Kretskort med problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
oskididad

Kretskort med problem

Inlägg av oskididad »

Hej!
Har ett kretskort från 2009 som styr en Cinderella förbränningstoalett. Det sitter en separat transformator innan kretskortet som tar ner spänningen till 12 V och ett externt stöd-batteri (för att köra en kyl-fläkt om det blir strömavbrott) som jag bytte förra året. Nu har toaletten börjat uppföra sig konstigt och dör ibland när dsen precis startat värmeelementet efter att man tryckt på spolknappen och alla mekaniska luckor öppnats och stängts (elmotor) . Lampan som normalt alltid lyser grönt slocknar och fläkten stannar. Drar man ut kontakten ur väggen, väntar 10 sekunder och sedan stoppar in den igen så resettar det hela och allt funkar som vänligt igen. Nu kan man spola igen och då går allt som det ska. Och sedan kan det funka någon dag innan samma problem återkommer.

Läser man runt så verkar rekommendationen vara att "byta kretskort". Men det är inte billigt att byta kretskort, exakt samma modell finns inte längre utan man behöver "anpassa" ett modernare kretskort och skjuta in nytt program, samt byta termoelement mm.

Så min tanke var om det är något enkelt, exempelvis en eller två dåliga kondingar?

Tidigare har jag kunnat fixa en Indesit tvättmaskin genom att byta kondensatorer på kretskortet, men där det var väldigt tydligt att de spruckit i toppen. ( Om ni kommer ihåg skandalen med försäljning av elektrolyter med fel volt-tal för några år sedan...)

I bilagan finns en bild av de två största elektrolyterna på kretskortet . Kan någon kunnig uttala sig om även denna/dessa kondensatorer är trasiga och om ni tror att detta skulle kunna orsaka de problem jag ser.

Vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thomas_gbg

Re: Kretskort med problem

Inlägg av thomas_gbg »

Ta en bild på hela kretskortet så är det lättare att få en överblick och hitta möjliga felkällor.
Senast redigerad av thomas_gbg 27 maj 2024, 20:36:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det inte finns chans för att det som har missfärgad toppen kommer utifrån ska de kondingar DEFINITIVT bytas.

Med den ålder är det en bra chans (dålig risk?) att de generellt är trötta.
oskididad

Inlägg av oskididad »

Hej!
Här är en bild på hela kretskortet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Jag hade börjat med att rengöra kortet med elektronikrengöring då jag tycker det är en massa gul goja överallt. Det kan ge krypströmmar och en massa konstiga fel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med både om att göra rent och byta kondingarna.

Men också: det är rost på kanterna på utrymmet kortet sitter i. Om det inte går att undvika fukt så häll i en del av rätt sorts kattsand, den som är lämpad för att suga upp fukt i allmänhet, och som kan "regenereras" genom att torkas i ugn. Eller för den delen lägg i några sånadär "silica gel"-påsar som ibland är förpackade ihop med ny elektronik.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Man kan inte lita på att en konding måste ha lyft på hatten för att vara dålig. Jag har sett många som sett bra ut men ändå varit kassa.

Tycker däremot inte att det bruna ser ut att komma från kondingen.
oskididad

Inlägg av oskididad »

Hej!
Tack för all feedback!
Jag köpte elektronikrengöring på Kjell&Co och beställde kondensatorer från Conrad. Kondensatorerna har inte kommit ännu, men jag rengjorde kretskortet och satte ihop det hela igen, därefter har allt fungerat utan glitchar. Om felen återkommer byter jag kondensatorerna. Återkommer isåfall med besked.
Mvh Ulf
Skriv svar