Nya RT-datorn

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nya RT-datorn

Inlägg av Mickecarlsson »

Sitter med ett trasigt CPU-kort från en som fått tag på NOS byggsatser av RT-datorn. Tyvärr hade kortet ”ärgat” på vissa ställen, och vissa komponenter och socklar hade beläggningar, men det hindrade inte personen att löda ihop kortet. Jag har gått över kortet med mikroskop, mätt alla banor och hittade då en bugg i schemat. Det visade sig att IC10 (74LS10) matas från ”utsidan” av 74LS244, schemat är ritat med IC10 på ”insidan” av adressbussen.
Det nya schemat ligger på Github.
Där är fortfarande fel på kortet. Jag får snygg E-klocka, jag kan se att E800 adresseras (minnet på videokortet) men får inte upp något på skärmen. Nu är det dags att hänga på min logikanalysator på bussen så jag ser om jag tappar någon bit eller adresspinne.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Då funkar detta CPU-kort.
Det var en mikroskopisk liten lödbrygga mellan pinne 6 (A1) och pinne 12 (D6) på en sockel för 2114. Hittade den när jag körde ”pip-test” med min 121GW multimeter (inga IC var monterade på kortet).
IMG_5119.jpeg
Jag har börjat testa minneskortet CÅ-814, det är riktigt ostabilt. Kör med en rad av 4116, men får minnesfel efter adress 0F7F.
Gav upp för i kväll, ska se lite fotboll nu.

EDIT: Minneskortet CÅ-814 har 4116, inte 2114.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickecarlsson 18 juni 2024, 08:34:21, redigerad totalt 1 gång.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Man får flashback från 80talet när man fick sitta å avsyna kort med eventuella lödbryggor. Just det där att lödmasken var onödigt tilltagen och inte gjorde jobbet mellan ben på DIL kapslarna hade jag förträngt :lol:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Då kör RT-datorn FLEX 3.01 :P
Efter mycket letande och en avancerad gissning samt en liten notis som påstod att sista versionen av FLEX var 3.01 kan jag konstatera att FLEX 9.0 och 9.1 egentligen är FLEX 2.90 och 2.91, men döptes till 9.0 och 9.1 då dessa två versioner var sk. Generic FLEX.
Dessa versioner var avsedda att addera egna IO och disk-drivrutiner.
Jag hittade en FLEX.COR som jag appendade med RT-datorns IO och diskdrivrutin för Double Density, och den bootade snällt :D
Nu måste jag räkna om mitt EPROM på kort 836 då denna FLEX är större än 9.1.
IMG_5162.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevligt!
Efter mycket letande och en avancerad gissning samt en liten notis som påstod att sista versionen av FLEX var 3.01 kan jag konstatera att FLEX 9.0 och 9.1 egentligen är FLEX 2.90 och 2.91, men döptes till 9.0 och 9.1 då dessa två versioner var sk. Generic FLEX.
Om detta kan anses vara säker information så kan det kanske vara bra att lägga in det på Wikipediasidan om FLEX (som jag utgår från finns)?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Jag måste forska mer, det som hjälpt mig är datumstämpeln på FLEX.COR, jag håller på och sammanställer alla datum för FLEX.COR och FLEX.SYS. Vissa datum är från 1999, gissar att det var när disketten skapades eller en backup kördes. Andra är från ”verkligt” datum i början av 80-talet.
Det jag skulle vilja ha tag på är originaldisketter med FLEX så jag verkligen kan verifiera detta. Tyvärr är det lättare att hitta en tand från en höna än en originaldiskett med FLEX :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Diskett? Du menar FLEXskiva? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
mrDean

Inlägg av mrDean »

Hej!

Kände att jag var tvungen att registera mig på forutmet då mitt jobb med att bygga RT-datorn på riktigt börjar nu.

Micke har sett till att mina kort fungerar vilket jag är oerhört tacksam för :-D, jag skall nu leta efter diverse viktiga komponenter samt bakplan ocj lämplig monitor(tror denna är relativt säkrad) tangentbod skall byggas. Dessutom skall jag bygga en passande låda till allt. tanken är en allt-i-ett dator där bakplan, kort, skärm och tangentbord och floppy skall byggas in.

(Detta kommer tyvärr ta lite tid då det är lite av en bristvara :-(.....)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mrdean: Du är i gott av sällskap, det finns många här som har projekt som sträcker sej över decennier ;)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

mrDean skrev: 31 juli 2024, 10:56:16 Micke har sett till att mina kort fungerar vilket jag är oerhört tacksam för :-D
Hej Martin,
Välkommen hit :D
Det var lärorikt och kul att felsöka dina kort, jag har skrivit om det här på forumet hur jag hittade felen och fick i gång dom. Det hjälpte enormt att jag har en fungerande RT-dator.
EDIT:
Skrev om minneskortet i Senaste reparationen
mrDean

Inlägg av mrDean »

Jag kikade lite i tråden och hittade info om bakplanet, i en länk till ebay fan jag denna

https://www.ebay.com/itm/284291135884?i ... R_CmnP6gZA

Vad tror ni, är detta ett bra bakplan till min RT-Dator, eller skall man cadda upp ett eget?, har ju ett jag fått låna av Mickecarlsson sålänge, men vill nog ha något större och mer permanent framöver :-D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Jag tog mig tid till att göra ett backplane till nya RT-datorn i Kicad (7.x). Finns här: https://github.com/mickecamino/RT-dator ... -Backplane
ASEA

Inlägg av ASEA »

Snyggt! :)
Skriv svar