elcykelbatteri

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry

Re: elcykelbatteri

Inlägg av Henry »

ds77 skrev: 2 juni 2024, 19:43:47 Deras uträkning är förmodligen 10x2000mAh = 20000 mAh.
Vilket förstås enbart är för att lura folk.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Lämna batteriet till återvinningen och se det som läropengar.
Jag konverterade en äldre elcykel från blybatteri till Li-ion för tre år sedan och beställde ett måttanpassat batteri på 10.5 Ah från https://batterikungen.se/
Batteriet kom på en vecka, det kostade 3200 SEK inkl frakt och moms utan laddare och nu har batteriet använts i snart tre år.
Fungerar bra, väldigt nöjd.
Jag skrev lite om bytet i denna tråd:
viewtopic.php?p=1628673#p1628673
ds77

Inlägg av ds77 »

Henry skrev: 2 juni 2024, 19:44:51
ds77 skrev: 2 juni 2024, 19:43:47 Deras uträkning är förmodligen 10x2000mAh = 20000 mAh.
Vilket förstås enbart är för att lura folk.
Naturligtvis, du förklarade det bra lite ovanför.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag är väldigt överraskad att amazon tillåter detta skit på deras plattform, det var bättre förr med detta där.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Tittar lite på sådana här batterier. Ett av dom är på 9800 mah. Är detta rätt? https://swe.grandado.com/products/18650 ... ZsEALw_wcB
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Självklart inte, läs på andra sidan om vad jag skrev om max kapacitet på 18650 batterier.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Janson1 skrev: 2 juni 2024, 20:08:59 Tittar lite på sådana här batterier. Ett av dom är på 9800 mah. Är detta rätt? https://swe.grandado.com/products/18650 ... ZsEALw_wcB
Ja, och om de inte motsvarar dina förväntningar kan du ju alltid returnera dem till Grandado. Här är returadressen de uppger i sin blankett:
MEDIAPRESS LIMITED
RM 2004-D, Wing Tuck Commercial Centre,
177-183 Wing Lok Street,
Sheung Wan HK, Hong Kong SAR :)

De uppger en annan returadress för batterierna:
RM A08, 6/F, Manson Industrial Building, 8 A Kung Ngam Village Lane, Shau Kei Wan, Hong Kong SAR, :roll:

Mitt råd, kolla alltid vad som ligger bakom fasaden. Visst kan man köpa i andra länder, men för mig skall företaget ha en riktig gatuadress med telefonnummer osv, då inom EU och Europa.
bjornj

Inlägg av bjornj »

Deras uträkning är förmodligen 10x2000mAh = 20000 mAh.
Det låter synnerligen sannolikt att det är så de har räknat ut det.
Specen skall ju gälla för 20Ah vid 36V. Mycket lömskt.
Amazon återkom omedelbar med önskemål att jag skall vända mig till
säljaren i Kina med bilder och video på den trasiga produkten.
Men det är ju Amazon som är säljaren och ingen annan. Det är de som tal betalt.
Om jag köper en köttbit på ICA som är möglig. Inte ber ica mig att vända mig till slakteriet.
Om jag köper en bil på en bilfirma som det är fel på. Inte ber de mig att kontakta volvo.
Nen det borde Amazons sak att rätta till saken.Sedan får de göra upp med säljaren efteråt.
Men Amazon vill säker komma unda med så så lite besvär som möjlig och låta någon annan ta
ansvaret.

Så här ser svaret ut.
Man fattar knappt vem som skriver vad.

B0CKSLSK94
Elcykel Li-ion batteripaket 36V 20000mAh 10S1P 18650 Litium Uppladdningsbart batteripaket Elcykel Scooterbälte 20A BMS+42V 2A Laddare för elcykelmotor
shipping iconFörsändelsedatum:: 2024-maj-18 04:06 CET
Beställningsinformation
DITT SAMTAL MED
DA-TAO
2024-jun-02 18:54
Kära Amazon Seller,
Det här är Amazons kundtjänst-team. En kund kontaktade oss med några frågor om ett köp de gjort från dig. Här är en beskrivning av problemet:
Produkt: B0CKSLSK94
Beställningsnummer: 404-5887457-7065914
Begäran om retur: Nej
Orsak till kontakt: Cx has received item but i does not meet the expectations and what is written in the description.
The battery actually has a much lower performance. 3.5 Ah at best. Please help cx further
Vänligen svara på denna begäran inom 48 timmar.
Tack,
Amazons kundtjänst
2024-jun-03 04:07
Hej, tack för ditt svar
Om det finns några problem med produkten, vänligen ge foton eller videor
Om det verkligen är ett problem med vår produkt, kommer vi effektivt att skydda dina köpares intressen
Tack för ert samarbete
Löste det här ditt problem?
(Vi kommer att dela denna feedback med säljaren för att hjälpa dem att förbättra sin service i framtiden.)
JaNej
Prins Valiant

Tag ett foto och gör som de säger, även om det verkar löjligt att fotografera i detta fall. Själv skulle jag exempelvis ta ett foto på en luftavfuktare som slutat att avfukta, för att kunna reklamera. Vad visar fotot? Knappast att den ej avfuktar för att gasen smitit ut. Kanske är de så att säljaren vill ha bevis på att du verkligen äger produkten.
Kämpa på. Se även länk https://www.amazon.se/gp/help/customer/ ... 46UFNMFNKN
där det står hur du skall gå vidare ifall du uppfattar att ditt klagomål ej behandlats på rätt sätt.
Faktum kvarstår, batteriet du köpt skall vara kraftfullare än det befintliga var från början.
Prins Valiant

Generellt kan det verka som om jag är emot företag som Amazon och liknande, men ack nej. De har många mycket bra produkter, speciellt de som kommer från europeiska leverantörer med Amazon som transportör. Oftast mycket snabba leveranser. Själv söker jag ofta på tyska amazon.de med engelsk text. Där finns i princip allt, ofta från tyska seriösa leverantörer. Tag reda på vad produkten du söker heter på engelska och sök! Kolla ifall de levererar till Sverige. Beställ den på tyska hemsidan. Tryggare att söka på den tyska marknaden, än på en länk för direktransport från leverantör i Kina.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Köper så långt det bara går där Amazon själva har grejerna i lager, ytterst sällan från säljare i andra länder.

Fick samma problem med ett batteri från Aliexpress en gång där de behövde bevis. Sade att storleken på det batteriet inte alls kunde vara ett 20Ah och lade upp bilder på andra som var på 20Ah likaså på mitt som också var det och visade den markanta skillnaden i storlek, bilden var fejk men priset var rätt.

Det var inte bevis enligt säljaren för batteriet var visst på 20Ah för det stod det på batteriet och i beskrivningen, aliexpress höll med. :wall:

Ok det är så det är, så jag öppnade batteriet och tog bild på batteriernas kapacitet vilket stod klart och tydligt på batterierna vilket var 2.5Ah och med 5 parallellt blev det 10Ah. Säljaren menade att det var bara fejk och fejkade till ett eget test där han visade 20Ah med en riktig industriell batteri laddare och urladdare, men det var så uppenbart fejk med ett glapp i bilden vid ett ställe att det var pinsamt. Men aliexpress höll med säljaren igen. :wall: Så jag tog och visade bilder var 10:de minut på i och urladdning av ett batteri som förstås bara hamnade på 2.5Ah. Denna gång höll säljaren käft och alibaba höll med mig och gav alla pengar tillbaka.

En bild på batteriet är tyvärr inget riktigt bevis i dessa fall, bara en bild på kapaciteten på ett av de enskilda batterierna i det är bevis som bör gå igenom.

Eftersom batteriet inte såldes av Amazon så blir det kontakt med säljaren av det istället, hade du handlat det av Amazon själva så hade du fått pengarna tillbaka utan snack. Nu medlar mer Amazon och kan även gå in och kan ge ena eller andra rätt om inget kommer överens.
Senast redigerad av Henry 3 juni 2024, 18:42:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Precis såhär är det oftast vid reklamation mot kineser. Även om man köper en maskin för miljoner och en komponent för 300kr ska bytas krävs utförliga bildbevis.

Enda sättet att undvika huvudvärk är att ta utförliga referenser/recensioner och inte köpa saker som är för billigt för att vara sant.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant. Det är väldigt känt att kina säljare vill fuska en hel del och gör så med, bara överraskad att Amazon inte permbannar alla direkt.
bjornj

Inlägg av bjornj »

Någonting är skumt här. Det är ju Amazon som annoserar och tar betalt för varorna. Om de har den i lager eller
bara förmedlar köpet borde väl inte spela någon roll. Amazon borde ta hela ansvaret för att varan uppfyller de
krav som de påstår att den skall klara. Eller finns det något kryphål i lagstiftningen som gör att de inte behöver ta ansvar för vad
de säljer? Att de kan lasta över allt ansvar på köpare och leverantör att samordna en eventuell retur av varan.
Amazon påstår ju att de har 30 dagars returrätt. Gäller inte den i detta fall?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du vill använda returrätten/ångerrätten får du antagligen själv betala frakten?

Ska du få Amazon/säljaren att ta kostnaden för frakten måste du övertyga supporten om att det är fel på produkten, tänk på att de förmodligen kan lika mycket om elektronik som en pizzabagare, det gäller att skriva övertydligt.
Skriv svar