Nytt digitalt låssystem ILOQ

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASEA

Nytt digitalt låssystem ILOQ

Inlägg av ASEA »

Nytt och nytt, verkar ha funnits ett tag. Men nytt för oss hyresgäster.
ILOQ S10
Mekaniska nycklar(alla likadana) med ett inbyggt krypteringschip som kan läsas av låscylindern.
Chipet programmeras för rätt cylinder och nyckeln kan vridas runt då om man har rätt behörighet. Det går även tidsstyra, tex till tvättstugedörren och man får då bara åtkomst den tid man bokat.
Inga batterier eller sladdar behövs varken till nycklar eller cylindrar för grundläggande funktion.
Enskilda nycklar kan spärras när som helst.
Rätt intressant system, vaktis kunde inte förklara hur det funkade så blev lite nyfiken.
Videorna nedan förklarar en del, hoppas säkerheten förbättrats sen dess(gammal video).
Rätt smart och intressant system, men man undrar lite hur supporten är lokalt när det inte funkar(typ på fyllan klockan tre på morgonen 8) )

Man undrar ju också lite över den juridiska aspekten, även utan uppkoppling mot centralsystem(verkar som ytterdörrarna är uppkopplade här(...och tvättstuga såklart då det är kopplat mot onlinebokning)) så loggar nycklarna data.
Upp till 160000 poster som kan läsas och troligtvis gör det var gång man passerar ytterdörrarna.
Krävs ju inte så mycket fantasi för förstå att detta kan användas för idiotkontroll på hyresgästernas rörelser. Ingen som helst info har utgått hur denna data används, borde bryta mot nån lag tycker man ..... :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Nytt digitalt låssystem ILOQ

Inlägg av Glenn »

Lyssnade på en säljare som ville sälja på oss (som i jobbet) det där för flera år sedan, blev inte riktigt imponerad, men det är ju ett stort problem med vanliga låscylindrar när folk tappar bort nycklar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Bra idé, usel design. :doh:

Vad det gäller loggning, har du bara din GDPR-dokumentation välskriven där du anger vad du sparar och hur länge du gör det samt vad som händer med datan efter en hyresgäst flyttat, nyckel som tappas etc etc är det inga problem med detta.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Ingen GDPR info alls, bara datum och underskrift för uthämtning nyckel nrxxxx, inget finstilt eller info hur eller vad som loggas. :humm:

Alltså kommunerna har ju jäkla problem med de vanliga mekaniska nyckelsystemen.
Så de tycker så klart att detta är ett supersystem även om det är initialt kostar mer.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Hmm, du behöver inte berätta för nyckelhämtaren hur datan hanteras, men hen kan begära ut det och då är det viktigt att dokumentationen finns. Jag skrev vår GDPR-dokumentation för vårt larm/passagesystem, den som tog över mig tog över dokumentationen.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Undrar hur låset klarar en blöt vinter med fukt. Pratade med en som har detta lås på ett ställe, man får inte sätta in nyckeln för fort, då genereras inte tillräckligt med energi för att få igång CPU’n i låset.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det är olika låscyl för inomhus och utomhus så troligtvis högre IP.
Detta med att man måste föra in nyckeln tillräckligt sakta verkar vara det vanligaste problemet för hyresgästerna, påpekades flera gånger.
Personligen retar jag mej lite på nyckelns utformning, påminner om en gammal Fordnyckel av sämsta sort. Men tvärtemot fordnyckeln där det inte spelar nån roll hur du vrider den för att få in den låset, alltså 180-180 grader. Så måste du stoppa denna exakt rätt i låset, vilket är rätt korkat utformat då den från ena sidan och toppen alltså ser rätt liksidig ut. Speciellt för gamla människor eller andra med lite nersatt syn. Likaså hålet cylindern där du stoppar in nyckeln som är lite bredare upptill, vilket man ser med bra syn eller förstoringsglas. Här kunde man gjort den liksidig eller en bättre och tydligare design tycker jag så det inte råder nån tvekan hur nyckeln ska köras in... :vissla:
JanErik

Inlägg av JanErik »

Finländskt system ja, vanligt på hotell.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Verkar som många kommuner satsar stenhårt på detta system.
Informationsvideo för kommunerna, 45min lång, men sevärd om man tycker detta är intressant!

Angående att vända nyckeln rätt innan man kör in den i låset, det är en urgröpning på ena sida för tummen som gör detta naturligt efter lite användning (om man är högerhänt :wink: ).
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Vi har haft systemet i vårt husbolag flera år. Ja googlade mig fram till vilket chip som fanns i nyckeln när de kom, men har aldrig provat diskutera med nyckeln, än mindre med låset. Sen dess verkar de ha satsat en hel del på marknadsföring med bland annat före detta Formel 1-föraren Kimi Räikkönen som ambassadör.

Ibland får man försöka skjuta in nyckeln flera gånger, men det lycks alltid till slut. Värst var det när nån inhyrd fönstertvättare hade fått onödigt stor nyckelknippa från disponenten och med våld försökt få in en halvmodern Abloynyckel i en grannes dörrlås. Låssmeden fick jobba ett bra tag för att få ut den.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Jag blev nästan lite sugen på att köpa en cylinder för dissektion, men priset för en ny avskräckte lite...

Kommunikationen mellan nyckel och cyl verkar vara 1-wire och sen kan man även klippsa in NFC-chip(den blåa biten på nyckeln)om det behövs för kommunikation med andra prylar. Dvs om jag har fattat det rätt....

Min nyckel har jag inte fått att missa läsning en enda gång än trots försök med extra snabba och långsamma inkörningar(inget sexuellt :vissla: ).
Så det verkar funka rätt väl, hittills.... :wink:

Antar att de försöker förbättra låsen, säkerhet och tillförlitlighet hela tiden.
De som varit tidiga på systemet, typ jag hittade nån kommun som installerat 2014, så klagas det på problem med cylindrar som fått bytas ut efter 2-3år.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Emellanåt så får jag öppna vissa dörrar med en transponder, vredet snurrar runt normalt och dörren går inte att öppna, men när jag håller upp transpondern mot vredet och trycker på transponderns knapp, så går det att öppna, då vredet låses fast.
Sannolikt detta låssystemet
https://www.simons-voss.com/se/produkte ... -3060.html
ASEA

Inlägg av ASEA »

Men det är väl inte ILOQ, tror inte det går att öppna så på deras.
Nyckeln kan inte rotera alls innan den är "godkänd" av cylindern.

Edit; Aha nyckellöst system av annat märke, okej!

Alla dessa digitala låssystem är nog rätt unika var för sej och kringgärdat med många patent.
Lite unikt med ILOQ är ju att det är helt batterilöst och kräver ingen yttre strömmatning till cylindrarna. Vilket gör det enkelt att ersätta traditionella låscylindrar lite var som helst.
Med nyckelsystemet(S5, S10) så tar man vara mekanisk energi från insättning av nyckeln.
I de fall det är nyckellöst(S50) så tar det NFC-energi från mobiltelefonen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det bästa med ILOQ är priset på nycklarna, de kostar ungefär lika mycket som en vanlig nyckel till ett mekaniskt låssystem. Det gör att det blir väldigt kostnadseffektivt i längden eftersom cylindrarna är relativt billiga och inte kräver någon dyr installation.

Med ett mekaniskt låssystem blir man tvungen att byta allt efter 15-30 år då patentet går ut eller huvudnycklar tappats bort, medan med ILOQ-systemet byter man några cylindrar vart tionde år allteftersom de slits ut.

Simonsvoss, CLIQ och alla de andra har sina fördelar men nackdelen är ständiga batteribyten i lås eller nyckel.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Finns även som hänglås har jag förstått.
Skriv svar