Icecap »

Om jag fattar rätt har du köpt en blank krets. Arduino har gjort ett förarbete vid att programmera in en bootloader men den måste läggas in i den blanka krets först.

Alltså måste du ha t.ex. en AVRISP eller vad som behövs för att lägga in ett program i kretsen.

Och har du den funktion är det lika bra att helt skippa Arduino-delen o bara skriva "vanliga" C-program.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Kollar man här så borde du kunna byta tråden mot en switch.
Två tryck på reset -> programmering
https://oshwlab.com/wagiminator/samd11d ... ment-board
Du har inte fått tag i en konstig switch då?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Arduino använder DTR på serieporten för att resetta kretsen. Antar du använder USB. Har din USB till serieportsomvandlarkrets DTR-pinne, har du kopplat in den?
tobiasger

Inlägg av tobiasger »

Icecap skrev: 3 juni 2024, 06:35:42 Om jag fattar rätt har du köpt en blank krets. Arduino har gjort ett förarbete vid att programmera in en bootloader men den måste läggas in i den blanka krets först.

Alltså måste du ha t.ex. en AVRISP eller vad som behövs för att lägga in ett program i kretsen.

Och har du den funktion är det lika bra att helt skippa Arduino-delen o bara skriva "vanliga" C-program.
Yes, det är en blank krets som jag, kanske lite okonventionellt, lyckades programmera en Arduino-bootloader till med hjälp av en kinesisk ST-LINK V2-klon och OpenOCD. Har även lyckats skicka över sketcher som kompileras/verifieras av Arduino IDE till en .elf-fil, och sen med samma ST-LINK genom OpenOCD och arm-none-eabi-gdb i symbios skickas .elf-filen över till kretsen. Dock kräver varje överföring av sketch att jag sätter kretsen i bootloader-läge genom att "dubbelklicka" mot GND som jag beskrev ovan, innan sketchen kan skickas över. Samt "enkelklick" för att resetta den efter överföring.
hawkan skrev: 3 juni 2024, 07:31:03 Kollar man här så borde du kunna byta tråden mot en switch.
Två tryck på reset -> programmering
https://oshwlab.com/wagiminator/samd11d ... ment-board
Du har inte fått tag i en konstig switch då?
Jag har följt exakt det där schemat faktiskt, men får det inte att fungera. Jag använder dock en SPST-switch, dvs fyra ben. Kan det vara det som är problemet?
rvl skrev: 3 juni 2024, 07:31:30 Arduino använder DTR på serieporten för att resetta kretsen. Antar du använder USB. Har din USB till serieportsomvandlarkrets DTR-pinne, har du kopplat in den?
Som nämnt i svar ovan så använder jag i brist på USB-breakout en ST-LINK V2-klon med OpenOCD och arm-none-eabi-gdb.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag har följt exakt det där schemat faktiskt, men får det inte att fungera. Jag använder dock en SPST-switch, dvs fyra ben. Kan det vara det som är problemet?
En SPST on-off är väl två ben som mest? Mät motståndet med multimetern över switchen och se att det växlar mellan lite och mycket
Skriv svar