Tandberg tr-220 trubbel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eLGe
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av eLGe »

Hej, har fått problem med en Tandberg tr-220- Skulle ställa bias efter att ha bytt ett par dåliga kondingar, men helt plötsligt brummade det till i vänster högtalare och så löste säkringen ur. Gissar på att jag måste ha nuddat mätproben med mejseln.
Petar jag i en ny säkring så brummar det samtidigt som säkringen brinner av.

vad kan ha hänt?
schema220.jpg
schema220.jpg
bias.jpg
länk till hela manualen:https://www.manualslib.com/manual/92531 ... r-220.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 599
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av Synesthesia »

Jag skulle först mäta om det finns en kortsluten sluttransistor. Har du variabelt nätaggregat kan man lägga på ström bara till slutstegen lite försiktigt istället för nättransformatorn och se vad som drar ström.
MiaM
Inlägg: 10228
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av MiaM »

Man kan också sätta in lämplig glödlampa (typ en som tål minst spänningen som max kan ligga över säkringshållaren, och som vid den spänningen leder klart mindre ström än säkringens värde) istället för säkringen.

Håller med om tipset att mäta om det är kortis i nån sluttrissa. Om inte så ställ trimpotten på läget som ger lägsta tomgångsström.

En brist i konstruktionen (om jag tolkar schemat rätt) är att oxid i trimpotten ger max istället för min tomgångsström, och det lär väl bränna säkringen.

Rekommenderar att inte ha högtalare ansluten medan du felsöker detta.
eLGe
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av eLGe »

Jo sluttrissorna verkar vara kassa på vänsterkanalen. Skaffade en lite komponenttestare på electrokit och den kände iaf inte igen dem som NPN/PNP transistorer. Högerkanalens trissor var ok.

Antar att det borde ha berott på oxid i poten då. Det var lite svårt att få exakt 6.6mV. Har rengjort med deoxit nu iaf.

Trissorna är BD898/BD897 (enligt schemat BD698/BD697) är de ersättningsbara med valfri ekvivalent transistor t.ex. TIP132/TIP137?
Jag antar att jag lär byta i högerkanalen också eller?
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 457
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av petertub »

Nej, låt andra kanalen vara tilks vidare !! Risken är att även den avlider.

När då är nöjd med vänsterkanalen kan du överväga att byta även höger. Fast du lär inte höra skillnad så du
kan lika gärna spara dessa trissor för ev. framtida behov.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 599
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av Synesthesia »

Lagade förresten en gammal Tandberg förra veckan, det var gott om lödningar som lossnat och behövde lödas om, och till följd av detta hade ett motstånd brunnit upp. Titta noga efter om du har dåliga lödningar, du kan slippa kommande fel om du löder om dom redan nu.
Och det vanligaste felet på en trasig transistor är kortslutning mellan emitter och kollektor, det är enkelt att mäta med som ohm-mätning.
MiaM
Inlägg: 10228
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Om du vill modifiera den så att oxid i potten inte bränner sluttrissorna så kan du ändra så att trimpotten R723 enbart ansluts mellan emitter och bas (via det befintliga fasta motståndet R725) medan transistorns bas går dels till potten men också direkt till det fasta motståndet (R721) som går till transistorns kollektor.

Att räkna om motståndsvärdena överlåter jag som övning till dig eller nån annan manad :)
Rolf Zetterberg
Inlägg: 976
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tycks vara gjort redan i original.Se detta schema.
Dessutom har man ändrat värde på R725 fr o m serienr 1732276 o uppåt till 270.Potinställningen bör då vara mindre känslig för ev strömrusning.
tandberg tr220 slutsteg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10228
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av MiaM »

Se där, vad bra!

En lämplig modifiering för TS att göra på sin Tandberg. (OBS, gör det bara på den trasiga kanalen först, och när du fått den kanalen att fungera så kan du göra det även på den fungerande kanalen, kanske efter att först ha mätt tomgångsströmmen "orört" på den fungerande kanalen)
eLGe
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 november 2009, 22:33:06

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av eLGe »

Så, nu funkar stereon. Satt i en tip107 och tip102. Bytte inga trissor på höger kanal. Hör ingen skillnad iaf.
Det enda jag reagerade på var att jag fick vrida poten mer eller mindre i bott på vänsterkanalen för att uppnå 6.6mV. Blev iof 6.7mV då det var omöjligt att finlira. Skulle kanske haft i en sådan multivarvs pot?
För det ska väl vara samma värde på biasen även om man har en annan trissa?
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 599
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Tandberg tr-220 trubbel

Inlägg av Synesthesia »

Om det är 6.6mV eller 6.7mV gör nog ingen större skillnad här.
Skriv svar