Batteriet är på 36V 10.5 AH enligt märkningen.
Jag googlade efter ett nytt och hittade en hel del med varierande priser. De kan ju vara rätt så dyra.
Priserna låg mellan 450kr till 5000kr och däröver. Jag såg ett för 450kr med 100Ah och det låterju nästan osannolikt.
Jag beställde ett för 850kr på 20 Ah väl medveten om att det kanske var för bra för att vara sant.
Batteriet kom häromdagen och det var mycket mindre och lättare än det gamla. stort som en vanlig bok ungefär.
Positivt var att det blev gott om plats i aluminiumprofilen som batteriet är inbyggt i.

Jag kopplade in batteriet och det verkade fungera rätt normalt. Visserligen sjönk spänningen vid högre belastning men det
återhämtade sig snabbt. Men efter några kilometer så var nivån nere på en eller två pluppar så det verkar som om batteriets kapacitet
är proportionellt mot dess storlek.
Frågan är, den Amperetimmekapacitet (20Aah) som angavs i annonsen, är det ren bluff eller hur har man kommit fram till den siffran.
Dessutom, jag öppnade det gamla batteripaketet och hittade ett kretskor med en del halvledare. Bla så finns två tunna kablar till en brytare
som verkar kontrollera en "relä"funktion som öppnar upp huvudströmmen.
Så kan det ju också vara någon slags laddningsregulator som styr laddströmen.
Frågan är, vågar jag använda min laddare direkt på det nya batteriet eller är det risk att jag bränner den?