NMT 450/900 antenn, kan den nyttjas för annat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: NMT 450/900 antenn, kan den nyttjas för annat?

Inlägg av DennisCA »

Jag har inte gett upp detta. Bara andra prioriteringar. Oklart det blir av nu direkt heller, men jag tittar på denna grej, billigaste jag hittar som har ett SMA uttag.
https://www.satshop.fi/en/huawei-b320-323.html

Denna monterat i bagaget, kopplad till antennen och ett kontant simkort som man kan ladda upp vid behov tror jag kunde vara värt ett försök.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Modem för 3G är utdöende teknik. Satsa på något modernare.
Ett förhållandevis billgt förslag: https://www.dustinhome.se/product/5010815557/dwr-932

Modemets antennkontakter heter TS9. Om du vill ha övergång till SMA finns sådana i nästan alla shoppar som säljer tillbehör till bredbandsmodem. Exempel: https://www.aliexpress.com/item/1005002168537158.html
Välj rätt variant av SMA, finns hona/hane med normalt utförande och med reverse polaritet.
Modemet har uttag för två antenner för diversitet. Det är inget krav att ansluta två antenner men det ger förbättrad prestanda när signalen är svag och högre bitrate när signalen är stark om basstationen har ledig kapacitet,

Detta modemet drivs/laddas via 5V USB-kontakt. Montera en sådan i bilen. Se nedan med två USB-uttag, så får du även möjlighet att ladda mobilen direkt i bilen: https://www.aliexpress.com/item/1005006195698642.html
I värsta fall köp två så du slipper förlängningssladdar.. En i bagaget och en på instrumentbrädan.
Har du trådlös laddning så är det rätt bra att slippa koppla sladdar i bilen: https://www.aliexpress.com/item/1005005638370085.html
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Den var ju 4G?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Ser att det är LTE nu,
Noterade tidigare att den bara hade en antenningång vilket handikappar en aning vad gäller prestanda och är något man annars bara ser hos 3G-modem, så jag drog lite förhastade slutsatser.
Det går inte se vilka LTE frekvensband som stöds och på Huaweis hemsida har man ingen teknisk info alls.
Kan vara jag som inte söker på rätt model?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

På satshop sidan kan man se mera info, det där med en eller två antenner så har jag ju ändå bara en antenn på bilen och vill inte installera en till. Nå det är inte så jätteviktigt heller men nånting i den stilen borde funka.
Frequency Bands 4G 800MHz (rural area), Helium 865MHz (EU), 3G 900MHz (rural area), GSM 900MHz (rural area), 3G 1800MHz (urban area), GSM 1800MHz (urban area), 4G 1800MHz (urban area), 5G/4G 2100 MHz (urban area), WiFi1-WiFi7 2.4GHz, 5G/4G 2600 MHz (city areas)
Själv hoppas jag nu vi inte stänger ner 3G ännu, känns förhastat...
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Blir säkert bra men den frekvenslistan ser mer ut som en önskelista hos jultomten. Det är ingen teknisk information och LTE/4G/5G vet man tydligen inte vad det är då man blandar.
Som exempel på frekvensband man räknar upp skriver man "Helium 865MHz (EU)" vilket avser radio för Lorawan som förekommer inom 860-868 MHz för Eu, Varför man skriver specifikt 865 vet jag inte.
Helium/Lorawan är ett system för lågenergi dataöverföring av korta meddelanden, ofta från maskin till maskin, och inget som förekommer i detta modem.
Man hade lika gärna kunnat räkna upp lite TV-frekvenser också. Betyder inget för modemet men säljaren tycker nog att "teknisk data" är inte så noga eller begriper man inte. Även måttligt kunnig inser annars att det är fel.
Försökte därför hitta något mer seriös information på Huaweis hemsida men där fanns inte detta modem med.

Skulle jag gissa så är detta ett modem framtaget för en specifik finsk teleoperatör, troligen Elisa/Vodafone, dör det nu utgått i sortimentet, Möjlig nackdel är att firmware-utvecklingen då upphör.
Modemet kan fortfarande vara ett bra köp. Är firmwaren ok så behövs ju inga uppdateringar.
Men det hade varit bra att hitta en korrekt teknisk information som bättre beskriver vilka funktioner som faktiskt ingår.
En sådan sak är att äldre LTE-modems radio bara går ned till 800 MHz och om det inte redan finns så är även det lägre 700+800 MHz på gång för att bättre täcka landsbygden. För finland har jag ingen koll men DNS lär vara på gång med detta lägre frekvensområde.
https://www.dna.fi
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja man kan inte förvänta sig för mycket från billiga kinesiska grejer. Bara jag vill inte lägga stora pengar i detta innan jag vet det funkar bra, lite paradoxalt. Tänkt om jag skulle kolla begagnat marknaden också.

Det verkar annars, då jag googlar om 700 MHz så 5G kommer sändas på dessa, mellan 450 MHz - 6 GHz för ett område, sedan ett annat område för 24-52 GHz. Och LTE/5G kommer samsas om frekvenserna. Så det låter som man behöver inte oroa sig om att bli föråldrad direkt om man har ett 4/5G modem, borde finnas nånting att koppla upp sig mot på dessa frekvenser.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

En sånhär ser ut som den kunde vara lämpad för montage i fordon:
https://teltonika-networks.com/products/routers/rut240

3/4G och Wifi, inget 5G men det är inte något jag prioriterar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

RUT-200 verkar vara en nyare modell av ovanstående, kan fås för 129€ och jag hittade en begagnad RT240 för 99€ (från ett företag)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Säkert bra sak. Bättre pris också.

>inget 5G..
Nej och det är inte många modem som uppfyller den specen, 2-3 stycken som jag känner till och de känns igen på att de har 6-7-8 antenner.

Innebörden av att de som skriver att modemen klarar 5G är inte att de klarar den specen men är kompatibla med den specen.
Det är lite fånigt för alla vanliga modem för LTE är kompatibla med det delprotokoll som kallas 4G resp 5G och även 6G.
Konkreta skillnader i inkompatibla radio-system kan delas in i 1G, 2G , 3G , LTE.
Inom LTE finns olika avancerad systemsteg som alla är kompatibla med varandra. Ett annat namn på 4G är att det var uppdatering av LTE-specen , den 4e större uppdateringen, kallad release 4. Release 18 beskriver systemkraven som möjliggör överföringshastigheter över 1000Mbit/s och kallas 5G. Enligt dena releasen krävs 8 separata antenner och mottagare.
Det är inte säkert att det fungerar mot alla LTE basstationer, de har kanske inte hårdvaranm eller den behövda lediga kapaciteten men om de har åtminstone någon kapacitet alls så kommer modem enligt 4G och 7G att båda kunna koppla upp sej.
6 och 7 G finns ännu inte i drift och det är inte ens ännu spikat vad de ska innehålla i detalj men de som sätter denna standarden, 3GPP, har bestämt att det ska vara helt bakåtkompatibla system.
Man bestämde detta redan innan LTE alls var sjösatt, att LTE skulle var väl genomtänkt radiosystem som inte begränsar framtida utveckling men inte heller gör äldre LTE-system inkompatibla, så som det blev när man gick från 2G till 3G.

Marknadsförarna ogillar detta., de skriver nu måste du skaffa dej 5-6G ditt 4G modem är helt omodernt.... bluff.
Visst drar nya modem ibland nya delprotokoll och somliga förses med många antenner och många radiomottagare för snabbare dataöverföring än de 150Mbit/s som är max på två antenner och mottagare, som är vad som medges med 4G (LTE release 4). Dessvärre så av olika skäl så sitter det flaskhalsar på vägen så även om man klarar 1000Mbit/s så blir faktiska hastigheten inte ens max som möjliggörs enligt 4G.
Är man på landet med få LTE-basar och de som finns bara har de lägre banden, under 960 MHz, då är vinsten med mer än en mottagare och antenn att de samverkar till att förbättra signalen så att man får förbindelse överhuvudtaget vid svag signal.

För att nå de hastigheter 5G medger måste man kunna koppla upp sej mot många frekvenser samtidigt vilket kräver att man även kan nå basstationer som sänder på betydligt högre frekvenser.
Systemet är att varje uppkoppling ger max 150 Mbit/s men i princip, stapla 8 sådana modem ovanpå varandra så kan var och en ta hem en del data för att nå summan 1000Mbit/s.
Skriv svar